Dersin Dili:
İngilizce
Dersin İçeriği:
Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve iş birliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; zihin yetersizliği olan bireye, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocukları ve ergenlerin OSD ve ZY ile tanımlamak için kullanılan teşhis kriterlerini bilir | 1,4,8,9,11 | 1,2,3 | 1 |
OSB ve ZY bireyler için çeşitli değerlendirme yöntemlerini bilir. | 8,9 | 1, 2 | 2 |
OSB ve ZY çocuklar ve aileleri için müdahale programlarının seçimi ve geliştirilmesinde ekip olarak karar vermesini desteklemek için yaratıcı problem çözme, çatışma yönetimi ve aracılık stratejilerini bilir ve kullanır. | 2,4,5,9,13 | 1,2,3,4, | 1,2 |
OSB ve ZY için çeşitli ortamlar için anlamlı, bilime dayalı müdahale programları tasarlar ve uygular. |
3,5,6,7,9,10,
12,13 |
2,3,5,6 | 2,3 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Fikri Engellilik, Prevelans, Sınıflandırma, Sebepler | |
2 | Zihinsel Yetersizliğin Tespiti ve Değerlendirilmesi | |
3 | Zihinsel Engelli Öğrencilerin Öğrenme, Sosyal ve Davranış Özellikleri | |
4 | Zihinsel Engelli Öğrenciler İçin Davranış Zorlukları ve Yaklaşımları | |
5 | Akademik Staretegies | |
6 | Hayat Beceri Müfredatı | |
7 | Zihinsel Engelli Öğrenciler İçin Yardımcı Teknoloji | |
8 | Kimlikli / Geçişli Ergenler ve Genç Yetişkinler | |
9 | Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireyleri Tanımlama ve Tanımlama | |
10 | Etkili Programları Geliştirmek için Özellikler / İşbirliği Öğretim için İçerik Oluşturma | |
11 | Duyusal Meseleleri Bulma / Zorlu Davranış | |
12 | İletişimin Teşvik Edilmesi ve Sözel Davranış | |
13 | Sosyalleşmeyi ve Sosyal Yeterliliği Geliştirmek | |
14 | Akademik Beceri Ediniminin Teşvik Edilmesi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Hall, L.J. (2014). Autism Spectrum Disorders: From Theory to Practice, 3rd. Ed. Pearson. ISBN-13: 978-0134539577, ISBN-10: 9780134539577
Instructional Strategies for Students With Mild, Moderate, and Severe Intellectual Disability.Gargiulo, R.M & Bouck, E. C (Eds.). 2017. SAGE Publications, Inc |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 1 | 25 |
Ara Ödev | 1 | 25 |
Final Ödevi | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır. | X | |||||
3 | İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır. | X | |||||
4 | Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımlarını en üst düzeye edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar. | X | |||||
5 | Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB eğitim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını (BGP) geliştirir, uygular ve gerekli uyarlamaları yapar. | X | |||||
6 | Bireylerin BEP hedefleri yönünde gelişim ve kazanımlarını en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular. | X | |||||
7 | Öğretim programı ve bireyin BEP uygulanmasına uygun eğitimsel materyaller, yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyacına göre uyarlar. | X | |||||
8 | Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder. | X | |||||
9 | Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir. | X | |||||
10 | Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir. | X | |||||
12 | Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır. | X | |||||
13 | Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Ara Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final Ödevi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |