• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 250
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencilerin, öğrenme güçlüğü olan bireylerin özellikleri, tanılanmaları, değerlendirmeleri ve eğitimleri hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Özgül öğrenme güçlükleri; yaygınlık, nedenleri; sınıflandırma, disleksi, diskalkuli, disgrafi, dispraksi; ailelerle ve akademik personel işbirliği; tanımlama, değerlendirme ve müdahaleye bütüncül bir yaklaşım; erken ve önleyici müdahale; Müdahaleye Tepki (RTI), öğrenme, sosyal ve davranışsal özellikler; davranışsal değerlendirme; bir arada var olan güçlük ve durumlar; bireysellestirilmis programların geliştirilmesi; eğitim modelleri: destek odasi ve kapsayıcı ortamlarda öğretim; öğretimin planlaması ve sunumu; öğretim metodolojisi; davranışı anlamak; sınıf yönetimi ve organizasyon uygulamaları; olumlu öğrenme ortamları yaratmak; etkili öğretim stratejileri; farklılaştırılmış öğretim; öğrenme, dil, dikkat ve davranisin etkileşimi; akademik ve sosyal becerilerin öğretilmesi; BEP uygulanması; Pozitif Davranışsal Müdahaleler ve Destekler [PBIS] ilke ve uygulamalar; doğrudan öğretim metodolojisi; Evrensel Tasarımının ilke ve uygulamaları; öğretim materyalleri geliştirme;  eğitimin etkililiğine ilişkin sistematik veri toplama teknikleri; risk altındaki öğrenciler için temel akademik becerilerin değerlendirmesi; gelişimin izlenmesi; geçiş ve ortaöğretim sonrası seçenekler ve destek.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. ÖÖG tanım ve türlerini bilir.
1 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. ÖÖG türleri ile eşzamanlı görülen farklılık durumlarının etkileşimini bilir ve tanımlar.
1 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. ÖÖG tanılama süreci ve müdahaleye cevap sürecini/yaklaşımını bilir ve karşılaştırır.
1,8,9 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. ÖÖG türüne göre öğrenci performansını değerlendirir ve BEP hedefini yazar.
1,3,4,5,6,7 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Bilime dayalı stratejileri bilir ve ÖÖG türü ve öğrenci ihtiyacına göre uygun olanları belirler.
1,2,12,13 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. ÖG için kapsayıcı ortamalrda gerekli destek düzenleme ve ferklılaştırma bilir, yapar ve değerlendirir.
1,2,12,13 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular  
1 Öğrenme güçlüğü kuramsal temeller, öğrenme güçlüğü tanımı  
2 Öğrenme güçlüğünün nedenleri, belirtileri  
3 Öğrenme güçlüğünde yaygınlık, tanı ve değerlendirme  
4 Öğrenme güçlüğünde yaygınlık, tanı ve değerlendirme  
5 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin özellikleri  
6 Öğrenme güçlüğü ve DEHB, Duygusal davranışsal bozukluklar  
7 Okuma güçlüğü/okuma stratejileri  
8 Vize  
9 Yazma güçlüğü/yazma stratejileri  
10 Matematik güçlüğü/matemetik stratejileri  
11 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitimleri (RTI)  
12 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitimleri (kendini düzenleme vb.)  
13 Yasal düzenlemeler ve haklar  
14 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin aileleriyle iletişim, öneriler  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Heward, W. L., Alber-Morgan, S. R.,  & Konrad, M. (2019). Exceptional Children: An Introduction to Special Education (11th ed). Pearson Publishing

 

Reid, R. & Lienemann, T. O. (2006). Strategy Instruction for Students with Learning Disabilities (2nd ed.). Guilford Press

Diğer Kaynaklar International Dyslexia Associaton. What is dyslexia? Available at: http://www.interdys.org/FAQ.htm

