• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 366
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
2
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Aile kavramına ilişkin temel kavramları öğrenerek, aile eğitiminin gerekliliğini temel dayanaklarını kavramaları, özel eğitime gereksinim duyan ailelere yönelik eğitim programı hazırlamaları.
Dersin İçeriği: 

Aile kavramı; aile sistem kuramları; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri uyum evreleri; özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitimine aile katılımının önemi, kuramsal ve yasal dayanakları, yasalarda ailelere getirilen hak ve sorumluluklar; ailelerin özel eğitim ihtiyacı olan öğrencinin eğitim sürecine katılımı; öğrencinin değerlendirilmesi; bireyselleştirilmiş aile eğitim planı (BAHP), bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP) ve geçiş planlarına ailenin katılımı; ailelere öğretme becerileri kazandırma; kurum, ev ve kurum-ev merkezli aile öğretim programlarının hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Aile ile ilgili temel kavramları açıklar. 1,2,4,5, 13 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Özel eğitime gereksinimi olan çocukların ailelerinin geçirdiği aşamaları bilir. 1,5,6,10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Aile eğitimi, rehberliği ve katılımını tanımlar. 1,4,5,10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Aile eğitiminde etkili iletişim ve etik ilkelerin önemini kavrar. 1,10,13 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Ailelerin yasal hak ve sorumluluklarını öğrenir. 1,2,4,5,11, 10, 13 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Aile eğitim modellerini öğrenir. 1,5,6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Aile eğitim programlarını araştırır. 10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Aile eğitim programları geliştirir. 1,5,10 1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Bireyselleştirilmiş aile eğitim planı yazar. 1,2,4,5,8,

9, 10, 13

1,2,

3,4,5,6

1,2,3
Aile eğitim programlarının değerlendirilmesini anlar. 1,5,6,7,8,9 1,2,

3,4,5,6

1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Aile ile ilgili temel kavramlar  
2 Özel eğitime gereksinim duyan çocuk ve aile  
3 Aileye yönelik yasal dayanaklar, hizmet ve destekler  
4 Aileye ilişkin bilgiler ve değerlendirme  
5 Aile katılımı  
6 Aile bireylerinin katılımı  
7 Aile-okul-öğretmen işbirliği  
8 Aileye rehberlik ve danışmanlık  
9 Ailelerle iletişim  
10 Ailelerle çalışmalarda etik  
11 Aile eğitiminde uygulama modelleri  
12 Aile eğitim programları  
13 Bireyselleştirilmiş aile eğitim planı (BAHP)  
14 Aile eğitim programlarının değerlendirilmesi  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Working with Families of Young Children with Special Needs (What Works for Special-Needs Learners),  R. A. McWilliam

Özel Eğitimde Aile Eğitimi Atilla Cavkaytar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.         x  
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda, okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.         x  
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.            
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.         X  
5   Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.     X      
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.            
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.            
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.            
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.            
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.       X    
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.            
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.         X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2        30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     70
Toplam İş Yükü / 25 (s)     2,08
Dersin AKTS Kredisi     2