• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 357
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Sanat ile ilişkili kavramları tanıyarak özel gereksinimli bireylerde sanatsal becerileri geliştirmeye yönelik etkinlikler hazırlamak.
Dersin İçeriği: 

Sanatsal becerilere ilişkin temel kavramlar; normal gelişim sürecinde çocukta çizgi gelişimi, çizgi gelişiminin özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda çizgi gelişimi ve özellikler; sanatsal becerilerin (resim-iş) öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri; sanatsal becerilerin (resim-iş) öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemlerinin özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlanması; farklı sanatsal becerilerin öğretimi: sulu boya ile boyama, makasla kesme, baskı, püskürtme, origami ve mum çalışmaları, maske, kukla yapma ve bileklik yapma; çocukta sanatsal becerileri  değerlendirmek ve kazandırmak için ölçme aracı geliştirme; öğretim planları hazırlama; öğretim uygulama örnekleri geliştirme ve uygulama

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Sanat kavramına ilişkin kavramları açıklar. 4,5,6,7,8,

9,10,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sanatsal beceriler ve yaratıcılık konusunda bilgi edinir. 1, 10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Resim ve çizgi gelişim aşamalarını söyler. 2,4,6,7,8

,9,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel eğitime gereksinim duyan çocuklarda resim ve çizgi gelişim aşamalarını açıklar. 2,4,6,7,

9,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sanatsal becerilerin geliştirilmesinde kullanılabilecek yöntem ve teknikleri yaparak öğrenir. 2,3,4,5,6,7,

8,9,10,12,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sanatla Terapi ve yaratıcılık çalışmalarının farkına varır. 4,5,6,7,8,

9,10,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sanatsal becerileri geliştirmek için yaratıcı dramadan yararlanır. 1, 10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Öğrendiği yöntem ve teknikleri özel eğitime uyarlar. 2,4,6,7,8

,9,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Farklı materyalleri sanatsal becerilerin öğretiminde kullanır. 2,4,6,7,

9,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sanatsal becerileri değerlendirir, plan hazırlar ve uygular. 2,3,4,5,6,7,

8,9,10,12,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sanat, sanat ve yaratıcılık, sanat ve insan  
2 Sanatsal becerilerle ilgili temel kavramlar  
3 Normal çocuklarda resim ve çizgi gelişiminin aşamaları  
4 Özel eğitime gereksinim duyan çocuklarda resim ve çizgi gel,işimi  
5 Sanatsal becerilerin öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri  
6 Sanatsal becerilerin öğretiminde sanatla terapi ve yaratıcılık çalışmaları  
7 Sanatsal becerilerin öğretiminde yaratıcı drama çalışmaları  
8 Sanatsal becerilerin öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntem ve tekniklerinin özel eğitime uyarlanması  
9 Farklı sanatsal becerilerin öğretimi  
10 Farklı boyalarla sanatsal etkinlikler  
11 Kağıt, makas, artık ürünlerle sanatsal etkinlikler  
12 Mum, origami, baskı, püskürtme etkinlikleri  
13 Maske ve kukla yapımı ve kullanımı  
14 Sanatsal becerilerin değerlendirilmesi, öğretim planı hazırlama, örnekler hazırlama ve uygulama  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Classroom Management for Art, Music, and PE Teachers-Michael Linsin 

Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi, Özlem Toper

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.   X        
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda, okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.         X  
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.   X        
5   Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.         X  
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.         X  
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.            
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.            
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.            
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.            
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3        45
Ödev 1 4 4
Ara Ödev 1       4 4
Final Ödevi 1 8 2
       
Toplam İş Yükü     80
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,2
Dersin AKTS Kredisi     3