• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 152
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı katılımcılara Zihin Yetersizilige ilişkin temel kavramlar, bireysel farlılıklar, eğitimsel yaklasim ve örnek uygulamalar konusunda bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: 

Zihinsel yetersizlik; yaygınlık, sınıflandırma, nedenler, tanımlama ve değerlendirme, sosyal ve davranışsal özellikler; egitim hizmet  modelleri; toplum temelli/dogal ogretim; kaynaştırma ve kapsayici uygulamalar; davranışsal değerlendirme ve müdahale yaklaşımları; gelişimsel ve duygusal olgunlaşma; iletişimi teşvik etmek ve sosyalleşmeyi geliştirmek, sosyal beceri eğitimi; değerlendirme ve planlama; bireysellestirilmis egitim ve gecis  programlari; etkili öğretim stratejileri: akademik ve yaşam becerileri öğretimi; ergenlik ve genç yetişkinlik donemleri: ihtiyaclari ve gerekli hizmetler; yetiskinlige gecis, destek; mesleki eğitim; istihdam seçenekleri / eğitim; yetişkinlikte bağımsızlık ve üretkenliğin desteklenmesi; sürdürülebilir değişim yaratmak için savunuculuk gruplarıyla çalışmak.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1.Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Çocukları ve ergenlerin zihinsel yetersizliği tanımlamak için kullanılan teşhis kriterlerini bilir.
1,2,4,8,11 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Zihinsel yetersizliği olan bireyler için çeşitli değerlendirme yöntemlerini bilir.
8,9 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Zihinsel yetersizliği olan çocuklar ve aileleri için müdahale programlarının seçimi ve geliştirilmesinde ekip olarak karar vermesini desteklemek için yaratıcı problem çözme, çatışma yönetimi ve aracılık stratejilerini bilir ve kullanır.
2,4,5,9,13 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Zihinsel yetersizliği olan bireyler için anlamlı, bilime dayalı müdahale programları tasarlar ve uygular.
3,5,6,7,9,10,

12,13

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Zihinsel yetersizliği olan bireyler için akademik beceri öğretimi planları hazırlar ve uygular.
3,5,6,7,9,10,

12,13

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Zihinsel yetersizliği olan bireyler için yaşam becerileri öğretimi planları hazırlar ve uygular.
3,5,6,7,9,10,

12,13

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8

 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş/Izlencenin gözden geçirilmesi ve beklentiler Özel Eğitim Süreci ZY Anlamak- Tanımı, Zeka ve Yasam Becerileri Kavramları   
2 ZY Anlamak- Tanımı, Özellikleri, Sınıflandırması Prevalans, Nedensellik, Sendromlar  
3 Tani ve Değerlendirme Tıbbi Sorunlar, Değerlendirme, Nörolojik Durumlar  
4 Mudahale Modelleri - Bakım ve Yaşam Kalitesi Motivasyon ve Oz Determinasyon, Kişi Merkezli Planlama Multidisipliner Ekip ve Ailelerle Çalışma, Sosyal ve Etik Konular Öğrenci Sunumları P1 Değerlendirme Aracı  
5 Okul Öncesi Yıllar-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamı. BADP, Kapsayıcı Uygulamalar, Erken Müdahale ve Erken Okuryazarlık İletişim, Sosyal Duygusal, Davranışsal ve Uyum Becerileri Öğrenci Sunumları P1 Değerlendirmesi Araclari  
6 Okul Öncesi Yıllar-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamı.  
7 Okul Öncesi Yıllar-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamı. BADP, Kapsayıcı Uygulamalar, Erken Müdahale ve Erken Okuryazarlık İletişim, Sosyal Duygusal, Davranışsal ve Uyum Becerileri Öğrenci Sunumları P1 Değerlendirmesi Araclari  
8 Okul Öncesi Yıllar-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamı. Ogrenci Sunumlari   
9
Ara sınav
 
10 İlkokul/Okul Çağı-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamları BEP, İletişim, Sosyal Duygusal/Davranışsal ve Yasam Becerileri, Kaynaştırma Uygulamaları, Akademik Becerilerin Öğretimi   
11 İlkokul/Okul Çağı-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamları   
12 İlkokul/Okul Çağı-Kanıta dayalı uygulamalar ve Öğrenme Ortamları  
13 Ergenlik-Geçiş -Yetişkinlik- Kanıta dayalı uygulamalar, & Öğrenme Ortamları  BGP, İletişim, Sosyal Duygusal/Davranışsal ve Uyum Becerileri, Kaynaştırma Uygulamaları, Akademik Becerilerin Öğretimi  
14 Ergenlik Yılları ve Geçiş - Yetişkinlik  

 

Kaynaklar

Ders Notu Moodledan paylaşılacaktır
Diğer Kaynaklar Instructional Strategies for Students With Mild, Moderate, and Severe Intellectual Disability.Gargiulo, R.M &  Bouck, E. C (Eds.). 2017. SAGE Publications, Inc

 

Materyal Paylaşımı

Downning J. E.; Hanreddy, A. & Peckham-Hardin K. D. (2015). Teaching Communication Skills to Students with Severe Disabilities. (3rd Ed)

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Final Sınavı 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri ve gelişmeleri tanımlar       X    
2 Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini sıralar         X  
3 Özel gereksinimli bireylere yönelik öğretim programlarıyla ilgili bilgiye sahip olur, bu bilgiyi hedef öğrenci grubunun bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleriyle ilişkilendirir         X  
4 Özel gereksinimli bireylerin bireysel, dilsel ve kültürel özelliklerini dikkate alan uygun değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.       X    
5 Özel gereksinimli bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini açıklar ve uygular.         X  
6 Özel gereksinimli bireylerin, bireysel özelliklerine göre öğretim sürecini planlar ve yürütür.       X    
7 Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapar.            
8 Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapar.   X        
9 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirme         X  

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi  14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1 2 2
Final 1  2 2
 
     
Toplam İş Yükü     121
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,86
Dersin AKTS Kredisi     5