• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 140
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı Özel Eğitim alanına ilişkin ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmeliklere ilişkin bilgi edinme ve bu bilgiyi özel eğitim hizmetlerinin planlanması ve sağlanmasında etkili olarak kullanma becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: 

Türkiye’de engelli bireylere ve özel eğitime yönelik politikaların ve yasal düzenlemelerin geçmişi; engelli bireylere ve özel eğitime yönelik ulusal politikalar ve yasal düzenlemeler; engelli bireylere ve özel eğitime yönelik uluslararası politikalar ve yasal düzenlemeler; Türkiye’nin uluslararası sözleşmelere taraf olması; dünyadaki yasal düzenlemelerin engelli bireyler, özel eğitim uygulamaları ve Türkiye’deki düzenlemeler açısından önemi; engelli bireylere yönelik genel paradigma değişimi; politika, yasal düzenlemeler ve uygulamalar arasındaki boşluk.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1.Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1.Ulusal ve Uluslararası hukukun temel amaç ve hükümlerini ve Özel Eğitimi etkileyen düzenlemeleri tanımlar. 1,7,10,14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
2.Yasalar kapsamında özel eğitim hizmetlerinden yararlanabilme koşul ve durumlarını engel gruplarına göre tanımlar ve ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırır. 1,3, 6,7,9,10,14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
3,Yasalar altında “eşit korunma” kavramını betimler. 1,5,6,7,10,12 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
4,Ulusal ve Uluslararası özel eğitim yönetmelik ve yasalarında temel prensiplerin  etkilerini ve uygulamada gerekliliklerini betimler ve analiz eder. 1,5,7,9,10 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
5,Özel eğitim sürecinde ebeveynlerin rol ve haklarını bilir. 1,7,8,10 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
6,Özel eğitime gereksinim gösteren öğrencilere yönelik eğitimsel ve uygulanan disiplin standartlarının adli ve idari yorumlarını analiz eder. 1,6,7,9,10,11 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
7,Temel arabuluculuk prosedürlerini ve gerekli süreç duruşmalarını bilir ve yorumlar. 1,6,7,8,9,10 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8

 

Dersin Akışı

 

DERS AKIŞI
Hafta Konular  
1 Türkiye'de Özel Eğitim uygulamaları  
2 Özel Eğitimi Etkileyen Ulusal ve Uluslararası Hukuk ve Düzenlemeler  
3 Özel Eğitim Yasa ve Yönetmeliklerinin Kaynakları  
4 Özel Eğitim Mevzuatının Tarihçesi  
5 Tanımlayıcı Konular, Etiketleme  
6 Engellilik Kategorileri  
7 Uygunluk  
8 BEP  
9 İlgili Ek Hizmetler  
10 Usul Korumaları (Procedural Safeguards)  
11 “FAPE” Prensibi  
12 Çatışma çözümü (Due Process)  
13 Disiplin  
14 Diğer yönetmelik ve yasal korumalar (Section 504, ADA vb.)  

 

Kaynaklar

Moodleda paylaşılacaktır

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Yell, M. L. (2014).The Law and Special Education: Pearson New International Edition, 3/E. Pearson.ISBN-10: 1292041773 • ISBN-13: 9781292041773
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Final Sınavı 1 60
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri ve gelişmeleri tanımlar         x  
2 Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini sıralar   x        
3 Özel gereksinimli bireylere yönelik öğretim programlarıyla ilgili bilgiye sahip olur, bu bilgiyi hedef öğrenci grubunun bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleriyle ilişkilendirir     x      
4 Özel gereksinimli bireylerin bireysel, dilsel ve kültürel özelliklerini dikkate alan uygun değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.     x      
5 Özel gereksinimli bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini açıklar ve uygular.   x        
6 Özel gereksinimli bireylerin, bireysel özelliklerine göre öğretim sürecini planlar ve yürütür.   x        
7 Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapar.   x        
8 Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapar.   x        
9 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.     x      

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1       2 2
Final Sınavı 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     130
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,2
Dersin AKTS Kredisi     5