• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 360
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
1
Uygulama Saati: 
4
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Yardımcıları: 
Dersin Amacı: 
Öğrencileri rehberlik ve psikolojik danışmanlık konusunda bilgi sahibi yapmak ve nasıl kendilerini geliştirebileceklerini anlatmaktır. Öğretmen adaylarının görev alacakları eğitim kurumlarında psikolojik danışmanlık ve rehberlik konusunda nasıl bir çalışma yapabileceklerini kavratmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: 
Okullarda psikolojik servislerin önemli hakkında bir farkındalık geliştirmek, rehberlik ve psikolojik servislerin felsefesi, rolü ve fonksiyonlarını anlamak, rehberlik ve psikolojik danışmanlıkta olaylar, modeller ve metotlar hakkında temel bilgi kazanmak ve bu servislerin eğitimde önemini kavramak. Bu bağlamda öğretmen adaylarına şu soruların sordurulması hedeflenmektedir. Okulun bir üyesi olarak, okulda beni rehberlik ve psikolojik danışmanlık konusunda ne tür görevler ve yaklaşımlar beklemektedir? Günümüz okullarında ne tür problemler vardır? Okulda bir takım üyesi olarak daha etkili nasıl olabilirim? Okulların tabi olduğu mevzuat ana hatları ile nelerden oluşmaktadır? Öğretmen ve yöneticilerin çağdaş okul yönetimini anlamasını sağlayacak önemli konulara değinmek ve bu konularda bilgi vererek farklı ve zengin bir bakış açısı kazandırmaktır.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ödev 2. Final Ödevi 3. Uygulama

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Okullardaki psikolojik servislerinin önemi hakkındaki farkındalığı geliştirebilirler. 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4,5,6 1,2,3
2) Psikolojik servisler ve rehberliğin felsefesini, işlevleri ve rollerini anlayabilirler. 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4,5,6 1,2,3
3) Psikolojik danışmanlık ve rehberlik modelleri ve yöntemleri hakkında temel bilgi kazanabilirler. 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4,5,6 1,2,3
4) Bu servislerin eğitimsel önemlerini gösterebilirler. 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4,5,6 1,2,3
5) Çağdaş okul yönetimiyle ilgili farklı ve zengin bir bakış açısı kazanırlar. 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4,5,6 1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve giriş  
2 Kavramsallaştırma ve Tarihsel Altyapı  
3 Rehberlik Hizmetlerinin Doğası  
4 Mesleki Roller ve İlişkiler  
5 Rehber Danışmanların Rolleri: Gelişimsel Uzman ve Yönetici  
6 Rehber Danışmanların Rolleri: Danışman ve Koordinatör  
7 Rehberlik ve Danışmanlığın Türleri: Bireysel ve Kriz Danışmanlığı  
8 Rehberlik ve Danışmanlığın Türleri: Küçük ve Büyük Grup Danışmanlığı  
9 Rehberlik ve Danışmanlığın Türleri: Akran Yardımlaşması ve Kariyer Gelişimi  
10 Rehberlik Danışmanlıkta Değerlendirme: Test uygulanan ve Uygulanmayan Teknikler  
11 Danışmanlıkta Kültür Değer ve Etkileri  
12 Türkiye’de Rehberlik ve Danışmanlık  
13 Danışmanlıkta Teknoloji Kullanımı ve izlenebilirliği  
14 Çalışma yapılan alana ilişkin güncel makalelerin değerlendirilmesi  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Kuzgun, Yıldız. Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayınları.

Myrick, R. D. 1996. Developmental Guidance and Counseling: A Practical Approach.

Diğer Kaynaklar Özyürek, Ragıp. 2012 Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları El Kitabı. Pegem Yayıncılık.

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 3 30
Sorular 1 20
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak         X  
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek         X  
3 Ulusal ve uluslar arası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak       X    
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek     X      
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak            
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak       X    
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak       X    
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak       X    
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak         X  
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek   X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödev 2 5 10
Vize 1 15 15
Final 1 15 15
       
Toplam İş Yükü     100
Toplam İş Yükü / 25 (s)     25
Dersin AKTS Kredisi     4