Cümle düzeyinde anlatım bozukluklarını metinler üzerinde uygulamalı olarak değerlendirmek.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Türkiye Türkçesi’nin cümle yapısının tarihselden moderne değişmeden korunduğunu tanıklatma yöntemi ile tespit ettirmek. | 1 | 1, 2 | |
2) Türkiye Türkçesi’nin cümle yapısını dikkate alarak cümle düzeyinde anlatım bozukluklarının sınıflandırma ölçütlerini tespit ettirmek. | 1 | 1, 2 | |
3) Cümle düzeyinde anlatım bozukluklarının kategorik olarak sınıflandırılmasını tespit etmek. | 1 | 1, 2 | |
4) Cümle düzeyinde anlatım bozukluğuna yol açan temel yanlışlıkların sebeplerini analiz ederek nitelikli bir yazılı ifade gücü tesis ettirmek. | 1 | 1, 2 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Türkiye Türkçesi-Biçim Bilgisi (genel tanımlama ve terminolojinin sunumu).
Cümle bilgisi (cümle unsurları). |
İlgili okumalar |
2 |
Cümle çeşitleri (yapısına göre cümleler).
Yüklemin türüne göre cümleler (ffil ve isim cümleleri) |
İlgili okumalar |
3 |
Yüklemin yerine göre cümleler (kurallı cümle, devrik cümle).
Anlamına göre cümleler (olumlu cümle, olumsuz cümle, soru cümlesi |
İlgili okumalar |
4 |
Cümle unsurları arasında uygunluk ölçüleri.
Yazılı anlatımda bütünlüğün korunması. |
İlgili okumalar |
5 |
Yazım kurallarına uygunluk.
Noktalama işaretlerinin kullanımında doğruluk. |
İlgili okumalar |
6 |
Paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemleri.
Paragrafta ana cümle ve ana fikir. |
İlgili okumalar |
7 | Ara Sınav. | İlgili okumalar |
8 |
Yazılı anlatım biçimleri.
Araştırmaya yönelik okuma ve yazma teknikleri |
İlgili okumalar |
9 |
Cümle düzeyinde anlatım bozuklukları.
Anlatım bozukluklarının kategorileri. |
İlgili okumalar |
10 | Cümle tahlili uygulamaları. | İlgili okumalar |
11 |
Cümle tahlili uygulamaları.
Cümle düzeyinde anlatım bozuklukları (uygulama) |
İlgili okumalar |
12 | Cümle düzeyinde anlatım bozuklukları (uygulama). | İlgili okumalar |
13 | Yazılı anlatım uygulamaları. | İlgili okumalar |
14 | Genel Değerlendirme - Yazılı anlatım uygulamaları |
Kaynaklar
Kaynak Kitaplar Listesi |
AKSAN, Doğan, (1982) Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim) c. I-II-III, TDK Yayınları, Ankara.
AKSAN, Doğan, (1987) Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara. AKSAN, Doğan, (2003) Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Bilgi Yayınevi, Ankara. BANGUOĞLU, Hasan, (1986) Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara. ERGİN, Muharrem, (2005) Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları. İstanbul. KARAHAN, Leyla , (1995) Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara. KORKMAZ, Zeynep, (1994) Türkçede Eklerin Kullanılış Şekilleri ve Ek Kalıplaşması Olayları, TDK Yayınları, Ankara. ZÜLFİKAR, Hamza, (1995) Türkçede Ses Yansımalı Kelimeler, TDK Yayınları, Ankara.
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders öncesi dağıtılan fotokopiler |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
Vize | 1 | 40 | |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 | Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
4 | Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
5 | Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
6 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
7 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
8 | Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
9 | Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 7 | 105 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6.2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |