• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 221
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu derste öğrencilerin, özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesinde izlenecek süreçleri tanımlamaları, değerlendirmenin amacına uygun değerlendirme araçlarını seçmeleri, uygulamalarıı, değerlendirme sonuçlarını program oluşturmak için raporlaştırılmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Temel kavramlar; değerlendirmenin yasal ve felsefi temelleri; değerlendirmenin amaçları; değerlendirme süreci: tarama, tanılama, yerleştirme, programlama ve programın değerlendirilmesi; değerlendirmede gönderme öncesi süreç; gönderme ve ayrıntılı değerlendirme süreci; formal değerlendirme yöntemleri; informal değerlendirme yöntemleri; müfredata dayalı değerlendirme; gözlem; beceri analizi; ölçüt bağımlı testler; çalışma örneği analizi; değerlendirme sonuçlarının raporlaştırılması; ölçü araçları geliştirme: çeşitli öğretim alanlarında öğrencilerin performanslarını ve gelişimlerini belirlemek için ölçü aracı hazırlama.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ara sınav 2. Final 3. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Özel eğitimde değerlendirme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
1,2,3 1,2,3 1,2,3
  1. Türkiye'de özel eğitimde eğitsel değerlendirme süreçleri tanımlar
4,8,9 1,2,3 1,2,3
  1. Özel eğitimde değerlendirmede kullanılan yöntemleri açıklar.
3,4 1,2,3 1,2,3
  1. Özel eğitime değerlendirme aracı hazırlar, uygular, değerlendirmede elde ettiği verileri yorumlar.
3,4,9 1,2,3 1,2,3

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Konular  
1. Özel eğitimde değerlendirmede temel kavramlar

2. Özel eğitimde değerlendirmenin yasal temelleri

3. Özel eğitimde değerlendirme amaçları

4. Eğitsel değerlendirme süreci

5. Formal değerlendirme yöntemleri

6. İnformal değerlendirme yöntemleri

7. müfredata dayalı değerlendirme

8. Ara sınav

9. Davranışsal değerlendirme yöntemleri

10. Akademik becerileri değerlendirilmesi

11. Akademik becerileri değerlendirilmesi

12. Değerlendirme sürecinin raporlaştırılması

13. Ölçü araçları geliştirme

14. Ölçü araçları geliştirme

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar  Alberto, P. A., ve Troutman, A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers (9.baskı). New Jersey: Pearson Education.

Brown, F., & Snell, M. E. (2000). Meaningful assessment. In M. E. Snell & F. Brown (Eds.) Ins- truction of students with severe disabilities. (pp 67-114). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Collins, B. C. (2012). Systematic instruction for students with moderate and severe disabilities. Baltimore, MD: Brookes Publishing.

Houten, R. V., & Hall, R. V. (2001). The measurement of behavior: Behavior modification (3rd Ed.). Austin, TX: Pro-Ed.

Hawkins, R. O., Barnett, D. W., Morrison, J. Q., & Musti-Rao, S. (2010). Choosing targets for assessment and intervention: Improving important student outcomes. In R. Ervin, G. G. Peacock, E. J. Daly, & K Merrell (Eds.), The practical handbook of school psychology: Effective practices for the 21st Century (pp. 13-30). New York, NY: Guilford.

Pierangelo, R., & Giuliani, G. (Eds.). (2007). Assessment in Special Education: A Practical Approach 5th. Boston, MA: Pearson Education, Inc.

White, O. ve O’Neill, R. E. (2011). Making sense of your data: Using graphic displays to analyse and interpret it. R. E. O’Neill, J. J. McDonnell, F. F. Billingsley ve W. R. Jenson (Editörler), Single-case research designs in educational and community settings (s, 39-65). Boston: Pearson Education

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Moodledan paylaşılacaktır. 
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Final 1 50
Ödev 1 20
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri ve gelişmeleri tanımlar     x    
2 Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini sıralar     x    
3 Özel gereksinimli bireylere yönelik öğretim programlarıyla ilgili bilgiye sahip olur, bu bilgiyi hedef öğrenci grubunun bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleriyle ilişkilendirir     X    
4 Özel gereksinimli bireylerin bireysel, dilsel ve kültürel özelliklerini dikkate alan uygun değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.       x  
5 Özel gereksinimli bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini açıklar ve uygular. x        
6 Özel gereksinimli bireylerin, bireysel özelliklerine göre öğretim sürecini planlar ve yürütür.     x      
7 Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapar.   x        
8 Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapar.       x    
9 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirme          X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi  14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
       
Toplam İş Yükü  31  16 146
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,84
Dersin AKTS Kredisi     5