• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDEM 240
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, Öklit geometrisinin dayandığı aksiyom ve teoremleri açıklamak ve bunları kullanarak çeşitli ispatlar yapmak ve problemler çözmektir.
Dersin İçeriği: 

Geometrinin tarihsel gelişimi

Öklit geometrisinin temelleri

Doğrular ve özellikleri

Üçgenler ve özellikleri

Dörtgenler ve özellikleri

Çember ve özellikleri

Katı cisimler ve özellikleri

Alan ve hacim

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Örnek Olay 3. Tartışma 4. Gösterim 5. Grup çalışması 6. Mikroöğretim 7. Problem Çözme
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Örnek Olay 3. Tartışma 4. Gösterim 5. Grup çalışması 6. Mikroöğretim 7. Problem Çözme

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Geometrinin tarihsel gelişimini açıklar. 2 1 E
2) Öklit geometrisinin dayandığı 5 ilkeyi açıklar. 1 1 E
3) Öklit dışı geometrileri tanımlar. 1 1 E
4) Temel geometrik kavramları tanımlar, şekil ve sembollerle gösterir. 1 4 A
5) Pergel, açıölçer ve cetvel kullanarak temel geometrik çizimleri yapar. 1 1, 4 A, E
6) Paralel doğrular, üçgenler, dörtgenler, çokgenler ve çember ile ilgili teoremleri ispatlar. 4 5, 7 A
7) Paralel doğrular, üçgenler, dörtgenler, çokgenler, çember ve katı cisimlerler ilgili problemleri çözer. 1, 3, 4 3, 5, 7 A
8) Geometri problemlerini çözmek ve ispatları yapmak için dinamik geometri yazılımlarını kullanır. 4, 8 4, 7 G

 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Öklit Geometrisinin Temelleri  
2 Paralel ve Dik Doğrular I Öklit Aksiyomları
3 Paralel ve Dik Doğrular II Temel Geometrik Kavramlar
4 Eşlik Aksiyomları Doğrudan İspat Yöntemleri
5 Eş Üçgenler Eşlik Aksiyomları
6 Benzerlik Aksiyomları Doğrudan İspat Yöntemleri
7 Benzer Üçgenler Benzerlik Aksiyomları
8 Ara Sınav  
9 Üçgenin Özellikleri  
10 Özel Üçgenler Üçgenin Özellikleri
11 Çokgenlerin Özellikleri Çokgen Kavramı
12 Özel Dörtgenler Dörtgen Kavramı
13 Çember Çember Kavramı
14 Katı Cisimler Prizma Ve Piramit Kavramları

 

Kaynaklar

Ders Notu Larson, R., Boswell, L., & Stiff, L. (2004). Geometry. Evanston, IL: McDougal Littell.
Diğer Kaynaklar LYS Geometri Hazırlık kitapları

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar Sınıf içi uygulamalarda kullanılacak etkinlik yaprakları
Ödevler Problem Seti 1:

Ders kitabından: prb. 29 (sf. 148), prb. 32-33 (sf. 155), prb. 42 (sf. 163), prb. 24 (sf. 217)

Ayrıca sınıfta verilecek 1 problem

Problem Seti 2:

Ders kitabından: prb. 19 (sf. 234), prb. 57 (sf. 487), prb. 29 (sf. 494),

Ayrıca sınıfta verilecek 2 problem

Problem Seti 3:

Ders kitabından: prb. 41 (sf. 361), prb. 47 (sf. 362)

Ayrıca sınıfta verilecek 3 problem

Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 2 15
Final Sınavı 1 40
Ödev 3 15
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlköğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan matematik ve geometri konularında derin bilgi sahibidir.         X
2 İlköğretim matematik ve geometri öğretim programlarında yer alan konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.       X  
3 Matematik ve geometrideki temel kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek hayattaki durumlara uygular.       X  
4 Matematiksel süreçleri (problem çözme, ispat yapma, vb.) verilen durumlar üzerinde doğru bir şekilde uygular.         X
5 İlköğretim matematik ve geometri öğretim programlarının vizyon, felsefe ve kuramsal dayanaklarına uygun olarak matematik ve geometri öğretim sürecini planlar.   X      
6 Öğrencilerin yaş, sınıf seviyesi, bireysel farklılıklar ve hazırbulunuşluk durumlarına uygun öğretim yöntem ve tekniklerini matematik ve geometri derslerinde uygular.   X      
7 Matematik ve geometri öğrenmeyi teşvik edici sınıf ortamı oluşturur. X        
8 Matematik ve geometri öğretiminde uygun kaynak, materyal ve teknolojileri uygular ve geliştirir.       X  
9 Matematik ve geometri öğrenim sürecini, öğrencilerin gelişimini ve başarısını izler ve uygun ölçme araçları kullanarak değerlendirir. X        
10 Matematik eğitimi alanındaki gelişmeleri takip ederek mesleki bilgilerini geliştirir. X        
11 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak matematik eğitimi alanının gelişimine katkıda bulunur. X        
12 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) bilir ve bunlara uygun davranır. X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 3 5 15
Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü     155
Toplam İş Yükü / 25 (s)     6.2
Dersin AKTS Kredisi     6