• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 480
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
0
AKTS: 
2
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı Özel Eğitim alanına ilişkin ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmeliklere ilişkin bilgi edinme ve bu bilgiyi özel eğitim hizmetlerinin planlanması ve sağlanmasında etkili olarak kullanma becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: 

Türkiye’de engelli bireylere ve özel eğitime yönelik politikaların ve yasal düzenlemelerin geçmişi; engelli bireylere ve özel eğitime yönelik ulusal politikalar ve yasal düzenlemeler; engelli bireylere ve özel eğitime yönelik uluslararası politikalar ve yasal düzenlemeler; Türkiye’nin uluslararası sözleşmelere taraf olması; dünyadaki yasal düzenlemelerin engelli bireyler, özel eğitim uygulamaları ve Türkiye’deki düzenlemeler açısından önemi; engelli bireylere yönelik genel paradigma değişimi; politika, yasal düzenlemeler ve uygulamalar arasındaki boşluk.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Ulusal ve Uluslararası hukukun temel amaç ve hükümlerini ve Özel Eğitimi etkileyen düzenlemeleri tanımlar. 2,11 1,2 1
Yasalar kapsamında özel eğitim hizmetlerinden yararlanabilme koşul ve durumlarını engel gruplarına göre tanımlar ve ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırır. 1,11 1,2,3 1,2
Yasalar altında “eşit korunma” (equal protection) kavramını betimler. 2,11 1,2,3,4 1
Ulusal ve Uluslararası özel eğitim yönetmelik ve yasalarında temel prensiplerin (FAPE, IEP ve LRE)  etkilerini ve uygulamada gerekliliklerini betimler ve analiz eder. 5,6,7,8,9,11 1,2,3,4,6 1,2,3
Özel eğitim sürecinde ebeveynlerin rol ve haklarını bilir. 2,4,11 2,5,6 3
Özel eğitime gereksinim gösteren öğrencilere yönelik uygulanan disiplin standartlarının adli ve idari yorumlarını analiz eder. 1,3,9,11 2,3,4 2,3
Temel arabuluculuk prosedürlerini (mediation) ve gerekli süreç duruşmalarını (due process hearing) bilir ve yorumlar. 2,4,11 2,3,4,6 2,3
Özel Eğitimi etkileyen ulusal ve uluslararası hukuk ve yönetmeliklerin temel amaç ve hükümlerini açıklar. 2,11 1,2 1

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Türkiye'de Özel Eğitim uygulamaları  
2 Özel Eğitimi Etkileyen Ulusal ve Uluslararası Hukuk ve Düzenlemeler  
3 Özel Eğitim Yasa ve Yönetmeliklerinin Kaynakları  
4 Özel Eğitim Mevzuatının Tarihçesi  
5 Tanımlayıcı Konular, Etiketleme  
6 Engellilik Kategorileri  
7 Uygunluk  
8 BEP  
9 İlgili Ek Hizmetler  
10 Usul Korumaları (Procedural Safeguards)  
11 “FAPE” Prensibi  
12 Çatışma çözümü (Due Process)  
13 Disiplin  
14 Diğer yönetmelik ve yasal korumalar (Section 504, ADA vb.)  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Yell, M. L. (2014).The Law and Special Education: Pearson New International Edition, 3/E. Pearson.ISBN-10: 1292041773 • ISBN-13: 9781292041773

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir.         X  
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır.         X  
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.            
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımlarını en üst düzeye edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.         X  
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB eğitim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını (BGP) geliştirir, uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.       X    
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde gelişim ve kazanımlarını en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.     X      
7 Öğretim programı ve bireyin BEP uygulanmasına uygun eğitimsel materyaller, yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyacına göre uyarlar.   X        
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.     X      
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.     X      
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.         X  
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.         X  
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.            
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.     X      

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2        30
Ödev 1 1 4
Ara Ödev 1       1 4
Final Ödevi 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     70
Toplam İş Yükü / 25 (s)     2,08
Dersin AKTS Kredisi     2