• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDSM 486
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, dünyayı değiştiren kuramlar, kurucuları ve kullandıkları matematiğin mihenk taşları sayılan matematikçiler hakkında farkındalık yaratılmasıdır.
Dersin İçeriği: 

Bilim insanları üzerinde yazılmış bilimsel kitaplar okunması

Bilim insanları ile ilgili belgesellerin izlenilmesi ve tartışılması

Matematiğin fizik, kimya, mühendislik, sanat ve günlük yaşantıdaki yansımalarının tartışılması

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Örnek Olay 3. Tartışma 4. Gösterim 5. Grup çalışması 6. Mikroöğretim 7. Problem Çözme
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Boşluk doldurma D. Doğru -Yanlış E. Sözlü sınav F. Portfolyo G. Performans H. Rapor

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Bilim insanları üzerine yazılmış kitapları okur ve yorumlar.   1, 2, 3, 7, 8, 10 3 E, H
2) Matematik bilimi üzerine yazılmış kitapları okur ve yorumlar. 1, 2, 3, 7, 8, 10 3 E, H
3) Matematikçilerin yaşamlarını ve kurucusu oldukları kuramları kavrar.  1, 2, 3, 7, 8, 10 3, 4 E, H
4) Matematiğin insan kurgusu evrensel bir dil olduğunu kavrar.   1, 2, 3, 7, 8, 10 2, 3 E,H
5) Matematiğin fizik, kimya, mühendislik, sanat ve günlük yaşantıdaki yansımalarını tartışır. 1, 2, 3, 7, 8, 10 3 E, H

 
a

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1  “Evrensel Dil”in anlamı Belgesel izlenmesi
2 Sunum (ppt):  “Bilim Tarihine Kısa Bir Bakış”  
3 “Bilim Tarihi_Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi ” Adlı Kitabın İncelenmesi  
4 “Bilim Tarihi” Adlı Kitabın İncelenmesi  
5 “Bilim Tarihi Yazıları” Adlı Kitabın İncelenmesi  
6 Sunum (ppt):  “Matematik Tarihinde Kısa Bir Tur”  
7 “Matematiğin Tarihi” Adlı Kitabın İncelenmesi  
8 Sunum (ppt): Bireyin Lisans Eğitimine Kadar Kuramlarını Gördüğü Matematikçilere Genel Bakış  Ortaöğretim matematik kuramlarının incelenmesi
9 Ara Sınav-1  
10 “Dünyayı Değiştiren Beş Denklem” Adlı Kitabın Bölüm 1-2 İncelenmesi Kitabın okunması
11 “Dünyayı Değiştiren Beş Denklem” Adlı Kitabın Bölüm 3-4-5 İncelenmesi Kitabın okunması
12 Ara Sına-2  
13 Bir Biyografi İncelemesi “Tesla” Adlı Kitabın İncelenmesi Kitabın okunması
14 “50 Mathematical Ideas” Adlı Kitabın İncelenmesi  

 

Kaynaklar

Ders Notu Derleme ders notları
Diğer Kaynaklar
  1. Colin A. Ronan, Bilim Tarihi_Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK 2003
  2. H. Gazi Topdemir-Yavuz Unat, Bilim Tarihi, PegemA 2008
  3. Richard Mankiewicz, Matematiğin Tarihi, Güncel yayıncılık 2002
  4. Mişchael Guillen, Five Equations that Changed the World, TÜBİTAK 1995
  5. Margaret Cheney, Tesla_Anlaşılamamış Dahi, Aykırı 2002
  6. Alexadre Koyré, Bilim Tarihi Yazıları, TÜBİTAK 2004
  7. Tony Crilly, 50 Mathematical Ideas: Quercus, 2007.

 

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar Sınıf içi uygulamalarda kullanılacak etkinlik yaprakları, konularla ilgili videolar, kitaplar
Ödevler  
Sınavlar Ara Sınav 1:

Bir fizik kuramının ve kurucusunun incelenmesi ve raporlanması

 

Ara Sınav 2:

Bir matematik kuramının ve kurucusunun incelenmesi ve raporlanması

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 2 40
Kısa Sınav    
Final Sınavı 1 60
Ödev    
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan matematik ve geometri konularında derin bilgi sahibidir.         X
2 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.         X
3 Matematik ve geometrideki temel kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek hayattaki durumlara uygular.         X
4 Matematiksel süreçleri (problem çözme, ispat yapma, vb.) verilen durumlar üzerinde doğru bir şekilde uygular.     X    
5 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarının vizyon, felsefe ve kuramsal dayanaklarına uygun olarak matematik ve geometri öğretim sürecini planlar.     X    
6 Öğrencilerin yaş, sınıf seviyesi, bireysel farklılıklar ve hazırbulunuşluk durumlarına uygun öğretim yöntem ve tekniklerini matematik ve geometri derslerinde uygular. X        
7 Matematik ve geometri öğrenmeyi teşvik edici sınıf ortamı oluşturur.       X  
8 Matematik ve geometri öğretiminde uygun kaynak, materyal ve teknolojileri uygular ve geliştirir.       X  
9 Matematik ve geometri öğrenim sürecini, öğrencilerin gelişimini ve başarısını izler ve uygun ölçme araçları kullanarak değerlendirir. X        
10 Matematik eğitimi alanındaki gelişmeleri takip ederek mesleki bilgilerini geliştirir.         X
11 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak matematik eğitimi alanının gelişimine katkıda bulunur. X        
12 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) bilir ve bunlara uygun davranır. X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 2 15 30
Kısa Sınav      
Ödev      
Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü     140
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5.6
Dersin AKTS Kredisi     6