Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Öğrencilerin, özel gereksinimli çocukların yetişkinliğe geçişini destekleyebilecek bilgiler edinmesi amaçlanmıştır
Dersin İçeriği:
Yetişkinliğe geçişi desteklemek; mevcut özel eğitim politikası ve “engellilik” yasaları; Engelli lise öğrencilerinin karşılaştığı yaygın ve engelliliğe özgü zorluklar: anlamlı geçiş planlaması; K-12 eğitiminden yetişkinliğe kişi merkezli geçiş planlaması: toplum temelli eğitim planları, orta öğretim sonrası eğitim, istihdam, toplum katılımı ve bağımsız yaşam; ihtiyaç duyulan destek hizmetleri; profesyonel işbirliği ve ailelerle çalışma, bilime dayalı sunum modelleri; mesleki ve etik eğitim liderliği ve savunuculuk becerileri
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yetişkinliğe geçiş ilgili kavramları ve etkili geçişi etkileyen faktörleri tanımlar. | 1,3,4,6,7 | 1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
2. Yetişkinlik ve geçişe ilişkin Ulusal ve Uluslararası engellilik yasalarını bilir ve karşılaştırır. | 1,3,4,5,6,13 | 1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
3. Engelli lise öğrencilerinin karşılaştığı ortak ve engellere özgü zorlukları bilir. |
3,4
5,6,7 |
1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
4. Toplum temelli öğretim programları, yükseköğretim, istihdam, bağımsız yaşam, topluma katılım gibi unsurları bilir ve BGP yansıtır. | 1,4,6,11 | 1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
5. Öğrencinin özellik ve ihtiyaçlarına uygun anlamlı BGP hazırlar. | 1,3,4,5,6,7,11,14 | 1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
6. BGP hazırlamada gerekli hizmetleri, paydaşlarla işbirliği, iyi uygulamalar, bilime dayalı yöntemleri bilir ve dahil eder. | 4,5,6,7,8,10,,11,13 | 1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
7. Mesleki ve etik, liderlik ve savunuculuk ilkelerini bilir ve BGPda uygular |
1,4,5
,6,7,8,12,14 |
1,2,3,4,6,8,9,12 | 2,3,4,6,7,8, |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yetişkinliğe geçişi desteklemek; tanım ve türleri | |
2 | İlgili özel eğitim politikları tanı ve türleri ve “engellilik” yasaları | |
3 | Engelli lise öğrencilerinin karşılaştığı yaygın ve engelliliğe özgü zorluklar: | |
4 | Anlamlı geçiş planı içerik ve hazırlama süreci | |
5 | K-12 eğitiminden yetişkinliğe kişi merkezli geçiş planlaması | |
6 | Öğrenci değerlendirmesi | |
7 | Yüksek istihdam | |
8 | Öğrenim olanakları | |
9 | Toplum katılımı ve bağımsız yaşam | |
10 | İhtiyaç duyulan destek hizmetleri | |
11 | Profesyonel işbirliği ve ailelerle çalışma, | |
12 | Bilime dayalı sunum modelleri | |
13 | Mesleki etik liderlik ve savunuculuk | |
14 | Geçiş planları yazım ve değerlendirme |
Kaynaklar
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 1 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve yapısını, dayandığı temel değerleri, ilkeleri ve mevzuatları bilir ve ulusal ve uluslararası bağlamlarda özel eğitim uygulamalarının temelini oluşturan tarihsel gelişmeleri, yasaları, eğitim modelleri ve felsefeleri tanır. | X | |||||
2 | Tipik ve atipik insan gelişimini, bu gelişimlerin benzerlik ve farklılıklarını ve “engelliğin” birey ve aile üzerindeki tıbbi, sosyal-duygusal, eğitimsel ve sosyo-kültürel etkilerini bilir ve tanımlar. | ||||||
3 | Engelin ve /veya var olan ikincil tanı durumlarının bireyin öğrenmesi üzerindeki etkileri, yeterlik seviyeleri, ihtiyaçları, tutumları, ilgileri, kültürel ve sosyal altyapıları ve hedeflerini bilir ve özel eğitim hizmet ve programlarının planlanmasında göz önünde bulundurur. | X | |||||
