Course Language:
İngilizce
Course Objectives:
Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını ve ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanma.
Course Content:
Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar
Course Methodology:
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Course Evaluation Methods:
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk -doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ölçme, değerlendirme ve ölçek kavramlarını açıklar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Ölçmede hata türlerini yorumlar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) açıklar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile açıklar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Test planını hazırlar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,3.,4 |
Test geliştirme tekniklerini kullanır. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,2.,3.,4.,5.,6. |
Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. | 2,7,8,9,10,11,15 | 1.,3.,4. | 1.,2.,3.,4.,5.,6. |
Course Flow
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ölçme ve değerlendirme temel kavramlar. Sistem yaklaşımı. | |
2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri. | |
3 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | |
4 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | |
5 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişi. | |
6 | Test analizleri | |
7 | Test analizleri | |
8 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | |
9 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | |
10 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | |
11 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanm | |
12 | Duyuşsal ve Psikomotor alan davranışlarının ölçülmesi. | |
13 | Portfolyo değerlendirme | |
14 | Test hazırlama |
Recommended Sources
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Measurement and Assessment in Teaching, M. David Miller, Robert L. Linn, Norman E. Gronlund, 2009 Pearson Pub. |
Diğer Kaynaklar | Eğitimde ve Psikolojide Ölçme. Yaşar Baykul. 2010. PegemA Yay. |
Material Sharing
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Assessment
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Course’s Contribution to Program
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak | ||||||
2 | PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek | X | |||||
3 | Ulusal ve uluslar arası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak | ||||||
4 | Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek | ||||||
5 | Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak | ||||||
6 | Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak | ||||||
7 | Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak | X | |||||
8 | Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak | X | |||||
9 | Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak | X | |||||
10 | Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek | X | |||||
11 | Grup lideri olma çeşitleri ve becerilerini öğrenmek ve uygulamak | X | |||||
12 | Bireysel ve grup yaklaşımlarını çok kültürlü bir toplum çerçevesinde değerlendirme anlayışını kazanmak | ||||||
13 | Çevresel değerlendirme, performans değerlendirme, bireysel ve grup test ve envanter yöntemleri, psikolojik testler ve davranış gözlemlerini içeren standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış testleri ve diğer değerlendirme tekniklerini temel kavramlarını kavrayabilmek ve uygulayabilmek | ||||||
14 | Niteliksel ve niceliksel bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, PDR alanında araştırma yapmanın ve sonuçları yazılı olarak sunmanın önemini kavramak ve uygulamak | ||||||
15 | Bilgiye ulaşma, bilgiyi paylaşma, profesyonel gelişim ve veri analizi için internet ve teknolojiyi nasıl kullanacağını bilmek | X | |||||
16 | PDR hizmetlerinde gizlilik ilkesine bağlı olarak PDR hizmetlerinden yararlanmanın gönüllülük esasına dayalı, isteyen herkese,ve hayat boyu açık olduğuna inanmak | ||||||
17 | Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerinin eğitimlerinin önündeki engelleri anlamak ve bu alanlarda öğrencileri desteklemek |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI | Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |