• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 256
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Özel gereksinimli bireylere matematik öğretiminde; eğitim gereksinimlerini belirlenmesi ve belirlenen gereksinimlere göre öğretimin planlama, uygulama ve değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: 

 Matematik beceri ve kavramların değerlendirilmesi; matematik öğretimi ve planlaması; basamaklandırılmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımları; problem çözme becerileri geliştirme; matematik programını uygulama, sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme işlemlerinin öğretimi; matematik öğretiminde hata türleri ve analizi; işlevsel matematik becerilerinin öğretimi: değer (para), zaman, uzunluk ve ağırlık ölçüleri; geometri kavram ve becerilerinin öğretim yolları; kaynaştırma sınıfında matematik öğretimi için yapılabilecek uyarlamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik matematik öğretim teknikleri/stratejileri; matematik öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; matematik öğretimini farklı özel eğitim gruplarına uyarlama.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1.Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Matematik kavramlarını, dersin gerekliliğini, kapsamını, amaç ve ilkelerini betimleyebilecektir. 3,4,6,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Matematik dersi için öğrenme aşamalarını dikkate alarak bireyselleştirilmiş eğitim programı oluşturabilecektir. 4,5,6,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Matematik öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri kullanabilecektir. 4,6,8,9,10,12 1,2,3,4,12 1,2
Matematik dersinde kullanılacak ortamları ve araç-gereçleri açıklayabilecektir. 4,6,7,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Matematik dersine yönelik bir değerlendirmenin nasıl yapılabileceğini açıklayabilecektir. 4,6,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Fen bilgisi günlük ders planını uygulayabilecektir. 3,4,6,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Matematik Beceri Ve Kavramların Değerlendirilmesi  
2 Matematik Öğretimi Ve Planlaması  
3 Basamaklandırılmış Öğretim Ve Doğrudan Öğretim Yaklaşımları  
4 Problem Çözme Becerileri Geliştirme  
5 Matematik Programını Uygulama, Sayma, Toplama, Çıkarma, Çarpma, Bölme Işlemlerinin Öğretimi  
6 Matematik Programını Uygulama, Sayma, Toplama, Çıkarma, Çarpma, Bölme Işlemlerinin Öğretimi  
7 Matematik Öğretiminde Hata Türleri Ve Analizi; Işlevsel Matematik Becerilerinin Öğretimi  
8 Değer (Para), Zaman, Uzunluk Ve Ağırlık Ölçüleri; Geometri Kavram Ve Becerilerinin Öğretim Yolları  
9 Değer (Para), Zaman, Uzunluk Ve Ağırlık Ölçüleri; Geometri Kavram Ve Becerilerinin Öğretim Yolları  
10 Kaynaştırma Sınıfında Matematik Öğretimi Için Yapılabilecek Uyarlamalar  
11 Özel Eğitim Ihtiyacı Olan Gruplarda Spesifik Matematik Öğretim Teknikleri/Stratejileri  
12 Matematik Öğretiminde Bilimsel Dayanaklı Uygulamalar  
13 Matematik Öğretiminde Bilimsel Dayanaklı Uygulamalar  
14 Matematik Öğretimini Farklı Özel Eğitim Gruplarına Uyarlama  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanındaki engel gruplarına ilişkin bilgi sahibi ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibi olur.            
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda toplumun bilinçlendirilmesi ve farklılık yaratılmasında aktif rol alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.         X  
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.     X      
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.         X  
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.         X  
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.       X    
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.       X    
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.         X  
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.         X  
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2       30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     79
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,1
Dersin AKTS Kredisi     3