• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
ED 256
Ders Tipi: 
Meslek Bilgisi Seçmeli Dersler
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının üst düzey düşünmeye yönelik temel kavramları bilmesini, düşünme türlerini, düşünme stillerini, eleştirel düşünmenin önemini, eleştirel dinleme, eleştirel okuma ve eleştirel yazma konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 
Bu dersin içeriğini düşünmeye dair temel kavramlar, analitik düşünme, eleştirel düşünme, Eleştirel Düşünmenin Kapsamı ve Becerilerini, Eleştirel Düşünme Stratejileri, Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörleri, Eleştirel dinleme, okuma ve yazma becerilerinden oluşmaktadır.

 

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk -doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo 7. Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Eleştirel ve Analitik düşünmenin tanımını yapar, 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel ve Analitik düşünmenin temel kavram ve ilkeleri bilir, 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel ve Analitik düşünmenin önemi ve özelliklerini kavrar, 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel ve Analitik düşünmenin temel süreçlerin neler olduğunu bilir 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel ve Analitik düşünme becerilerinin karşılaştırmasını yapar, 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel düşünme ile analitik düşünme arasındaki farklar bilir, 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Düşünceye etki eden faktörler sıralar 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel düşünmede dil ve mantık hatalarını sıralar 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel dinlemenin ne olduğunu ifade eder 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel okumanın ne olduğunu açıklar 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7
Eleştirel yazmanın ne olduğunu açıklar 1,2,4,6 1,2,4,6 1,2,3,4,7

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Eleştirel ve Analitik düşünmeye ilişkin Temel kavramlar İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
2 Düşünme Türleri İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
3 Düşünme Türleri İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
4 Eleştirel Düşünme-I İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
5 Eleştirel Düşünme-II İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
6 Eleştirel Düşünmenin Kapsamı İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
7 Eleştirel Düşünme Becerileri İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
8 Ara Sınav 1  
9 Eleştirel Düşünme Stratejileri  
10 Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
11 Eleştirel Dinleme İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
12 Eleştirel Okuma İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
13 Eleştirel Yazma İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
14 Öğrenci başarısını değerlendirme ve not verme İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
15 Final  

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar
  • Birsel Ayberk, Örneklerle Düşünme ve Eleştirel Düşünme, Nobel Kitabevi, Ankara, 2010.
  • Gerald M. Nosich, Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Raymond Geuss, Eleştirel Teori, (çev. Ferda Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2013.

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Derse Katılım 2 10
Ödev 1 25
Toplam   55
Finalin Başarıya Oranı   45
Yıl içinin Başarıya Oranı   55
Toplam   100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Ülkemizin özellikle son günlerde fazlasıyla ihtiyacını duyduğu Psikolojik Danışma ve Rehberlik uzmanlarını yetiştirecek akademik elemanların yetiştirilmesi için uygun eğitim programlarını kullanır.     X      
2 Davranış bilimlerinde araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve betimler.       X    
3 Çocuk ve ergenlik psikolojisi hakkında uzman bireyler yetiştirilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri tanımlar, bu bilgi ve becerileri eleştirel bir tutumla değerlendirir.       X    
4 Rehberlik ve psikolojik danışma çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır.         X  
5 Terapötik iletişim ve danışma becerisinin kullanılması ve bu beceri ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar       X    
6 Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar.   X        
7 Bireysel ve Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun danışma oturumları planlar       X    
8 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecinde kullanır     X      
9 Sosyal yapı ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olarak yaşadığı çevreye ilişkin bireylerin psikolojik durumlarını iyileştirmeyi amaçlayan etkinlikler düzenler     X      
10 Öğrenci kişilik hizmetlerinin uygulanmasında yetkin hale gelmelerini sağlayarak okul psikolojik danışman adaylarının öğrencilerin sıkıntılarına yönelik çözümler üretebilme yetisini kazanır.     X      

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Final 1 3 3
       
Toplam İş Yükü     96
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,84
Dersin AKTS Kredisi     4