National Center for Learning Disabilities

Dyslexia and LD with Ron Minson-youtube

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 20
Ara Sınav 1 30
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve yapısını, dayandığı temel değerleri, ilkeleri ve mevzuatları bilir ve ulusal ve uluslararası bağlamlarda özel eğitim uygulamalarının temelini oluşturan tarihsel gelişmeleri, yasaları, eğitim modelleri ve felsefeleri tanır.         x  
2 Tipik ve atipik insan gelişimini, bu gelişimlerin benzerlik ve farklılıklarını ve “engelliğin” birey ve aile üzerindeki tıbbi, sosyal-duygusal, eğitimsel ve sosyo-kültürel etkilerini bilir ve tanımlar.            
3 Engelin ve /veya var olan ikincil tanı durumlarının bireyin öğrenmesi üzerindeki etkileri, yeterlik seviyeleri, ihtiyaçları, tutumları, ilgileri, kültürel ve sosyal altyapıları ve hedeflerini bilir ve özel eğitim hizmet ve programlarının planlanmasında göz önünde bulundurur.         x  
4 Temel derslere (matematik, fen, sosyal bilgiler vb.) özgü bilgileri bilir ve tüm sınıf seviyelerinde, bu derslere ilişkin kritik bilgileri belirlemek, düzenlemek ve öğretmek için bilimsel temelli öğretim yöntemlerini kullanır.         x  
5 Öğrencileri bilişsel stratejiler, anlamlı geri bildirim ve genel müfredata erişim konusunda evrensel tasarım çerçevesinde güçlendiren bilim temelli yöntemlerin kullanımı yoluyla sistematik öğretim uygular, gelişimi izler ve bilgi/ becerilerin kazanılmasını, sürdürülmesini ve genelleştirilmesini destekler.         x  
6 Bireyselleştirilmiş geçiş programlarının (BGP) hazırlanmasında iyi uygulamaları kullanır ve bireyin bağımsız yaşamını, mesleki eğitimini ve / veya yükseköğretimini kapsayan yetişkinliğe başarılı bir şekilde geçmesini desteklemek amacıyla paydaşlarla etkin bir iş birliği yapar.            
7 Saygı, güven ve etik ilkelere dayalı, kültürel duyarlılık, çeşitlilik, özgün yaşam deneyimleri ve bireysel farklılıklara değer veren ve sosyal-duygusal becerilerin, aktif katılım, kendini ifade etme ve kendini savunmayı teşvik eden güvenli ve kapsayıcı öğrenme ortamları yaratır, yönetir ve sürdürür.       x    
8 Sözlü ve yazılı dili kullanarak etkili iletişim kurar, dilin öğrenme ve davranış üzerindeki etkisini bilir, dil becerilerini öğretime dahil eder, destekleyici ve yardımcı iletişim gibi çeşitli yollarla bireylerin iletişim becerilerini destekler.     x      
9 Program geliştirme teori ve modelleri ile ulusal müfredat standartları ve farklılaştırılmış öğretim ilkeleri gibi program geliştirme bileşenlerini bilir ve genel eğitim müfredatı ile bireyselleştirilmiş eğitim programlarını bütünleştirir, ders planları hazırlar ve sürekli/dinamik değerlendirmeye dayalı eğitimsel düzenlemeler yapar.         x  
10 Özel eğitim yasaları ve yönergeleri çerçevesinde genel eğitim müfredatının talepleri ve okul sonrası istenen kazanımları dikkate alan, bireysel ve ailevi özelliklere ve ihtiyaçlara göre hazırlanmış eğitim, destek, zenginleştirme ve geçiş programlarını (BEP, BAHP, ZEP, BGP) ekip üyeleriyle iş birliği içinde geliştirir ve uygular.     x      
11 Genel eğitim müfredatına erişim ve bireyselleştirilmiş programların başarılı bir şekilde uygulanması için gerekli uygun eğitim materyallerini, teknolojiyi ve diğer kaynakları belirler, geliştirir ve/veya uyarlar.     x      
12 Ulusal ve uluslararası değerlendirmeye ilişkin yönergeleri bilir, mevcut ve yeni toplanan verileri düzenleme, analiz etme, yorumlama ve raporlama amaçlı çeşitli yöntemler ve teknolojiler kullanarak eğitimsel ve davranışsal değerlendirmeleri yapar ve sunucuları ilgili bireylerle paylaşarak veriye dayalı eğitimsel kararlar alır.           x  
13 Dürüstlük, etik ve eşitlik ilkeleri ile hareket eder, yüksek düzeyde mesleki yeterlilik için çabalar, yeterliliğini edinir ve sürdürür, mesleki sınırlarını bilir ve gerektiğinde yardım arar, öz-değerlendirme yapar ve mesleki gelişim hedeflerini belirler, mesleki etkinlikler aracılığı ile ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeleri takip eder ve katkı sağlar.     x      
14 Bireysel hedeflerin en üst düzeyde kazanılması ve toplumda “engelliliğe” yönelik bilinç ve sürdürülebilir tutum değişikliği yaratmak için eğitimci ve idari personel, ilgili hizmet sağlayıcılar, aileler, işverenler ve hak savunucu gruplar / STK’lar gibi tüm paydaşlarla iş birliği içinde liderlik rolü üstlenir, eğitim ve destek sağlar.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 1 15
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ödev 1 15 15
Ara Sınav 1      15 15
Final Sınav 1 30 30
       
Toplam İş Yükü     135
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,3
Dersin AKTS Kredisi     5