• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 237
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
2
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Özel eğitim hizmetlerinin bütünleştirici ortam ve yaklaşımlar yoluyla sağlanmasında temel ilkeler ve örnek uygulamalar konusunda bilginin edinilmesi ve uygulanmasıdır.
Dersin İçeriği: 

Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımları, birlikte ve ayrı eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanakları ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri, danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede iş birliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye’de bütünleştirme süreci, geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye’de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başarısını etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Uygun öğrenme amaç ve hedeflerine dayalı etkili ve tutarlı bir öğretim ve değerlendirme tasarlama prosedürlerini anlayın ve gerektiğinde başkalarıyla işbirliği yapın. 1,3,4,5,6,7,8,

11,12

1,2,5,6 1
2. Öğrencilerin öğrenmesini etkileyen öğrenme süreçlerini ve faktörlerini ve öğrenme ortamının taleplerini anlayın. 1 1,2,5 1,2,3
3. Teknolojiyi ve uygun değerlendirmeleri kullanarak etkili, ilgi çekici bir talimat planlayın ve veri odaklı gerekli fırsatları yapın. 2,3,5,6,7,9,12 5,6 2,3
4. Öğrenmeyi, eşitliği ve mükemmelliği teşvik eden ve bu bilgiyi güvenli ve üretken, fiziksel ve duygusal bir ortam oluşturmak için kullanan bir sınıf ortamı oluşturmak. 10,13 1,2,4 5,6
5. Eğitimciler için yasal ve etik gereklilikleri, Türkiye'deki eğitim sistemi ve özel eğitim sürecini bilme ve anlama. 11,13 1,2,5,6 1,6

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 1 Herşey Dahil Özel Eğitim  
2 2 Dahil Etme ve Özel Eğitimden Dahil Etme Özel Eğitimine  
3 3 Çok Çeşitli Özel İhtiyaç ve Engelli Çocukları Öğretmek  
4 4 Kapsayıcı Özel Eğitim İçin Etkili Öğretim Stratejileri  
5 5 Kapsayıcı Özel Eğitim Okulları Organizasyonu  
6 6 Özel Eğitimde Ebeveynlerle Çalışma  
7 Profesyoneller ve Velilerle İşbirliği Yapma 7 Becerileri  
8 8 Kapsamlı Bir Kapsayıcı Özel Eğitim Sistemi Geliştirme  
9 9 Teslimat Modelleri  
10 10 Erken Çocukluk Dönemi  
11 11 Disiplinlerarası İlgili Hizmetler  
12 12 IEP / IFSP yazısı  
13 13 İlerleme İzleme  
14 14 Güvenli Öğrenme Ortamları Oluşturma  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Vaughn, S. R., Bos, C. S., & Schumm, J. S. (2011). Teaching students who are exceptional, diverse, and at risk in the general education classroom (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.

 

Diğer Kaynaklar Richardson-Gibbs, A. M. & M. Diane Klein, M. D. (2014). Making Preschool Inclusion Work Strategies for Supporting  Children, Teachers, and Programs.

Brooks Publishing.

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.   X        
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.     X      
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.     X      
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımlarını en üst düzeye edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.       X    
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB eğitim    programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını (BGP) geliştirir, uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.         X  
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde gelişim ve kazanımlarını en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve bireyin BEP uygulanmasına uygun eğitimsel materyaller, yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyacına göre uyarlar.         X  
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.     X      
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.       X    
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.         X  
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.     X      
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.       X    
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.         X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2        30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     70
Toplam İş Yükü / 25 (s)     2,08
Dersin AKTS Kredisi     2