• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 122
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
İşitme ve görme yetersizliğine ilişkin temel kavramları, sınıflamaları, özellikleri, aile ve toplumsal yaşamdaki durumları öğrenir.
Dersin İçeriği: 

Temel kavramlar: işitme yetersizliği olan bireyler, işitmenin doğası; görme yetersizliği olan bireyler, görmenin doğası; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve iş birliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; işitme yetersizliği olan bireye, görme yetersizliği olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar, ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
İşitme ve görme yetersizliğine ilişkin kavramları tanımlar. 1 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliklerini sınıflandırır. 1,2,4,5,8,

9, 10, 13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliklerinin nedenlerini söyler. 1,5,6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim ortamları hakkında bilgi edinir. 6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliklerinde kullanılan eğitim yöntemlerini bilir. 1 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin özelliklerini kavrar. 1 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin tanı ve değerlendirme sürecini öğrenir. 1,2,4,5,8,

9, 10, 13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin aileleri hakkında bilgi sahibi olur. 1,5,6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin haklarını öğrenir. 6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Toplumsal yaşam içerisindeki durumları hakkında fikir sahibi olur. 1 1,2,

3,4,5,6

1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar  
2 İşitme yetersizliği tanımı, sınıflaması, nedenleri  
3 İşitme yetersizliği olan bireylerin özellikleri  
4 İşitme yetersizliği olan bireyler için eğitim ortamları  
5 İşitme yetersizliği için eğitim yöntemleri  
6 İşitme yetersizliğinin tanı ve değerlendirmesi  
7 Görme yetersizliği tanımı, sınıflaması, nedenleri  
8 Görme yetersizliği olan bireylerin özellikleri  
9 Görme yetersizliği olan bireyler için eğitim ortamları  
10 Görme yetersizliği için eğitim yöntemleri  
11 Görme yetersizliğinin tanı ve değerlendirmesi  
12 İşitme ve görme yetersizliği olan birey ve aileleri  
13 Yasal düzenlemeler ve haklar  
14 Toplumsal yaşamda işitme ve görme yetersizliği olan bireyler  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar İşitme ve Görme Yetersizliği, Pegem Akademi

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.         x  
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda, okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.            
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.   X        
5   Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.       X    
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.         X  
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.       X    
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.         X  
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.            
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.       X    
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.         X  
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ödev 1 4 4
Ara Ödev 1       4 4
Final Ödevi 1 8 8
       
Toplam İş Yükü     106
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,2
Dersin AKTS Kredisi     4