• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDTR 454
Ders Tipi: 
Meslek Bilgisi Seçmeli Dersler
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının Türkiye’de ve dünyada çocuk edebiyatının gelişimini açıklayabilmesi, okul öncesi dönem çocukları için hazırlanan yayınlarda bulunması gereken özellikleri tanıyabilmesi, Türkçe dil etkinliklerini planlayabilmeleridir.
Dersin İçeriği: 

Erken çocukluk döneminde çocuk ve gençlik edebiyatının  yeri ve önemini açıklayabilmelerine katkı sağlar .Çocuk edebiyatı türlerinin temel özelliklerini açıklar. Çocuk edebiyatı türlerinin temel özelliklerini değerlendirir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Edebiyatın anlamını, edebî metinlerin özelliklerini ve işlevlerini, edebiyatın insan hayatına katkılarını tanır.
1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6 1,2,3
  1. Çocuk ve genç yetişkin edebiyatı dersindeki temel kavramları ve önemli eserleri tanır.
1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6 1,2,3
  1. Çocuk ve genç yetişkin edebiyatı ürünlerinin çocukların bilişsel, kinestetik ve sosyal becerilerine katkılarını tanır.
1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6 1,2,3

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Çocuk ve gençlik edebiyatının önemi
2 Çocuğun ve gencin yaşamında kitabın yeri ve önemi 
3 Dil ve edebiyat zevkini kazandırma yöntem ve teknikler
4 Kitaplarda bulunması gereken temel özellikler
5 Çocuk ve gençlik edebiyatının gelişimi
6 Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Dersinde Temel Kavramlar ve Önemli Eserler
7 Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Eserlerinin Çocukların Bilişsel, Kinestetik, Kişisel ve Sosyal Gelişimlerine Katkıları
8 Ara Sınav 
9 Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Eserlerinin Özellikleri ve Metinlerin Özellikleri
10 Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Eserlerinin Özellikleri ve Metinlerin Özellikleri
11 Çeşitli Türlerde Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Metin ve Eserlerinin Eğitime  Katkı Açısından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi
12 Çeşitli Türlerde Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Metin ve Eserlerinin Eğitime Katkı Açısından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi
13 Çeşitli Türlerde Çocuk ve Genç Yetişkin Edebiyatı Metin ve Eserlerinin Eğitime Katkı Açısından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi
14 Final

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar Aslan, C. (2008) “Yaşam Gerçekliğinin Çocuklara İletilmesi Bakımından '100 Temel Eser'deki Öyküler Üzerine Bir Çözümleme”. 4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi & 4. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali ve Kongresi “Risk Altındaki Çocuklar”. (4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi & 4. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali & Kongresi 'Risk Altındaki Çocuklar'. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, (I), 85-98. Düzenleyen: N. Pembecioğlu Öcel. Aslan, C. (2010) “Türkçe Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Sorunları Üzerine Çevrimiçi Paylaşım Alanlarındaki (Forum) İletilere Dayalı Bir Çözümleme”, NWSA Education (e-Journal of New World Sciences Academy), (5)4, 2254-2269. Aslan, C. (2010) “An Analysis Türkiye'de 100 Temel Edebî Eserde Kadının Takdimi”. Eğitim Araştırmaları Dergisi (Eurasian Journal of Education Research), 38, 19-36. Aslan, C. (2011) “Sanatsal Bir Uyaran Olarak Kısa Filmlerin Dil ve Edebiyat Öğretimi Ortamlarında Kullanılması -Bir Kısa Film ve Etkinlik Önerileri-” Prof. Dr. Cahit Kavcar Türkçe Eğitimi Çalıştayı, Ankara Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No:319, S. 193-204. Aslan, C. (2011) “Yazınsal Çocuk Kitaplarında Neler Olmalı, Neler Olmamalı?” Şimdi Okuma Zamanı, Okuma Kültürü ve Etkili Dil Kullanım Projesi, Okuma Kültürü ve Söz Varlığının Geliştirilmesi Çalıştayı, Konuşmalar – Bildiriler, s. 214-220. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Karaman-Kepenekci, Y. ve Aslan, C. (2011) Okulöncesi Döneme Seslenen Kitaplarda Çocuk Hakları. Ankara Çocuk Üniversitesi ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını, Araştırma-İnceleme Dizisi 1. Karaman Kepenekci, Y. ve Aslan, C. (2011) “Ortaöğretim 'Türk Edebiyatı' ile 'Dil ve Anlatım' Ders Kitaplarında İnsan Hakları Üzerine Bir Çözümleme”. Uluslararası Türk Çalışmaları, (6)1, 476-494. Sever, S. ve Aslan, C. (2012) “Çocuk Edebiyatı Yapılarında Karakter Çerçevesinin Oluşturulmasında Cinsiyet Rollerinin Sunuluşu”. 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Bildiriler ve Atölye Çalışmaları, s. 691-703. Ankara Çocuk Üniversitesi ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını, No: 4. Aslan, C. (2012) “Barış Eğitiminde Çocuk ve Gençlik Edebiyatı” 7. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, Okul Kültürü ve Çocuk, 17-19 Ekim 2012. ( “Estetik Bir Eğitim Aracı Olarak Çocuk ve Gençlik Edebiyatı” adlı panelde panelist) Karaman Kepenekci, Y. ve Aslan, C. (2013) “Ortaöğretim Okullarına Önerilen 100 Temel Eser'deki Romanlarda İnsan Hakları Üzerine Bir Çözümleme” Eğitim ve Bilim Dergisi Cilt 38, Sayı 168. Aslan, C. (Şubat 2013) “Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Temel İşlevleri”. Eğitimci Öğretmen Dergisi, ISSN: 2146-202X, Sayı: 17, s. 6-9. 

Materyal Paylaşımı

Dokümanlar Sınıf içinde / Mail üzerinden paylaşılmaktadır.

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Vize 1 30
Ödev 1 30
Final 1 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Vize 1 3 3
Ödev  3 2 6
Final 1 4 4
       
Toplam İş Yükü     118
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,72
Dersin AKTS Kredisi     5