Problem çözme aşamalarının tartışılması
İspat yöntemlerinin tartışılması ve uygulamalar yapılması
Matematiksel bulmacalar ve zeka oyunlarının matematiksel ve mantıksal yapısının incelenmesi
Matematiksel bulmaca, oyun ve zeka oyunları uygulamalarının yapılması
Basit matematiksel bulmaca veya oyunlar geliştirilmesi
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Problem çözme aşamalarını örneklerle açıklar. | 3, 4 | 1, 3, 7 | A |
2) İspat yöntemlerini örneklerle açıklar. | 3, 4 | 1, 3, 7 | A |
3) Matematiksel bulmacaları ve oyunları çözmek için problem çözme stratejileri uygular. | 3, 4 | 7 | A |
4) Matematiksel bulmacaları ve oyunları çözmek için ispat yöntemlerini kullanır. | 3, 4 | 7 | A |
5) Ortaöğretim matematik ve geometri programlarında bulunan kavramlara yönelik ve problem çözme stratejilerini pekiştirecek matematiksel bulmacalar ve oyunlar oluşturur. | 7, 8 | 5, 7 | F |
6) Öğrencilerin matematiğe karşı ilgisini çekecek nitelikte matematiksel bulmacalar ve oyunlar oluşturur. | 7, 8 | 5, 7 | F |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Problem Çözme Aşamaları ve Problem Çözme Stratejileri | |
2 | İspat ve İspat Yöntemleri | |
3 | Lise Matematik Öğretim Programında Yer Alan İspatlar | Lise Matematik Öğretim Programı |
4 | Lise Geometri Öğretim Programında Yer Alan İspatlar | Lise Geometri Öğretim Programı |
5 | Matematiksel Bulmacalar (Sayılar) | |
6 | Ara Sınav 1 | |
7 | Matematiksel Bulmacalar (Cebir I) | |
8 | Matematiksel Bulmacalar (Cebir II) | |
9 | Matematiksel Bulmacalar (Combinatorics) | |
10 | Matematiksel Bulmacalar (Olasılık) | |
11 | Oyun Teorisi | |
12 | Ara Sınav 2 | |
13 | Zeka Oyunları (Sayılar) | |
14 | Zeka Oyunları (Çelişkiler) |
Kaynaklar
Ders Notu | Derleme ders notları |
Diğer Kaynaklar |
1) Winkler, P. (2004). Mathematical puzzles: A connoisseur’s collection. Canada: A K Peters.
2) Ensley, D. E., & Crawley, J. W. (2006). Discrete mathematics:Mathematical reasoning and proof with puzzles, patterns, and games. NJ: John Wiley and Sons. 3) Halıcı, E. (2012). Zeka oyunları 1 & 2. TÜBİTAK Yayınları 4) Halıcı, E. (2012). Akıl oyunları 1, 2, 3, & 4. Doğan Kitap. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Sınıf içi uygulamalarda kullanılacak etkinlik yaprakları |
Ödevler | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1:
Yazılı yoklama tipinde çeşitli problemin çözümlerini ve teoremlerin ispatlarını yoklayan bir sınavdır. Ara Sınav 2: Lise öğrencilerine yönelik matematiksel bir bulmaca geliştirilmesi ve çözümünün sunulması Final: Lise öğrencilerine yönelik matematiksel bir oyun geliştirilmesi ve uygulanması |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | Sayısı | Katkı Yüzdesi |
Ara Sınav | 2 | 30 |
Kısa Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Ödev | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan matematik ve geometri konularında derin bilgi sahibidir. | X | ||||
2 | Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
3 | Matematik ve geometrideki temel kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek hayattaki durumlara uygular. | X | ||||
4 | Matematiksel süreçleri (problem çözme, ispat yapma, vb.) verilen durumlar üzerinde doğru bir şekilde uygular. | X | ||||
5 | Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarının vizyon, felsefe ve kuramsal dayanaklarına uygun olarak matematik ve geometri öğretim sürecini planlar. | X | ||||
6 | Öğrencilerin yaş, sınıf seviyesi, bireysel farklılıklar ve hazırbulunuşluk durumlarına uygun öğretim yöntem ve tekniklerini matematik ve geometri derslerinde uygular. | X | ||||
7 | Matematik ve geometri öğrenmeyi teşvik edici sınıf ortamı oluşturur. | X | ||||
8 | Matematik ve geometri öğretiminde uygun kaynak, materyal ve teknolojileri uygular ve geliştirir. | X | ||||
9 | Matematik ve geometri öğrenim sürecini, öğrencilerin gelişimini ve başarısını izler ve uygun ölçme araçları kullanarak değerlendirir. | X | ||||
10 | Matematik eğitimi alanındaki gelişmeleri takip ederek mesleki bilgilerini geliştirir. | X | ||||
11 | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak matematik eğitimi alanının gelişimine katkıda bulunur. | X | ||||
12 | Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) bilir ve bunlara uygun davranır. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 2 | 15 | 30 |
Kısa Sınav | |||
Ödev | |||
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5.6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |