• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDSM 487
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
Almanca
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, matematiksel bulmacaların, oyunların ve zeka oyunlarının matematiksel ve mantıksal yapısını incelemek ve çözmektir.
Dersin İçeriği: 

Problem çözme aşamalarının tartışılması

İspat yöntemlerinin tartışılması ve uygulamalar yapılması

Matematiksel bulmacalar ve zeka oyunlarının matematiksel ve mantıksal yapısının incelenmesi

Matematiksel bulmaca, oyun ve zeka oyunları uygulamalarının yapılması

Basit matematiksel bulmaca veya oyunlar geliştirilmesi

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Örnek Olay 3. Tartışma 4. Gösterim 5. Grup çalışması 6. Mikroöğretim 7. Problem Çözme
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Boşluk doldurma D. Doğru -Yanlış E. Sözlü sınav F. Portfolyo G. Performans H. Rapor

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Problem çözme aşamalarını örneklerle açıklar. 3, 4 1, 3, 7 A
2) İspat yöntemlerini örneklerle açıklar. 3, 4 1, 3, 7 A
3) Matematiksel bulmacaları ve oyunları çözmek için problem çözme stratejileri uygular. 3, 4 7 A
4) Matematiksel bulmacaları ve oyunları çözmek için ispat yöntemlerini kullanır. 3, 4 7 A
5) Ortaöğretim matematik ve geometri programlarında bulunan kavramlara yönelik ve problem çözme stratejilerini pekiştirecek matematiksel bulmacalar ve oyunlar oluşturur. 7, 8 5, 7 F
6) Öğrencilerin matematiğe karşı ilgisini çekecek nitelikte matematiksel bulmacalar ve oyunlar oluşturur. 7, 8 5, 7 F

 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Problem Çözme Aşamaları ve Problem Çözme Stratejileri  
2 İspat ve İspat Yöntemleri  
3 Lise Matematik Öğretim Programında Yer Alan İspatlar Lise Matematik Öğretim Programı
4 Lise Geometri Öğretim Programında Yer Alan İspatlar Lise Geometri Öğretim Programı
5 Matematiksel Bulmacalar (Sayılar)  
6 Ara Sınav 1  
7 Matematiksel Bulmacalar (Cebir I)  
8 Matematiksel Bulmacalar (Cebir II)  
9 Matematiksel Bulmacalar (Combinatorics)  
10 Matematiksel Bulmacalar (Olasılık)  
11 Oyun Teorisi  
12 Ara Sınav 2  
13 Zeka Oyunları (Sayılar)  
14 Zeka Oyunları (Çelişkiler)  

 

Kaynaklar

Ders Notu Derleme ders notları
Diğer Kaynaklar 1) Winkler, P. (2004). Mathematical puzzles: A connoisseur’s collection. Canada: A K Peters.

2) Ensley, D. E., & Crawley, J. W. (2006). Discrete mathematics:Mathematical reasoning and proof with puzzles, patterns, and games. NJ: John Wiley and Sons.

3) Halıcı, E. (2012). Zeka oyunları 1 & 2. TÜBİTAK Yayınları

4) Halıcı, E. (2012). Akıl oyunları 1, 2, 3, & 4. Doğan Kitap.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar Sınıf içi uygulamalarda kullanılacak etkinlik yaprakları
Ödevler  
Sınavlar Ara Sınav 1:

Yazılı yoklama tipinde çeşitli problemin çözümlerini ve teoremlerin ispatlarını yoklayan bir sınavdır.

Ara Sınav 2:

Lise öğrencilerine yönelik matematiksel bir bulmaca geliştirilmesi ve çözümünün sunulması

Final:

Lise öğrencilerine yönelik matematiksel bir oyun geliştirilmesi ve uygulanması

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 2 30
Kısa Sınav    
Final Sınavı 1 40
Ödev    
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan matematik ve geometri konularında derin bilgi sahibidir.       X  
2 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.     X    
3 Matematik ve geometrideki temel kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek hayattaki durumlara uygular.         X
4 Matematiksel süreçleri (problem çözme, ispat yapma, vb.) verilen durumlar üzerinde doğru bir şekilde uygular.         X
5 Ortaöğretim matematik ve geometri öğretim programlarının vizyon, felsefe ve kuramsal dayanaklarına uygun olarak matematik ve geometri öğretim sürecini planlar.     X    
6 Öğrencilerin yaş, sınıf seviyesi, bireysel farklılıklar ve hazırbulunuşluk durumlarına uygun öğretim yöntem ve tekniklerini matematik ve geometri derslerinde uygular.   X      
7 Matematik ve geometri öğrenmeyi teşvik edici sınıf ortamı oluşturur.       X  
8 Matematik ve geometri öğretiminde uygun kaynak, materyal ve teknolojileri uygular ve geliştirir.       X  
9 Matematik ve geometri öğrenim sürecini, öğrencilerin gelişimini ve başarısını izler ve uygun ölçme araçları kullanarak değerlendirir. X        
10 Matematik eğitimi alanındaki gelişmeleri takip ederek mesleki bilgilerini geliştirir. X        
11 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak matematik eğitimi alanının gelişimine katkıda bulunur. X        
12 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) bilir ve bunlara uygun davranır. X        

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 2 15 30
Kısa Sınav      
Ödev      
Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü     140
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5.6
Dersin AKTS Kredisi     6