• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 492
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilerin kültüre duyarlı psikolojik danışmanın ortaya çıkışını, danışma yeterliklerini ve bu yeterliklerin Türkiye’deki psikolojik danışman eğitimindeki yerini kavranmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği: 

Kültür, kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının tarihçesi; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının gelişme gerekçeleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma yetkinlikleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamaları.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru-Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Psikolojik danışmanlık mesleğinde kültüre duyarlı öz farkındalık olgusunun önemini ve yerini açıklar. 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Kültüre duyarlı farkındalık olgusu ile etkili psikolojik danışmanlık becerileri arasındaki bağlantıyı kavrar 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Kültüre duyarlı öz farkındalık geliştirmediği taktirde psikolojik danışma uygulamalarında tam verimlilik alamayacağını bilir 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Kültüre duyarlı bir psikolojik danışma sağlayabilmek için gerekli olan bilgi, beceri, tutum ve inançları kazanır. 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Çeşitli danışan gruplarına uygun müdahaleleri tespit edebilir 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Kültüre duyarlı müdahale yöntemlerinin literatürdeki önemi ile uygulaması arasındaki bağlantıyı kurar 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Ampirik literatürü eğitim kurumları ve diğer toplum temelli merkezlerde hizmet sağlama açısından kültüre duyarlı bir perspektiften inceler 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Kültürel farkındalığını geliştirmek ve öz-hikâyelerin paylaşımı ve değerlendirilmesi konusunda sınıftaki çok kültürlü grup ortamından faydalanır 1,2,3,5 1,2,4 1,2,3,4,5,6

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma: Kavramı ve önemi
2 Kültürel Duyarlılığın Çok Boyutluluğu
3 Sosyo-Ekonomik Durum ve Boyutları
4 Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri
5 Göç ve Kültürel Adaptasyon I
6 Göç ve Kültürel Adaptasyon II
7 Maneviyat ve Maneviyata Duyarlılık
8 Ara Sınav 1
9 Yaş ve Fiziksel Görünüm
10 Engelliliğin Boyutları
11 Kültürel Farklılıklara Dayalı Mikro Saldırganlık
12 Psikolojik Danışma Kuramları Bağlamında Kültüre Duyarlılık
13 Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma ve Toplumsal Mesleki Sorumluluk
14 Psikolojik Danışmada Kültüre Duyarlılık Alanında Güncel Durumun Değerlendirilmesi ve Uygulamalar I
15 Final

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar
  • Schwarzbaum, S., & Thomas, A. J. (2008). Dimensions of multicultural counseling: A life story approach. Thousand Oaks: Sage

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav - -
Ödev 2 20
Final 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Ülkemizin özellikle son günlerde fazlasıyla ihtiyacını duyduğu Psikolojik Danışma ve Rehberlik uzmanlarını yetiştirecek akademik elemanların yetiştirilmesi için uygun eğitim programlarını kullanır.         X  
2 Davranış bilimlerinde araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve betimler.         X  
3 Çocuk ve ergenlik psikolojisi hakkında uzman bireyler yetiştirilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri tanımlar, bu bilgi ve becerileri eleştirel bir tutumla değerlendirir.       X    
4 Rehberlik ve psikolojik danışma çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır.         X  
5 Terapötik iletişim ve danışma becerisinin kullanılması ve bu beceri ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar         X  
6 Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar.   X        
7 Bireysel ve Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun danışma oturumları planlar         X  
8 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecinde kullanır       X    
9 Sosyal yapı ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olarak yaşadığı çevreye ilişkin bireylerin psikolojik durumlarını iyileştirmeyi amaçlayan etkinlikler düzenler       X    
10 Öğrenci kişilik hizmetlerinin uygulanmasında yetkin hale gelmelerini sağlayarak okul psikolojik danışman adaylarının öğrencilerin sıkıntılarına yönelik çözümler üretebilme yetisini kazanır.         X  

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 2 4 8
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü               118
Toplam İş Yükü / 25 (s)         4,72
Dersin AKTS Kredisi     5