Dersin başlıca amacı öğrencilerin 13. Yüzyıl ile 16.yüzyıl arasında Anadolu’da gelişen Türk edebiyatını öğrenmelerini sağlamaktır. Bu dönem aralığında yetişmiş olan şair ve yazarlar ile onların eserleri dersin eksenini oluşturmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Türk edebiyatının 13. yüzyıldan 17.yüzyıla kadar Anadolu sahasında yazılmış olan edebî eserlerine vakıf olur. | 1 | 1 | |
2) 13. yüzyıldan 17.yüzyıla kadar Türk edebiyatında yetişen şair ve yazarları tanır, dönem özelliklerini kavrar. | 1 | 1 | |
3) Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olur. | 1 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: 11. yüzyıldan itibaren gelişen Türk edebiyatı (Kutadgu Bilig, Divanu Lugat-it Türk, Atabetü’l-Hakayık, Ahmed Yesevî ve Divan-ı Hikmet’i) | İlgili okumalar |
2 |
13. yüzyıl: Dönemin sosyal-siyasi durumu.
Anadolu sahasında gelişen Türk edebiyatının genel özellikleri. |
İlgili okumalar |
3 | Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri. (Hacı Bektaş Velî, Mevlana, Sultan Veled, Hoca Dehhani) | İlgili okumalar |
4 |
14. yüzyıl: Dönemin sosyal-siyasi durumu.
Türk edebiyatının genel özellikleri. Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.(Şeyyad Hamza, Ahmed Fakih, Gülşehrî) |
İlgili okumalar |
5 |
Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.
(Nesimî, Kadı Burhaneddin) Dönemin sosyal-siyasi durumu. debi |
İlgili okumalar |
6 | Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri. (Âşık Paşa, Ahmedî, vs.) | İlgili okumalar |
7 |
15. yüzyıl: Dönemin sosyal-siyasi durumu.
Türk edebiyatının genel özellikleri. Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.( Ahmed Dâî, Şeyhî, Ahmed Paşa) |
İlgili okumalar |
8 | Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.( Necatî, Sultan Şairler, kadın şairler, vs.) | İlgili okumalar |
9 |
16. yüzyıl: Dönemin sosyal-siyasi durumu.
Türk edebiyatının genel özellikleri. Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri. Muhibbî (Kanuni Sultan Süleyman), Zâtî. |
İlgili okumalar |
10 | Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.: Fuzulî | İlgili okumalar |
11 | Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.: Bâkî | İlgili okumalar |
12 | Şahıslar: Hayatları, eserleri, edebi kişilikleri.: Hayalî | İlgili okumalar |
13 | 13-16.yüzyıllarda Nesir | İlgili okumalar |
14 | Genel Değerlendirme | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Zorunlu Kaynaklar | - |
Tavsiye Edilen
Kaynaklar |
Şentürk, A.Atilla-Kartal, Ahmet, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yay., 2005.
Mengi, Mine, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Akçağ Yay., 1997. Köprülü, M. Fuad, Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Ötüken Yay., 1980. Levend, Agâh Sıırı, Türk Edebiyatı Tarihi, ı, Ankara: TTK Yay., 1984. Çelebioğlu, Âmil, Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul: Kitabevi Yay., 1999. Büyük Türk Klasikleri, İstanbul: Ötüken-Söğüt Yay., |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
VİZE | 1 | 40 | |
Kısa Sınav | - | - | |
Sınıf içi katılım | - | - | |
Toplam | 100 | ||
Finalin Başarıya Oranı | 60 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 | Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
4 | Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
5 | Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
6 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
7 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
8 | Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
9 | Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cunhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |