A general information about language in general and world languages, the historical evolution of Turkish and its relationship with other languages, phonetical and morphological characteristics of Modern Turkish, applying/practicing rules of orthography and punctuation
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Learning Outcomes | Teaching Methods | Assessment Methods |
1-Aims at helping students use punctuation marks and orthography correctly | 1, 3,4 | A |
2-Aims at helping students understand basic features of language and criteria for classifying languages | 1, 3,4 | A |
3-Aims at helping students remember the evolution of Turkish | 1,3,4 | A |
4-Aims at teaching students features of Turkish and how to apply them
5-Aims at improving students’ skills in written and oral narration |
1,3,4 | A |
Course Flow
Week | Topics | Study Materials |
1 |
Introduction/orientation: Giving students information about the content of the course and how the material will be covered
|
Related readings |
2 | Punctuation, general rules of spelling | Related readings |
3 | Definition and basic features of, language, relationship /parallel between language and culture | Related readings |
4 | Types of languages | Related readings |
5 | Morphological classification of world languages | Related readings |
6 | Language Families | Related readings |
7 | Information about Short story-which is one of the genres of written narrative | Related readings |
8 | Midterm Exam | Related readings |
9 | Historical evolution of Turkish-alphabets used by Turks | Related readings |
10 | Phonetical characteristics and features of Turkish | Related readings |
11 | Clichés | Related readings |
12 | Ungrammatical sentences-examples(wrong word use ) | Related readings |
13 | Ungrammatical sentences-examples (badly constructed sentences) | Related readings |
14 | İnformation about Essay-which is one of the genres of written narrative | Related readings |
Recommended Sources
a
Required |
Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434
Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları Ergin, Muharrem (2014), Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yay. Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara |
Kaynaklar |
Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434
Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları Ergin, Muharrem (2014), Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yay. Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara |
Material Sharing
Documents | Xerox copies given to students before class. |
Assessment
IN-TERM STUDIES | NUMBER | PERCENTAGE |
Mid-terms | 1 | 50 |
Quizzes | ||
Attendance | ||
FINAL | 1 | 50 |
Total | 100 | |
CONTRIBUTION OF FINAL EXAMINATION TO OVERALL GRADE | 50 | |
CONTRIBUTION OF IN-TERM STUDIES TO OVERALL GRADE | 50 | |
Total | 100 |
COURSE CATEGORY | Expertise/Field Courses |
Course’s Contribution to Program
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 | Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
4 | Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
5 | Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
6 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
7 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
8 | Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
9 | Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | X | ||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
ECTS
Activities | Quantity |
Duration (Hour) |
Total Workload (Hour) |
Course Duration (Including the exam week: 15x Total course hours) | 15 | 2 | 30 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 15 | 1 | 15 |
Mid-terms | 1 | 2 | 2 |
Term Paper | 1 | 1 | 1 |
Final examination | 1 | 2 | 2 |
Total Work Load | 50 | ||
Total Work Load / 25 (h) | 2 | ||
ECTS Credit of the Course | 2 |