• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
ED 259
Ders Tipi: 
Meslek Bilgisi Seçmeli Dersler
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretilmesinde kullanılan yöntemlerin verilmesi, iletişim süreci içinde sosyal becerinin öneminin kavranması, öğrencilere bireylerdeki sosyal becerilerin belirlenip eğitim programlarıyla geliştirilebilmesi konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği: 

Sosyal beceri ile ilgili kavramlar, sosyal becerileri oluşturan unsurlar, sosyal beceri kazandırılması, sosyal beceri modelleri ve ölçülmesi, güç insanlarla baş etmede sosyal beceriler; duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlık, duyuşsal kontrol; sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrenciler sosyal gelişim, etkili iletişim ve sosyal beceri kavramlarını ve önemini açıklayabilir.  6,7,9,10 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
2) Öğrenciler sosyal beceri türlerini, öğelerini ve ilişkili kavramları açıklayabilir.  5,6,9,10 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
3) Öğrenciler belli bir sosyal davranışın hangi tür sosyal beceri grubuna ait olduğunu belirleyebilir. 5,6,9,10 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
4) Öğrenciler bireyin yaşantılarının, ailesinin veya gelişim alanlarındaki yetersizliklerin etkilediği sosyal davranış örneklerini ve değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olur. 1,2,5,6,7,10 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
5) Öğrenciler, sosyal becerileri eğitim programlarına uygulayabilir. 1,2,5,6,7,10 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Giriş, sosyal gelişim, sosyal davranış ve sosyal beceri kavramlarının tanıtımı
2 Sosyal becerinin gelişimi ve toplumdaki önemi
3 Sosyal beceri ile ilişkili kavramlar
4 Sosyal beceri türleri 
5 Sosyal beceri modelleri
6 Problem davranışların sınıflandırılması, sosyal beceri ve problem davranış arasındaki ilişki
7 Sosyal becerilerin ölçülmesi ve değerlendirilmesinde önemli konular ve yöntemler
8 Ara sınav
9 Sosyal beceri ve bireysel özellikler 
10 Sosyal beceri öğretim yöntemleri
11 Sosyal beceri öğretim yöntemleri
12 Akran eğitimi, işbirlikçi öğrenme
13 Sosyal becerilerin sürekliliği ve genel değerlendirme
14 Final ödevi

Kaynaklar

Ders Kitabı Bacanlı, H. 2009. Sosyal Beceri Eğitimi, ss.152, Pegem A Yayıncılık, Ankara.

Etkinliklerle Sosyal Beceri Öğretimi Avcıoğlu H. Kök Yayıncılık, 2005, Ankara.

Diğer Kaynaklar Brown, W.H., Odom, S.L. & McConnell, S .R. (2008). Social competence of young children. risk, disability and intervention. USA: Paul. H. Brookes.

Materyal Paylaşımı

Dokümanlar Sınıf içinde / Mail üzerinden paylaşılmaktadır.

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara sınav 1 40
Ödev - -
Final ödevi  1 60
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak       X    
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek       X    
3 Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak     X      
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek     X      
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak       X    
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak         X  
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak       X    
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak   X        
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak     X      
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek       X    

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Vize 1 3 3
Ödev  1 3 3
Final raporu 1 3 3
       
Toplam İş Yükü     96
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,84
Dersin AKTS Kredisi     4