• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDSM 484
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, matematik ve geometri öğretim programlarının tüm bileşenlerini (vizyonunu, temel amaçlarını, yaklaşımını, temel öğelerini, yapısını, öğrenme alanlarını, hedef kazanımlarını, sınıf-içi etkinliklerinin hangi ilkeye göre düzenlendiklerini, ölçme-değerlendirme etkinliklerini) analiz etmektir.
Dersin İçeriği: 

Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel gelişimi içinde matematik ve geometri eğitimi süreçlerindeki gelişimin ve değişiminin incelenmesi, matematik ve geometri dersleri öğretim programları geliştirme yaklaşımlarının,  ortaöğretim matematik ve geometri derslerlerinde hedeflenen kazanımların, öğrenme alanlarının, alt öğrenme alanlarının ve programların sarmal yapısının incelenmesi, 9-12. sınıflarındaki konu dağılımlarının, konuların disiplin içi ve disiplinlerarası ilişkilendirilmelerinin incelenmesi ve alana ait terminolojinin doğru kullanılması

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Örnek Olay 3. Tartışma 4. Gösterim 5. Grup çalışması 6. Mikroöğretim 7. Problem Çözme
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Boşluk doldurma D. Doğru -Yanlış E. Sözlü sınav F. Portfolyo G. Performans H. Rapor

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel gelişimi içinde matematik ve geometri eğitim-öğretim süreçlerinin gelişim ve değişimlerini açıklar.
12 1, 3, 7 A, G
  1. Türk Eğitim Sistemi’nin program geliştirme yaklaşımını açıklar.
5, 12 1, 3, 7 A, G
  1. Ortaöğretim matematik ve geometri dersleri hedef davranışları söyler.
5 1, 3, 7 A, G
  1. Güncel programların öğrenme ve alt öğrenme alanlarının yapılandırılma sistemini açıklar.
2, 5, 12 1, 3, 7 A, G
  1. Güncel programların tüm öğelerini (hedef, içerik, öğretim, ölçme-değerlendirme) açıklar.
3, 5, 12 1, 3, 7 A, G
  1. Alan terminolojisini açıklar ve kullanır.
1, 5 1, 3, 7 A, G

 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin Amacı ve Gerekliliklerinin Açıklanması

Türk Eğitim Sistemi ve Eğitim Sistemini Etkileyen Faktörler Hakkında Genel Bilgilendirme

Türk Eğitim Sistemi Temel İlkeleri
2 Türk Eğitim Sisteminin Gelişimi ve Düzenlemelerinin Tarihsel Gelişimi ve Süreç İçinde Matematik Eğitimi

Matematik Eğitimi Felsefeleri ve Uygulamaları  Hakkında Farkındalık Geliştirici Özet Bir Karşılaştırma

Türk Eğitim Tarihi
3 1.-12. Sınıflar Matematik Öğretim Programının Vizyonu

1.-12. Sınıflar Matematik Öğretim Programlarının Yaklaşımları

İlkokul, Ortaokul ve Lise Mevzuatları
4 Programda Hedeflenen Temel Beceriler: Problem Çözme, İlişkilendirme, İletişim, Medelleme, Matematiksel Düşünme İlkokul, Ortaokul ve Lise Mevzuatları
5 Lise Matematik ve Geometri Öğretim Yaklaşımları

Lise Matematik ve Geometri Programları Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımı

MEB Lise Matematik ve Geometri Öğretim Programları
6 Lise 9. Sınıf Matematik Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Matematik Öğretim Programları
7 Lise 10. Sınıf Matematik Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Matematik Öğretim Programları
8 Lise 11. Sınıf Matematik Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Matematik Öğretim Programları
9 Lise 12. Sınıf Matematik Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Matematik Öğretim Programları
10 Lise 9. Sınıf Geometri Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Geometri Öğretim Programları
11 Lise 10. Sınıf Geometri Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Geometri Öğretim Programları
12 Lise 11. Sınıf Geometri Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Geometri Öğretim Programları
13 Lise 12. Sınıf Geometri Öğretim Programı Kapsamının İncelenmesi MEB Lise Geometri Öğretim Programları
14 Hazırlık Sınıfları Matematik Dersleri  

 

Kaynaklar

Ders Notu Derleme ders notları
Diğer Kaynaklar TTK ilkokul, Ortaokul ve Lise Mevzuatları (2013)

MEB Lise Matematik Programı (2013)

TTK, Ortaöğretim Mevzuatı.

TTK, İlköğretim Mevzuatı,

MEB, İlköğretim Matematik Programı

MEB, Ortaöğretim Matematik Programı

MEB Ortaöğretim Geometri Programı

National Education Statistics Formal Education

Türk Eğitim Tarihi, (M.Ö. 1000-M.S. 2012); Prof. Dr. Yahya Akyüz

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar Sınıf içi uygulamalarda kullanılacak etkinlik yaprakları, örnek ders videoları

Ders notları ve ppt sunumlar ders veren tarafından hazırlanır.

Gerekli durumlarda ek dökümalar dersi veren tarafından e-posta ile gönderilir.

Ödevler  
Sınavlar Ara Sınav 1:

Lise Matematik ve Geometri Öğretim Program yapıları: Programlarda yer alan öğrenme alanları, üniteler, kazanım sayıları ve öngörülen sürelerin karşılaştırılması

Ara Sınav 2:

Lise Matematik ve Geometri Öğretim Programları uygulanışları

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 2 40
Kısa Sınav    
Final Sınavı 1 60
Ödev    
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan matematik ve geometri konularında derin bilgi sahibidir.       X  
2 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.     X    
3 Matematik ve geometrideki temel kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek hayattaki durumlara uygular.     X    
4 Matematiksel süreçleri (problem çözme, ispat yapma, vb.) verilen durumlar üzerinde doğru bir şekilde uygular.     X    
5 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarının vizyon, felsefe ve kuramsal dayanaklarına uygun olarak matematik ve geometri öğretim sürecini planlar.         X
6 Öğrencilerin yaş, sınıf seviyesi, bireysel farklılıklar ve hazırbulunuşluk durumlarına uygun öğretim yöntem ve tekniklerini matematik ve geometri derslerinde uygular.       X  
7 Matematik ve geometri öğrenmeyi teşvik edici sınıf ortamı oluşturur.     X    
8 Matematik ve geometri öğretiminde uygun kaynak, materyal ve teknolojileri uygular ve geliştirir.     X    
9 Matematik ve geometri öğrenim sürecini, öğrencilerin gelişimini ve başarısını izler ve uygun ölçme araçları kullanarak değerlendirir.   X      
10 Matematik eğitimi alanındaki gelişmeleri takip ederek mesleki bilgilerini geliştirir.   X      
11 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak matematik eğitimi alanının gelişimine katkıda bulunur. X        
12 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) bilir ve bunlara uygun davranır.         X

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ara Sınav 2 10 20
Kısa Sınav      
Ödev      
Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü     140
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,6
Dersin AKTS Kredisi     6