• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDEN 306
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı sosyal ve kültürel faktörlerin dili, dil kullanımını, dil öğrenimi ve öğretimini nasıl etkilediğini araştırarak dili sosyokültürel bağlamı içinde incelemektedir. Temel amaç, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir. Dersin son haftalarında öğrenciler farklı dil kullanım örneklerini inceleyecekleri aktiviteler hazırlayarak toplumdilbilim verileri/bilgilerini kullanma konusunda deneyim kazanacaklardır .
Dersin İçeriği: 

Bu derste toplumdilbilimin inceleme alanları ve biçimleriyle ilgili bilgiler verilir; öğrencilere toplumda dilin değişik kullanımlarının olduğunu ve bunların bölgeye, toplumsal sınıflara ve etnik kökenlere göre nasıl değiştiği aktarılır; dersin sonunda öğrenciler bir toplumda dil kullanımının nasıl değiştiğini dil öğretimiyle toplumdilbilimin nasıl ilişkilendirildiğini kavrayabilecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Tartışma, 3: Örnek Olay, 4: Gösteri, 5: Problem Çözme, 6: Grup Çalışması, 7: Drama-Rol Yapma, 8: Mikro Öğretim
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav, B: Çoktan seçmeli test, C: Boşluk doldurma, D: Doğru yanlış, E: Sözlü sınav, F: Portfolyo; G: Sunum; H: Proje

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Sosyal etkenlerin dil çeşitliliği üzerindeki etkisini değerlendirebilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H
Dil çeşitliliği ve bu çeşitliliği yaratan yaş, toplumsal cinsiyet gibi toplumsal etkenleri anlayabilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H
Farklı dillerin karşılaştığı ortamlarda ortaya çıkan ikidillilik, çokdillilik,  dil değiştirme, dil sürdürümü ve dil kaybı gibi süreçleri  tartışabilir. 1,2,5 1,2 A,B,C,D
İngilizce’nin dünya çapındaki yayılımını ve bunun İngilizce’nin yabancı/ikinci dil öğretimi açısından etkilerini irdeleyebilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H
Sosyal ve kültürel faktörlerin dil öğretimini ve öğrenme sonuçlarını nasıl etkilediğini açıklayabilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H

 

 

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş Ders izlencesi
2 Toplumdilbilime giriş Bölüm 1
3 Dil karşılaşmasının sonuçları: çiftdillilik, çokdillilik, dil değiştirme, dil sürdürümü Bölüm 2
4 Dil çeşitliliği ve dilsel değişkenler Bölüm 3
5 Ulusal ve resmi diller, standart dil gelişimi Bölüm 4
6 Dil çeşitliliği: Yaş, cinsiyet, sosyal etkenler Bölüm 5,6
7 Dil çeşitliliği: Yaş, cinsiyet, sosyal etkenler Bölüm 7,8
8 ARASINAV  
9 Dil çeşitliliği: Biçem, bağlam ve kesit Bölüm 10
10 Dil çeşitliliği: İncelik, kültürler arası iletişim Bölüm 11
11 Dil çeşitliliği (devam) Bölüm 12
12 Söylem incelemesi Bölüm 14
13 Proje sunumları  
14 Proje sunumları  

 

Kaynaklar

Ders Notu Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson.
Diğer Kaynaklar Destekleyici araştırma makaleleri

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Google Classroom
Ödevler Turnitin
Sınavlar Sınıf içi sınav

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Mini proje ve sunum 1 10
Katılım 14 10
Yansıtıcı ödevler 2 10
Toplam   60
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ  Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve İngilizce’nin yapısal özelliklerini bilmek ve bu bilgilerin ışığında dil öğretim metot ve yöntemlerini kullanmak         x  
2 İngilizce’nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretimi konusunda temel kuramlar, ilkeler ve yöntemleri bilip değerlendirerek uygun dil öğretim metot ve yöntemlerini kullanmak         x  
3 Öğrencilerinin gereksinimlerini, dil düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alarak uygun öğretim teknolojisi kullanarak ders planı hazırlamak.            
4 Hazır ders materyallerinin öğrencilerin seviye, yaş ve dil düzeyine ve ilgi ve öğrenme özelliklerine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilmek, kullanabilmek ve bu doğrultuda özgün materyaller geliştirmek            
5 İngilizce okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerini geliştirmek, bilgiye ulaşma, yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeyinde kullanabilmek         x  
6 Bilgi ve İletişim Teknolojilerini İngilizce eğitim ve öğretiminde etkin bir biçimde kullanabilmek            
7 İngilizce kısa öykü, şiir, roman gibi edebi metinleri tanımak ve dil becerilerinin öğretiminde kullanabilmek            
8 İngilizce öğretimine ilişkin ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilmek            
9 Kendini akademik ve kişisel bağlamda geliştirebilmek için gerekli olan bilimsel araştırma yöntemlerini bilmek ve bunları okul ortamında uygulama becerisine sahip olmak.       x    
10 Öğretmen adayının kazanmış olduğu alan ve pedagojik bilgi ve becerilerini okul ortamında deneyimlemek ve mesleğinin gerektirdiği kültürel ve ahlaki sorumlulukları kavrayarak uygulamak            

 

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi  15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ara Sınav 1 5 5
Proje ve sunum 1 4 4
Yansıtıcı ödevler 2 1 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü     76
Toplam İş Yükü / 25 (s)       3.04
Dersin AKTS Kredisi     3