Bu derste Meşrutiyet önemi Türk edebiyatının bütün yazarları belli başlı eserleri üzerinde değerlendirme yapılarak incelenir. Bu inceleme sırasında Türk şiirinin içerik ve biçim özellikleri üzerinde durulur. Fikir hayatının irdelemesi eserler incelenerek verilir. Eserlerin dil ve üslup özellikleri üzerinde durulr.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Öncelikle tarihi zemin anlatılarak eserlerin içeri ile bağlantısı verilir | 1,2 | 1 | |
2) Temel eserler ve edebi şahsiyetlerin fikir hayatı üzerinde vurgulama yapılarak eserlerin içerikleri bağlantısı kurulur. | 1,2 | 1 | |
3) Döneme mensup yazarların, şair ve fikir adamlarının önemli eserleri okutulur ve yorumlanır | 1,2 | 1 | |
4) Okutulan temel eserler üzerinden hareketle dönemin edebi ve fikir hayatı üzerine genel hükümlerin temini sağlanır. | 1,2 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Başlangıç. Dersin tartışılması.
Meşrutiyet Dönemi Türk edebiyatı hakkında genel bilgi
|
|
2 |
Meşrutiyet Dönemi Türk Şiiri: Mehmet Emin Yurdakul
|
|
3 |
Rıza Tevfik Bölükbaşı
|
İlgili okumalar |
4 |
Mehmet Akif Ersoy ve Safahat
|
İlgili okumalar |
5 |
Ziya Gökalp ve Şiirleri
|
İlgili okumalar |
6 |
Yahya Kemal Beyatlı : Şiirler: Eski Şiirin Rüzgarıyla,Kendi Gök Kubbemiz
|
İlgili okumalar |
7 |
Genç Kalemler- Ömer Seyfettin
|
İlgili okumalar |
8 |
Meşrutiyet Dönemi Nesri: Roman, Hikaye, Anı
|
İlgili okumalar |
9 |
Halide Edip Adıvar: Sinekli Bakkal
|
İlgili okumalar |
10 |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Kiralık Konak- Hüküm Gecesi
|
İlgili okumalar |
11 |
Refik Halit Karay ve hikayeleri
|
İlgili okumalar |
12 |
Abdülhak Şinasi Hisar:Çamlıcadaki Eniştemiz
|
İlgili okumalar |
13 | Ali Nizami Bey’in Alafrangalığı ve Şeyhliği, Boğaziçi Yalıları | İlgili okumalar |
14 | Genel Değerlendirme | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Zorunlu Kaynaklar |
Mehmet Kaplan: Şiir Tahlilleri I
Mehmet Emin Yurdakul Şiirler. Rıza Tevfik Bölükbaşı Şiirler Mehmet Akif Ersoy : Safahat Ziya Gökalp : Şiirler Ömer Seyfettin : Yeni Lisan Yahya Kemal Beyatlı : Eski Şiirin Rüzgarıyla- Kendi Gök Kubbemiz Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Kiralık Konak -Hüküm Gecesi Halide Edib Adıvar: Sinekli Bakkal- Yeni Turan Refik Halid Karay: Memleket Hikayeleri Abdülhak Şinasi Hisar: Ali Nizami Bey’in Alafrangalığı ve Şeyhliği
|
Tavsiye Edilen
Kaynaklar |
İnci Ebginün. Tanzimat’tan Cumhuriyete Türk Edebiyatı
Mehmet Kaplan: Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I-II Berna Moran : Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı : İ.Çetişli-N.Çetin Fethi Naci: 100 Yılda 100 Roman Nihat Sami Banarlı : Resimli Türk Edebiyatı Tarihi Kenan Akyüz. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | www.edebiyatogretmenligi.com |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
VİZE | 1 | 40 | |
Kısa Sınav | - | - | |
Sınıf içi katılım | - | - | |
Toplam | 100 | ||
Finalin Başarıya Oranı | 60 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 |
Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
4 |
Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak.
|
X | |||||
5 |
Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
6 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
7 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
8 |
Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak.
|
X | |||||
9 |
Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cunhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 7 | 105 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6.24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |