• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 360
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencilerin, sosyal yeterlilik, sosyal beceri, sosyal yetersizlikler gibi kavramları öğrenerek, sosyal beceri eğitimi planlayıp uygulayabilir duruma erişmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği: 

Temel kavramlar, temel beceriler, uyum becerileri ve toplumsal uyum becerileri; toplumsal becerilerinin tanımı, temel beceriler, sosyal beceriler ve pratik beceriler; temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi: işlevsel okuma-yazma, rakamları, parayı, zamanı bilme; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde sosyal beceri gelişimi; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde sosyal ve duygusal zekâ; sosyal becerileri oluşturan unsurlar; sosyal becerilerin günlük ve iş yaşamındaki, toplumsal uyum sürecindeki önemi; sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi: kişilerarası ilişkiler, sosyal sorumluluk, özgüven, sosyal problem çözme, kurallara uyma; pratik becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi: günlük yaşam-özbakım becerileri; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere hangi toplumsal uyum becerilerinin kazandırılmasının uygun olduğuna karar verme; toplumsal uyum becerilerinin kazandırılması için değerlendirme araçları hazırlama; öğretim ortamları ve yöntemleri; öğretim sunma; kazandırılan becerilerin sürekliliğini ve genellenmesini sağlama.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Sosyal beceri, sosyal yeterlilik ve ilgili kavramları açıklar. 1 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel gereksinimli bireylerin sosyal becerilerini değerlendirmeyi öğrenir. 1,2,4,5,8,

9, 10, 13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sosyal beceri eğitimini bilir. 1,5,6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel gereksinimli bireylere sosyal beceri öğretimi yapmayı öğrenir. 6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özbakım ve günlük yaşam becerilerini açıklar. 1 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel gereksinimli bireylere özbakım ve günlük yaşam becerilerini öğretir. 4,5,6,7,8,

9,10,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Sosyal uyum becerilerini bilir. 1, 10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel gereksinimli bireylere sosyal uyum becerilerini öğretir. 2,4,6,7,8

,9,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel gereksinimli bireylerde işlevsel akademik becerileri bilir ve öğretir. 2,4,6,7,

9,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel gereksinimli bireylerde sosyal problem çözme basamaklarını bilir ve öğretir. 2,3,4,5,6,7,

8,9,10,12,13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sosyal beceri ve sosyal yeterlilik  
2 Sosyal beceri yetersizlikleri  
3 Sosyal beceri eğitimi  
4 Özel gereksinimi olan bireylerin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi  
5 Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri öğretimi  
6 Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri öğretimi  
7 Özbakım ve günlük yaşam becerileri  
8 Özel gereksinimli bireylerde özbakım ve günlük yaşam becerilerinin değerlendirilmesi  
9 Özel gereksinimli bireylerde özbakım ve günlük yaşam becerilerinin öğretimi  
10 Sosyal uyum becerileri  
11 Özel gereksinimli bireylerde sosyal uyum becerilerinin değerlendirilmesi ve öğretimi  
12 Özel gereksinimli bireylerde işlevsel akademik beceriler  
13 Özel gereksinimli bireylerde sosyal problem çözme becerileri  
14 Kalıcılık ve genelleme  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Teaching Social Competence: A Practical Approach for Improving Social Skills in Students At-Risk (Special Education) 1st Edition- Dennis R. Knapczyk, Paul Rodes

Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi,  Elif Sazak Pınar 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.         x  
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda, okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.         x  
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.   x        
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.         x  
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.       x    
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.       x    
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.       x    
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.       x    
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.       x    
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.         x  
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.     x      
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.         x  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2       30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     79
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,1
Dersin AKTS Kredisi     3