4 | Temel derslere (matematik, fen, sosyal bilgiler vb.) özgü bilgileri bilir ve tüm sınıf seviyelerinde, bu derslere ilişkin kritik bilgileri belirlemek, düzenlemek ve öğretmek için bilimsel temelli öğretim yöntemlerini kullanır. | X | |||||
5 | Öğrencileri bilişsel stratejiler, anlamlı geri bildirim ve genel müfredata erişim konusunda evrensel tasarım çerçevesinde güçlendiren bilim temelli yöntemlerin kullanımı yoluyla sistematik öğretim uygular, gelişimi izler ve bilgi/ becerilerin kazanılmasını, sürdürülmesini ve genelleştirilmesini destekler. | X | |||||
6 | Bireyselleştirilmiş geçiş programlarının (BGP) hazırlanmasında iyi uygulamaları kullanır ve bireyin bağımsız yaşamını, mesleki eğitimini ve / veya yükseköğretimini kapsayan yetişkinliğe başarılı bir şekilde geçmesini desteklemek amacıyla paydaşlarla etkin bir iş birliği yapar. | X | |||||
7 | Saygı, güven ve etik ilkelere dayalı, kültürel duyarlılık, çeşitlilik, özgün yaşam deneyimleri ve bireysel farklılıklara değer veren ve sosyal-duygusal becerilerin, aktif katılım, kendini ifade etme ve kendini savunmayı teşvik eden güvenli ve kapsayıcı öğrenme ortamları yaratır, yönetir ve sürdürür. | X | |||||
8 | Sözlü ve yazılı dili kullanarak etkili iletişim kurar, dilin öğrenme ve davranış üzerindeki etkisini bilir, dil becerilerini öğretime dahil eder, destekleyici ve yardımcı iletişim gibi çeşitli yollarla bireylerin iletişim becerilerini destekler. | X | |||||
9 | Program geliştirme teori ve modelleri ile ulusal müfredat standartları ve farklılaştırılmış öğretim ilkeleri gibi program geliştirme bileşenlerini bilir ve genel eğitim müfredatı ile bireyselleştirilmiş eğitim programlarını bütünleştirir, ders planları hazırlar ve sürekli/dinamik değerlendirmeye dayalı eğitimsel düzenlemeler yapar. | X | |||||
10 | Özel eğitim yasaları ve yönergeleri çerçevesinde genel eğitim müfredatının talepleri ve okul sonrası istenen kazanımları dikkate alan, bireysel ve ailevi özelliklere ve ihtiyaçlara göre hazırlanmış eğitim, destek, zenginleştirme ve geçiş programlarını (BEP, BAHP, ZEP, BGP) ekip üyeleriyle iş birliği içinde geliştirir ve uygular. | X | |||||
11 | Genel eğitim müfredatına erişim ve bireyselleştirilmiş programların başarılı bir şekilde uygulanması için gerekli uygun eğitim materyallerini, teknolojiyi ve diğer kaynakları belirler, geliştirir ve/veya uyarlar. | X | |||||
12 | Ulusal ve uluslararası değerlendirmeye ilişkin yönergeleri bilir, mevcut ve yeni toplanan verileri düzenleme, analiz etme, yorumlama ve raporlama amaçlı çeşitli yöntemler ve teknolojiler kullanarak eğitimsel ve davranışsal değerlendirmeleri yapar ve sunucuları ilgili bireylerle paylaşarak veriye dayalı eğitimsel kararlar alır. | X | |||||
13 | Dürüstlük, etik ve eşitlik ilkeleri ile hareket eder, yüksek düzeyde mesleki yeterlilik için çabalar, yeterliliğini edinir ve sürdürür, mesleki sınırlarını bilir ve gerektiğinde yardım arar, öz-değerlendirme yapar ve mesleki gelişim hedeflerini belirler, mesleki etkinlikler aracılığı ile ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeleri takip eder ve katkı sağlar. | X | |||||
14 | Bireysel hedeflerin en üst düzeyde kazanılması ve toplumda “engelliliğe” yönelik bilinç ve sürdürülebilir tutum değişikliği yaratmak için eğitimci ve idari personel, ilgili hizmet sağlayıcılar, aileler, işverenler ve hak savunucu gruplar / STK’lar gibi tüm paydaşlarla iş birliği içinde liderlik rolü üstlenir, eğitim ve destek sağlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Ara Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final Ödevi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |