• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 235
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Özel eğitim surecinde değerlendirmeye ilişkin araç, yöntem, yaklaşımlarına ilişkin bilginin edinilmesi ve amacına uygun olarak etkili olarak kullanılması için olanaklar sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Temel kavramlar; değerlendirmenin yasal ve felsefi temelleri; değerlendirmenin amaçları; tıbbi, gelişimsel, psikolojik ve eğitsel değerlendirme; değerlendirme süreci: tarama, tanılama, yerleştirme, programlama ve programın değerlendirilmesi; değerlendirmede gönderme öncesi süreç; gönderme ve ayrıntılı değerlendirme süreci; formal değerlendirme yöntemleri; informal değerlendirme yöntemleri; müfredata dayalı değerlendirme; gözlem; beceri analizi; ölçüt bağımlı testler; çalışma örneği analizi; performans değerlendirmesi; değerlendirme sürecinin raporlaştırılması; ölçü araçları geliştirme: çeşitli öğretim alanlarında öğrencilerin performanslarını ve gelişimlerini belirlemek için ölçü aracı hazırlama, uygulama, yorumlama, elde edilen verileri kullanma.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Değerlendirmelerin yönetimini etkileyen etik / yasal sorunları belirleyin. 1,4,10 1,2,3,4 1
2) Özel değerlendirme araçlarının anlaşıldığını ve amacını gösterin. 3,8 2.5.6 1
3) Değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini belirleme, matematik okuma, yazılı anlatım, sözlü dil veya sosyal / duygusal işleyiş konusunda zorluk çekebilecek öğrencileri değerlendirmek için kullanılır. 1,3,4,10 1,4,5,6 2
4) Kültürel / dilbilimsel geçmiş ve sosyoekonomik statü gibi bireysel farklılıkların değerlendirme sonuçlarının yorumlanmasını nasıl etkilediğinin anlaşıldığını gösterin. 1,8,10 2,3,4 1,2
5) RTI süreci ve özel eğitim hizmetleri için yönlendirmeyi nasıl etkilediğiyle ilgili bilgileri gösterin. 8,9,10 1,2,3,4 1
6) Standartlaştırılmış prosedürleri izleyerek seçilen değerlendirme araçlarını yönetin. 8 2,5,6 1,2,3
7) Bilgisayarla değerlendirme de dahil olmak üzere değerlendirme protokollerini / sonuçlarını değerlendirme araçlarından yazıp puanlayın. 8,12 5,6 2,3
8) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı amaç ve hedeflerini değerlendirme sonuçlarından yazınız. 5,9 2,3,4,5 2,3
10) Geçiş planlama sürecinin uygun bileşenlerini belirleyin. 5,9 1,2,4,6 2

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 LD'nin Tarihçesi / Kuruluşu, SLD'nin Sınıflandırılması ve Tanımı  
2 Özel Eğitim Yönlendirme Sürecinin Değerlendirilmesinde Hukuki / Etik Konular  
3 Test Yönetimi Kültürel Konular  
4 Okuma Testi Yönetiminin Sözlü Dil / Kelime Bilgisi Değerlendirmesi  
5 Sözlü Dil / Kelime Bilgisi Değerlendirmesi  
6 Okuma Testi Yönetimi Değerlendirmesi  
7 Yazılı Dil Görsel Motor Becerilerinin Değerlendirilmesi  
8 Matematiğin Değerlendirilmesi  
9 Davranış Ölçüleri; Uyarlanabilir İşlevselliği  
10 Sosyal Beceri Ölçüleri; Doğrudan gözlem  
11 Değerlendirmenin yorumlanması.  
12 Uygunluğu Belirleyen Sonuçlar  
13 Ebeveynlerle İletişim Yazma Raporları  
14 IEP Geçişinin Gelişimi  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Salvia J., Ysseldyke J. E., Bolt, S. (2013). Assessment in Special and Inclusive Education 12th Ed. California: Wadsworth.
Diğer Kaynaklar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.   X        
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.       X    
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımlarını en üst düzeye edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.     X      
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB eğitim    programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını (BGP) geliştirir, uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.       X    
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde gelişim ve kazanımlarını en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.            
7 Öğretim programı ve bireyin BEP uygulanmasına uygun eğitimsel materyaller, yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyacına göre uyarlar.            
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.         X  
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.         X  
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.       X    
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.       X    
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2       30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     79
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,1
Dersin AKTS Kredisi     3