• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 478
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Çocuğu tanıma ilke ve yöntemlerini kullanarak, çocuğun gelişimsel özelliklerini değerlendirmenin amacını öğretmek; çocuk resimlerinin çocuğun eğitimindeki yeri ve önemini vurgulamak; çocuk resimlerinin gelişim basamaklarını tanımak, bu resimleri bir dil ve tanı tekniği olarak analiz edebilmek; çocuk resimlerinin bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişmelerini, hayal gücü, eleştirel düşünme, duygularını anlatabilme ve iletişim kurabilme becerilerini kazandırmalarına yardımcı olacak şekilde kullanımını öğretmek; çocuk resimleri analizinin eğitim programlarıyla bütünleştirebilmeleri için bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriği: 
Çocuk resimlerinin, okul öncesi eğitimde ve sonraki basamaklarda yeri ve önemini kavrayabilme; temel ilkeler; çocuk resminde görülen bazı ortak özellikler; çocuk resminin gelişim basamakları ve sembolik ifadeler; yaratıcı düşünce, resimlerin analizinin çocuğun ifade edemediği duyguları, travmatik yaşantıları vb. durumlarda sağlayabildiği bilgiler, psikolojik değerlendirmede kullanılan resim testlerinin tanıtımı, uygulama yöntemleri, ve değerlendirmede kullanılan basamaklar hakkında genel bilgi.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrenciler çocuk resimlerinin çocuğun eğitimdeki yeri ve önemini kavrarlar. 1,2,3,4,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3
2) Öğrenciler çocuk resimlerinin genel özelliklerini ve ortak özelliklerini, sembolleri betimler. 1,2,3,4,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,6
3) Öğrenciler çocuk resimlerinin gelişim basamaklarının (karalama dönemi, şema öncesi dönem, şematik dönem, gerçekçilik dönemi ve görünürde doğalcılık dönemi) özelliklerini saptayabilir; yaratıcılık, algı, düşünme becerileri hakkında fikir yürütebilir. 1,2,3,4,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,6
4) Öğrenciler çocuk resimlerini analiz etmede gerekli olan aşamaları ve dikkat etmesi gereken kuralları açıklayabilir. 1,2,3,4,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,6
5) Öğrenciler çocuk resimlerini uygulamalı olarak yorumlayabilir; okul ya da sergi ortamında karşılaşılan özgün çocuk resimlerini gelişim evrelerine göre analiz edebilir. 1,2,3,4,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,6

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, çocuk ve resim ilişkisi, kavramlara genel bakış  
2 Resimlerin çocuğun eğitimdeki yeri ve önemini kavrayabilme  
3 Çocuk resimlerinin genel ve ortak özellikleri, bir ifade aracı olarak çocuk resmi  
4 Çocuk resimlerinin gelişim aşamaları ve sembolik ifadeler  
5 Çocuk resimlerinin gelişim aşamaları ve sembolik ifadeler  
6 Çocuğun ruhsal dünyası ve resim  
7 Çocuğun zihinsel gelişimi ve resim  
8 Arasınav- kitap değerlendirme  
9 Çocuk resimlerini analiz etmede önemli aşamalar ve yöntemler  
10 Sınıf içi çalışmalar  
11 Eğitimde ve psikolojik değerlendirmede kullanılan resim testleri (bir insan çiz, bir aile çiz..vb.)  
12 Çocuklarla yapılabilecek uygulamalı çalışmalar  
13 Sınıf içi çalışma ve genel değerlendirme  
14 Final  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Haluk Yavuzer- Resimleriyle Çocuk

Çocuk Resim Analizi ve Psikolojik Resim Testleri – Sultanberk Halmatov

Diğer Kaynaklar
  •  

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Sınıf içinde / Mail üzerinden paylaşılmaktadır.
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Vize ödevi 1 20
Sınıf içi çalışmalar 1 20
Final 1 60
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak     X      
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek   X        
3 Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak   X        
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek   X        
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak X          
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak     X      
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak   X        
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak X          
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak   X        
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek X          

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Vize ödevi 1 6 6
Sınıf içi çalışmalar 2 3 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü     123
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,92
Dersin AKTS Kredisi     5