• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 233
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı davranış yönetimi ve eğitimin davranışsal yönlerinde proaktif ve bilimsel tabanlı yaklaşımlar konusunda öğretmen adaylarının bilgi ve becerisini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: 

Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi; UDA ve etik; hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme; hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi; öğretime karar vermek için verilerin kullanımı; davranış işlevlerini belirleme; davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri; pekiştireç çeşitleri ve kullanımı; sembol pekiştirme; yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri; davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri; ayrımlı pekiştirme: sönme, tepkinin bedeli; genellemenin sağlanması; UDA ve tek denekli araştırma yöntemleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Uygulamalı Davranış Analizinin temel prensiplerinin kullanımına ilişkin temel kavramlar, kelimeler, teknik ve kazanımlarını bilir. 1, 7,8, 1,2,3,4,5,6 1
Sınıf ortamında davranış değişikliği planı tasarımında UDA prensiplerini uygular. 5,6,7,8,9,

12,13

1,2,3,4,5,6 1,2,3
Olumlu davranış müdahalelerinin bileşenlerini ve bireysel, sınıf ve okul genelindeki pozitif davranış destek programlarını bilir ve uygular. 5,6,7,12,13 1,2,3,4,5,6 1,2
Davranış değiştirme programlarının kullanımında mesleki etik davranışların önemini bilir. 1, 7,8, 1,2,3,4,5,6 1,3
Çeşitli değerlendirme metotlarını bilir, öğrenci yeterliliklerini değerlendirir ve öğretime dayalı kararlar alır 5,6,7,8,9, 1,2,3,4,5,6 1
Yardımcı teknolojilerin kullanımı dahil olmak üzere, öğrenme ortamları ve eğitimin yürütülmesine ilişkin prosedürleri bilir ve uygular. 12,13 1,2,3,4,5,6 1,2,3
Sosyal beceri ve davranış öğretimine ilişkin konular ve işleyişi bilir ve uygular. 5,6,7,12,13 1,2,3,4,5,6 1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Davranışın Tanımlanması  
2 Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri  
3 Davranışı Ölçme/değerlendirme  
4 Davranış Yönetme ve Öğretimi  
5 Davranış Teknikleri  
6 Davranış Değişim Planı Tasarlanası  
7 Davranışı Tanımlama  
8 Veri Toplama  
9 Olumlu Davranış Destek Planı Tasarımı  
10 Planın Uygulaması  
11 Veri Toplama  
12 Verileri Analiz Etme / Özetleme  
13 Veri Raporlama / Grafik  
14 Vaka Çalışması  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Alberto, P. A., & Troutman, A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers (9th edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson.

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.     X      
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.            
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımlarını en üst düzeye edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.         X  
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB eğitim    programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını (BGP) geliştirir, uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.       X    
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde gelişim ve kazanımlarını en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve bireyin BEP uygulanmasına uygun eğitimsel materyaller, yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyacına göre uyarlar.         X  
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.         X  
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.         X  
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.         X  
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.         X  
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.         X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödev 1 2 4
Ara Ödev 1       2 4
Final Ödevi 1 4 8
       
Toplam İş Yükü     106
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,2
Dersin AKTS Kredisi     4