• Türkçe
  • English
Course Code: 
EDTR 454
P: 
3
Lab: 
0
Credits: 
3
ECTS: 
5
Course Language: 
İngilizce
Course Objectives: 
The aim of this course is to enable teacher candidates to explain the development of children's literature in Turkey and in the world, to recognize the features that should be found in publications prepared for preschool children, and to plan Turkish language activities.
Course Content: 

It contributes to explain the place and importance of children's and youth literature in early childhood. Explains the basic features of children's literature genres. Evaluates the basic features of children's literature genres.

Course Methodology: 
1. Lecture, 2. Case Study 3.Problem Solving 4. Discussion 5.Demonstration 6.Group work
Course Evaluation Methods: 
1. Written exam, 2. Multiple-choice test, 3. Space-filling, 4. Right-Wrong type, 5. Oral examination, 6. Portfolio

Vertical Tabs

Course Learning Outcomes

Learning Outcomes Program Learning Outcomes Teaching Methods Evaluation Techniques
1. Recognizes the meaning of literature, the features and functions of literary texts, and the contributions of literature to human life. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6 1,2,3
2. Recognizes the basic concepts and important works in children's and young adult literature. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6 1,2,3
3. Recognizes the contribution of children's and young adult literature products to children's cognitive, kinesthetic and social skills. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6 1,2,3

Course Flow

Week  Topics
1 Importance of children's and youth literature
2 The place and importance of the book in the life of the child and young person
3 Methods and techniques to gain the taste of language and literature
4 Basic features that should be found in books
5 Development of children's and youth literature
6 Basic Concepts and Important Works in Child and Young Adult Literature Lesson
7 Contribution of Children's and Young Adult Literature Works to Children's Cognitive, Kinesthetic, Personal and Social Development
8 Midterm 
9 Characteristics of Children's and Young Adult Literature Works and Characteristics of Texts
10 Characteristics of Children's and Young Adult Literature Works and Characteristics of Texts
11 Examination and Evaluation of Various Kinds of Children's and Young Adult Literature Texts and Works in Terms of Contribution to Education
12 Examination and Evaluation of Texts and Works of Children's and Young Adult Literature in Various Genres in terms of Contribution to Education
13 Analysis and Evaluation of Various Kinds of Children's and Young Adult Literature Texts and Works in Terms of Contribution to Education
14 Final

Recommended Sources

Additional Resources Aslan, C. (2008) “Yaşam Gerçekliğinin Çocuklara İletilmesi Bakımından '100 Temel Eser'deki Öyküler Üzerine Bir Çözümleme”. 4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi & 4. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali ve Kongresi “Risk Altındaki Çocuklar”. (4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi & 4. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali & Kongresi 'Risk Altındaki Çocuklar'. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, (I), 85-98. Düzenleyen: N. Pembecioğlu Öcel. Aslan, C. (2010) “Türkçe Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Sorunları Üzerine Çevrimiçi Paylaşım Alanlarındaki (Forum) İletilere Dayalı Bir Çözümleme”, NWSA Education (e-Journal of New World Sciences Academy), (5)4, 2254-2269. Aslan, C. (2010) “An Analysis Türkiye'de 100 Temel Edebî Eserde Kadının Takdimi”. Eğitim Araştırmaları Dergisi (Eurasian Journal of Education Research), 38, 19-36. Aslan, C. (2011) “Sanatsal Bir Uyaran Olarak Kısa Filmlerin Dil ve Edebiyat Öğretimi Ortamlarında Kullanılması -Bir Kısa Film ve Etkinlik Önerileri-” Prof. Dr. Cahit Kavcar Türkçe Eğitimi Çalıştayı, Ankara Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No:319, S. 193-204. Aslan, C. (2011) “Yazınsal Çocuk Kitaplarında Neler Olmalı, Neler Olmamalı?” Şimdi Okuma Zamanı, Okuma Kültürü ve Etkili Dil Kullanım Projesi, Okuma Kültürü ve Söz Varlığının Geliştirilmesi Çalıştayı, Konuşmalar – Bildiriler, s. 214-220. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Karaman-Kepenekci, Y. ve Aslan, C. (2011) Okulöncesi Döneme Seslenen Kitaplarda Çocuk Hakları. Ankara Çocuk Üniversitesi ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını, Araştırma-İnceleme Dizisi 1. Karaman Kepenekci, Y. ve Aslan, C. (2011) “Ortaöğretim 'Türk Edebiyatı' ile 'Dil ve Anlatım' Ders Kitaplarında İnsan Hakları Üzerine Bir Çözümleme”. Uluslararası Türk Çalışmaları, (6)1, 476-494. Sever, S. ve Aslan, C. (2012) “Çocuk Edebiyatı Yapılarında Karakter Çerçevesinin Oluşturulmasında Cinsiyet Rollerinin Sunuluşu”. 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Bildiriler ve Atölye Çalışmaları, s. 691-703. Ankara Çocuk Üniversitesi ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını, No: 4. Aslan, C. (2012) “Barış Eğitiminde Çocuk ve Gençlik Edebiyatı” 7. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, Okul Kültürü ve Çocuk, 17-19 Ekim 2012. ( “Estetik Bir Eğitim Aracı Olarak Çocuk ve Gençlik Edebiyatı” adlı panelde panelist) Karaman Kepenekci, Y. ve Aslan, C. (2013) “Ortaöğretim Okullarına Önerilen 100 Temel Eser'deki Romanlarda İnsan Hakları Üzerine Bir Çözümleme” Eğitim ve Bilim Dergisi Cilt 38, Sayı 168. Aslan, C. (Şubat 2013) “Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Temel İşlevleri”. Eğitimci Öğretmen Dergisi, ISSN: 2146-202X, Sayı: 17, s. 6-9. 

Material Sharing

Documents Shared in class/ via e-mail.

Assessment

IN-TERM STUDIES NUMBER PERCENTAGE
Midterm 1 30
Homework 1 30
Final 1 40
Total   100
CONTRIBUTION OF FINAL EXAMINATION TO OVERALL GRADE   40
CONTRIBUTION OF IN-TERM STUDIES TO OVERALL GRADE   60
Total   100

ECTS

Activities Quantity Duration
(Hour)
Total
Workload
(Hour)
Course Duration (Including the exam week: 15x Total course hours) 15 3 45
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 15 4 60
Homework 1 3 3
Mid-Term 3 2 6
Final  1 4 4
Total Work Load           118
Total Work Load / 25 (h)     4,72
ECTS Credit of the Course     5