• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 359
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Özel eğitime gereksinim duyan çocukların fiziksel ve motor özellikleri ve bu alanlarda destek sunulması ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: 

Temel kavramlar: bozukluk, özür, engel, nedenler, önleme, fiziksel eğitim ve spor; farklı özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde fiziksel eğitim ve spor özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde fiziksel eğitim ve spor özelliklerini ölçme ve değerlendirme; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde fiziksel eğitim ve spor özelliklerini destekleme amaçlı planlama ve program yapma; fiziksel eğitim ve sporda kullanılabilecek öğretimsel yaklaşımlar; fiziksel eğitimi ve sporu özel eğitim ihtiyacı olan bireylere uyarlama süreci.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1.Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Temel kavramları açıklar  3,4,5,6,7 1,2,3,4,12 1,2
Özel gereksinimli bireylerde fiziksel eğitim ve spor özelliklerini belirtir  1,3,4,5,6,7 1,2,3,4,12 1,2
Özel gereksinimli bireylerde fiziksel eğitim ve spor özelliklerini değerlendirir  1,3,4,5,6,7,8,9 1,2,3,4,12 1,2
Fiziksel eğitim ve spor etkinlikleri planlar  3,4,5,6,7 1,2,3,4,12 1,2
Fiziksel eğitim ve spor etkinlikleri uyarlar 3,4,5,6,7 1,2,3,4,12 1,2

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Fiziksel Eğitim ve Spor: Tanım, İçerik, Temel felsefe  
2 Yetersizlik Grupları: Tanım, Özellik, Duyu-algı-motor gelişim  
3 Fiziksel uygunluk, Fiziksel aktivite düzeyi  
4 Fiziksel uygunluk, Fiziksel aktivite düzeyi  
5 Oyun, Katılım, Değerlendirme: Ölçüm, Çevresel faktörler  
6 Araç-gereç  
7 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı  
8 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı  
9 Kısa ve uzun süreli hedefler, Davranış Yönetimi  
10 Öğretimsel stratejiler: Yanlışsız öğretim, Doğal öğretim,  
11 Öğretimsel stratejiler: Yanlışsız öğretim, Doğal öğretim,  
12 Uyarlama, Bireysel sporlar: Jimnastik, Bisiklet, Bowling, Yüzme, Judo  
13 Uyarlama, Bireysel sporlar: Jimnastik, Bisiklet, Bowling, Yüzme, Judo  
14 Takım Sporları: Basketbol, Futbol, Tenis, Badminton  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanındaki engel gruplarına ilişkin bilgi sahibi ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibi olur.   X        
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda toplumun bilinçlendirilmesi ve farklılık yaratılmasında aktif rol alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.         X  
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.       X    
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.         X  
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.         X  
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.       X    
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.         X  
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.            
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.            
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3        45
Ödev 1 4 4
Ara Ödev 1       4 4
Final Ödevi 1 8 2
       
Toplam İş Yükü     80
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,2
Dersin AKTS Kredisi     3