• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
CET 463
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere başta olmak üzere bir çok batı ülkesinde ayrı bir Anabilim dalı olarak yüksek lisans veya doktora programı olarak okutulmaktadır. Konu ile ilgili yirminin üzerinde ders vardır. Burada sunacak olduğumuz bu ders kapsamında : İnsan-Bilgisayar Etkileşimin doğası, özellikleri, etkileşim süreci ile ilgili stratejiler, arayüz tasarımı, kullanışlılık testi, kullanışlılık ve yazılım mühendisliği, etkileşim stratejileri, menu ve pencere yapıları gibi değişik konular hakkında temel bilgiler aktarılacaktır.
Dersin İçeriği: 

Dersin Tanıtımı: İnsan- Bilgisayar Etkileşiminin Doğası, Özellikleri ve Alanla İlgili Gelişen Uygulamalar İnsan-Bilgisayar Etkileşiminde Etkili Faktörler ve Standartlar İletişim Süreci ve Bilgi Prosesi Modelleri Bilgi İşletim Modelleri ve İnsan Beyni Kullanıcı Odaklı Tasarım Kriterleri ve İnsan Algısı Öğrenci Sunumları, Örnek Uygulamalar, Yazılım Mühendisliği

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Bireysel Çalışma, 5: Gösteri Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , C: Ödev D: Portfolyo, E: Proje

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazılım ve arayüz değerlendirme özelliklerini açıklar 1,2,3,6 1,2,3 A,C
2. Alternatif arayüz örnekleri sunar ve açıklar. 1,2,3,6 2,4 C,D,E
3. Menu ve pencere yapıları gibi değişik konular hakkında temel bilgileri tanımlar. 1,2,3,6 1,2,3,4 C,D,E
4. Arayüz tasarımı, kullanışlılık testi, kullanışlılık ve yazılım mühendisliği kavramlarını açıklar. 1,2,3,6 1,2,3,4 C,D,E
5. Etkileşim süreci ile ilgili stratejileri tanımlar. 1,2,3,6 1,2,3,4 C, D, E
6. İnsan-Bilgisayar Etkileşimin doğası, özelliklerini açıklar 1,2,3,6 1,2,3,4 C, D, E

 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: İnsan- Bilgisayar Etkileşiminin Doğası, Özellikleri ve Alanla İlgili Gelişen Uygulamalar  
2 İnsan-Bilgisayar Etkileşiminde Etkili Faktörler ve Standartlar  
3 İletişim Süreci ve Bilgi Prosesi Modelleri  
4 Bilgi İşletim Modelleri ve İnsan Beyni  
5 Kullanıcı Odaklı Tasarım Kriterleri ve İnsan Algısı  
6 Öğrenci Sunumları, Örnek Uygulamalar, Yazılım Mühendisliği  
7 Vize Haftası  
8 Web ve İnternet Örnekleri/ Bilişsel Stratejiler  
9 Arayüz Tasarımı ve Bilgisayar Ekranı Arayüzleri  
10 Pencereleme Teknikleri ve Alanla İlgili Çalışmalar  
11 Web Tasarım Kriterleri ve Kullanışlılık Prensipleri  
12 Kullanışlılık Testi ve Kullanışlılık Mühendisliği Uygulamaları  
13 Internet Okulları ve Web Tabanlı Uygulamalar: Arayüz Tasarımında Task Analizi  
14 ATM örnekleri ve görevler; Anasayfa tasarımı; Yazılım örnekleri: Askeri ve Eğitim alanı  

 

Kaynaklar

Ders Notu Carroll,J.M.(2002) Human-Computer Interaction in the New Millennium, ACM Pres, New York NY.(Introduction and Part II& III) Johnson, J. (2007). GUI Bloopers 2.0: Common User Interface Design: Don’t and Do’s for Software Developers and Web Designers, Morgan Kaufmann Publishers- Academic Pres, San Diego, CA. Preecee, J. et al. (1994) Human-Ccomputer Interaction. Addison-Wesley (Chapter I & II) Shneiderman, B; Plaisant, C.. (2004). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Addison-Wesley
Diğer Kaynaklar  

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar  
Ödevler 4 Ödev
Sınavlar 1 Arasınav, 1 Final Projesi

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI ADET KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav - -
Ödev 4 30
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Öğretim teknolojilerini ve materyallerini ve bunların derslerde nasıl kullanılacağını bilir; eğitim yazılımı, e-öğrenme, uzaktan eğitim gibi uygulamalarda rol alır ve gerektiğinde çevresindekilere destek olur         X  
2 Eğitim teknolojilerinin tasarlanması, planlanması, yürütülmesi ve yönetilmesi sürecini verimli ve etkili kullanır; bu süreçleri inceleyerek gerekli ürünleri, değişiklikleri ve güncellemeleri tasarlar ve hazırlar.         X  
3 Öğrencilerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak en üst düzeyde öğrenmeleri için uygun teknoloji destekli eğitim ortamları düzenler.       X    
4 Öğretim süreci içinde ve dışında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili kullanma becerilerine sahip olur.   X        
5 Öğretim ihtiyaçlarını karşılayacak teknoloji destekli öğretim materyalleri tasarlayıp geliştirir.   X        
6 İhtiyaca yönelik uygun bilgisayar sistemini kurarak, gerekli yazılım ve çevre birimlerini tanımlayarak kullanır.     X      
7 Öğrenme öğretme sürecini planlar, uygular ve yönetebilir. X          
8 Proje yönetim süreçlerini bilerek elektronik ortamda proje yürütebilir.   X        
9 Bilgisayar donanımı, yaygın kullanılan paket programlar, işletim sistemleri, bilgisayar ağları ve programlama dilleri konularında bilgi, beceri ve yetkinlik sahibidir.   X        
10 Öğretmenlik mesleği ve bu mesleği gerçekleştirmeyle ilgili konularda yeterli düzeyde bilgi, beceri ve yetkinlik sahibidir.            
11 Güncel ve yenilikçi bilişim teknolojilerini (donanım ve yazılım) kullanıp bunları eğitim ve öğretim sürecine entegre eder.            
12 Alana özgü kullanılabilecek öğrenme-öğretme yaklaşımları, kuramları, öğrenme-öğretme stratejileri, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular. X          

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 9 1 9
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 4 4 16
Final (Proje) 1 40 40
Toplam İş Yükü     116
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,64
Dersin AKTS Kredisi     5