• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 364
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
2
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin İçeriği: 

Temel kavramlar: oyun ve müzik; oyunun tanımı ve önemi; oyunun kuramsal açıklamaları; çocuklarda oyun gelişimi ve özellikleri: bilişsel ve sosyal oyun gelişimi; özel eğitime ihtiyacı olan çocuklarda oyun gelişimi ve oyun özellikleri; özel eğitimde oyun aracılığıyla öğretim; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarla oyunun kullanımı ve uyarlanması; oyun temelli öğretimsel uygulamalar/etkinlikler; oyun aracılığıyla desteklenebilecek gelişimsel alanlar; oyunun içine öğretimi gömme uygulamaları; oyunun özel eğitimde etkili kullanımına ilişkin araştırma sonuçları; müziğin tanımı ve önemi; müziğin gelişimi ve özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri; özel eğitimde müzik aracılığıyla öğretim; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarla müziğin kullanımı ve uyarlanması; müzik temelli öğretimsel uygulamalar/etkinlikler; müzik aracılığıyla desteklenebilecek gelişimsel alanlar; müziğin içine öğretimi gömme uygulamaları; müziğin özel eğitimde etkili kullanımına ilişkin araştırma sonuçları.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Oyunun tanımını, türlerini ve tarihçesini açıklar. 4,5,6,7,8,

9,10,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Oyunun çocuğun gelişimindeki önemini açıklar. 1, 10 1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Oyunun eğitimde bir araç olarak kullanımını bilir. 2,4,6,7,8

,9,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Gelişimsel yetersizliği olan çocuklarla oyun ve müzik etkinliklerini öğrenir.

Öğrenme güçlüğü olan çocuklarla oyun ve müzik etkinliklerini öğrenir.

2,4,6,7,

9,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Görme yetersizliği olan çocuklarla oyun ve müzik etkinliklerini öğrenir. 2,3,4,5,6,7,

8,9,10,12,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8
İşitme yetersizliği olan çocuklarla oyun ve müzik etkinliklerini öğrenir. 4,5,6,7,8,

9,10,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Cerebral palsyli olan çocuklarla oyun ve müzik etkinliklerini öğrenir. 1, 10 1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Diğer özel eğitime gereksinim duyan çocuklarla oyun ve müzik etkinliklerini öğrenir.. 2,4,6,7,8

,9,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8
Aile katılımının amacını ve önemini açıklar 2,4,6,7,

9,13

1,2,

3,4,5,6

6,7,8

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Oyunun tanımı, önemi, yararları  
2 Oyunun tarihsel gelişimi  
3 Oyun kuramları  
4 Oyun türleri, oyunun gelişimi ve aşamaları, özel eğitime gereksinim duyan çocuklarda oyun gelişimi  
5 Özel eğitime gereksinim duyan çocuklara oyun öğretimi  
6 Oyuncak seçimi ve ortam düzenleme  
7 Özel eğitime gereksinim duyan çocuklar ve müzik kullanımı  
8 Gelişimsel yetersizliği olan çocuklarda oyun ve müzik  
9 Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda oyun ve müzik  
10 Görme yetersizliği olan çocuklarda oyun ve müzik  
11 İşitme yetersizliği olan çocuklarda oyun ve müzik  
12 Cerebral palsyli çocuklarda oyun ve müzik  
13 Diğer özel eğitime gereksinim duyan çocuklarda oyun ve müzik  
14 Oyun ve müzik çalışmalarına aile katılımının sağlanması ve önemi  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Classroom Management for Art, Music, and PE Teachers-Michael Linsin 

Toys and Play for the Handicapped Child-Barbara Rıddıck,

Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi-Özlem Toper

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.   X        
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda, okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.         X  
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.       X    
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.     X      
5   Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.         X  
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.            
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.         X  
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.            
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.            
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.   X        
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.            
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2        30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     70
Toplam İş Yükü / 25 (s)     2,08
Dersin AKTS Kredisi     2