• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 260
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı iletişim ve dil gelişimi alanında temel bilge, özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların dil gelişimin desteklenmesine ilişkin bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: 

İletişimin tanımı, dilin tanımı, dil edinim kuramları, dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları; dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesi; dilin bileşenlerine göre amaçların belirlenmesi; iletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemler; iletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili aile rehberliği.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. İletişim ve dil gelişimi ve sorunlarına ilişkin temel kavramları bilir.
1,10 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin iletişim ve konuşma özellikleri/ sorunları ve etkilerini betimler.
1,10,14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. İletişim becerilerinin kazandırmada aile rehberliği/işbirliği tekniklerini bilir ve kullanır.
10,14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilme yaklaşım teknik ve araçlarını bilir ve kullanır.
8 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Doğal ve yapılandırılmış bilimsel temelli / etkili müdahale yöntemlerini bilir ve davranış sosyal ilişkilerini planlamaya dahil eder.
1, 6,10,12,14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Özel eğitim ihtiyacı olan bireyler için dilin bileşenlerine göre amaçların belirler ve BEP hedeflerini hazırlar ve gelişimi değerlendirir.
5,6,7,8,10,

11,12

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İletişim ve Dil/konuşma gelişimi ve teorileri      
2 Erken çocuklukta dil gelişimi/ Aile eğitimi ve Desteklenmesi      
3 Okul çağı-Dil ve okuryazarlık      
4 ÖG ve dil      
5 ZY ve dil      
6 OSB ve dil      
7 Duygusal ve davranış bozukluklar ve dil      
8 Duyusal bozukluklar ve dil      
9 Nöromotor engeller/TBI ve dil      
10 Dil ve İletişim becerilerinin değerlendirilmesi      
11 Yöntem ve yaklaşımlar      
12 Alternatif İletişim Yöntemleri      
13 Materyal Geliştirme      
14 BEP ve Vaka çalışması      

 

Kaynaklar

Moodledan paylaşılacaktır

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi  
1 2 3 4 5    
Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve yapısını, dayandığı temel değerleri, ilkeleri ve mevzuatları bilir ve ulusal ve uluslararası bağlamlarda özel eğitim uygulamalarının temelini oluşturan tarihsel gelişmeleri, yasaları, eğitim modelleri ve felsefeleri tanır.     x        
Tipik ve atipik insan gelişimini, bu gelişimlerin benzerlik ve farklılıklarını ve “engelliğin” birey ve aile üzerindeki tıbbi, sosyal-duygusal, eğitimsel ve sosyo-kültürel etkilerini bilir ve tanımlar.         x    
Engelin ve /veya var olan ikincil tanı durumlarının bireyin öğrenmesi üzerindeki etkileri, yeterlik seviyeleri, ihtiyaçları, tutumları, ilgileri, kültürel ve sosyal altyapıları ve hedeflerini bilir ve özel eğitim hizmet ve programlarının planlanmasında göz önünde bulundurur.         x    
Temel derslere (matematik, fen, sosyal bilgiler vb.) özgü bilgileri bilir ve tüm sınıf seviyelerinde, bu derslere ilişkin kritik bilgileri belirlemek, düzenlemek ve öğretmek için bilimsel temelli öğretim yöntemlerini kullanır.              
Öğrencileri bilişsel stratejiler, anlamlı geri bildirim ve genel müfredata erişim konusunda evrensel tasarım çerçevesinde güçlendiren bilim temelli yöntemlerin kullanımı yoluyla sistematik öğretim uygular, gelişimi izler ve bilgi/ becerilerin kazanılmasını, sürdürülmesini ve genelleştirilmesini destekler.     x        
Bireyselleştirilmiş geçiş programlarının (BGP) hazırlanmasında iyi uygulamaları kullanır ve bireyin bağımsız yaşamını, mesleki eğitimini ve / veya yükseköğretimini kapsayan yetişkinliğe başarılı bir şekilde geçmesini desteklemek amacıyla paydaşlarla etkin bir iş birliği yapar.   x          
Saygı, güven ve etik ilkelere dayalı, kültürel duyarlılık, çeşitlilik, özgün yaşam deneyimleri ve bireysel farklılıklara değer veren ve sosyal-duygusal becerilerin, aktif katılım, kendini ifade etme ve kendini savunmayı teşvik eden güvenli ve kapsayıcı öğrenme ortamları yaratır, yönetir ve sürdürür.         x    
Sözlü ve yazılı dili kullanarak etkili iletişim kurar, dilin öğrenme ve davranış üzerindeki etkisini bilir, dil becerilerini öğretime dahil eder, destekleyici ve yardımcı iletişim gibi çeşitli yollarla bireylerin iletişim becerilerini destekler.         x    

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ödev 1 4 4