Servet-i Fünun şiirinin biçimsel özellikleri ile içeriğinde meydana gelen değişimler seçilen şairlerin şiirleri üzerinde örneklendirilerek verilir.
Servet-i Fünun nesrinin özellikleri de seçilen romanların dil-üslüp, teknik, olay-şahıs kadrolarının tahlili ile tahlili ile anlatılır
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1)Dönemin Türk edebiyatı tarihi içindeki yeri ve önemi kavranır. | 1,2 | 1 | |
2) Döneme mensup şair ve yazarların şahsiyetleri ve eserleri üzerinde genel ve geniş bilgi verilir. | 1,2 | 1 | |
3) Döenme mensup şair ve yazarların önemli eserlerini okur: Tevfik Fikret: Rübab-ı Şikeste, Cenap Şehabettin: Şiirler, Halit Ziya: Mai ve Siyah-Aşk-ı Memnu, Mehmet Rauf: Eylül | 1,2 | 1 | |
4) Servet-i Fünun şiririnin ve nesrinin dil-üslup, biçim, tür ve teknik özellikleri olarak bütün özellikleri verilir. | 1,2 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Tanzimatın II. Döneminden Servet-i Fünun Şiirine Geçiş. (Servet-i Fünun/Edebiyat-ı Cedide Kavramları) Tarihi Zemin
|
|
2 | Servet-i Fünun Mensupları- Eserleri: Servet-i Fünuncuların Ortak Temaları-Eserlerine Yansıma- T.Fikret’in Rübab-ı Şikestesi | |
3 | Rübab-ı Şikeste’nin tematik Tahlili: Süha ve Pervin(Hayal-Hakikat Çatışması), Karamsarlık: Gayya-yı Vücud, Hayali Ülke-Kaçış: Ömr-i Muhayyel | İlgili okumalar |
4 |
Ruh-ı Kainat Fikri: Mai Deniz
Sosyal Temalar : Gençlik: Promete-Ferda- Haluk’un Amentüsü Merhamet: Balıkçılar, Ramazan Sadakası |
İlgili okumalar |
5 |
Siyasi Temalar: Han-ı Yağma-Doksan Beşe Doğru
Cenap Şehabettin Şiirleri ve Nesri |
İlgili okumalar |
6 |
Elhan-ı Şita Şiirinin Tahlili
Cenab’ın Diğer Şiirleri-Nesirleri:Afak-ı Irak |
İlgili okumalar |
7 | Servet-i Fünun’un Diğer Şairlerinden | İlgili okumalar |
8 |
Ara Sınav
Servet-i Fünun Nesri |
İlgili okumalar |
9 |
Halit Ziya Uşaklıgil
Mai ve Siyah Romanının Tahlili |
İlgili okumalar |
10 | Mai ve Siyah Romanında Servet-i Fünun Şiiri özellikleri | İlgili okumalar |
11 | Aşk-ı Memnu Romanı tanıtım ve 7 bölüm İncelenmesi | İlgili okumalar |
12 |
Aşk-ı memnu Romanı Tahlili
Mehmet Rauf- Eylül |
İlgili okumalar |
13 | Eylül Romanı Tahlili | İlgili okumalar |
14 | Hüseyin Cahit Yalçın’ın Hikaye ve Romanları | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Zorunlu Kaynaklar |
Tevfik Fikret : Rübab-ı Şikeste
Cenap Şehabettin, Bütün Şiirleri Cenap Şehabettin : Haz. İnci Enginün Halit Ziya Uşaklıgil : Mai ve Siyah Halit Ziya Uşaklıgil : Aşk-ı Memnu Mehmet Rauf : Eylül Hüseyin Cahit Yalçın : H,kayeler İnci Enginün . Tanzimat’tan Cumhuriyete Türk Edebiyatı |
Tavsiye Edilen
Kaynaklar |
Mehmet Kaplan: Tevfik Fikret
Mehmet Kaplan : Şiir Tahlilleri I Mehmet Kaplan : Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar I Şemsettin Kutlu : Servet-i Fünun Şiiri Antolojisi Berna Moran : Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış Fethi Naci : 100 Yılda 100 Roman Nihat Sami Banarlı Resimli Türk Edebiyatı Tarihi
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | www.edebiyatogretmenligi.com |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
VİZE | 1 | 40 | |
Kısa Sınav | - | - | |
Sınıf içi katılım | - | - | |
Toplam | 100 | ||
Finalin Başarıya Oranı | 60 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 |
Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
4 |
Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak.
|
X | |||||
5 |
Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
6 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
7 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
8 |
Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak.
|
X | |||||
9 |
Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cunhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 105 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6.2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |