• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 233
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, öğrencilerin uygun davranışları artırmada, uygun olmayan davranışları azaltmada ve yeni beceri öğretiminde kullanılan davranış değiştirme teknikleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırmayı hedeflemektedir
Dersin İçeriği: 

Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi; UDA ve etik; hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme; hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin grafiğe dönüştürülmesi ve analizi; veriye dayalı karar verme; problem davranış işlevlerini belirleme; uygun davranışları artırma yöntemleri, problem davranışların işlevlerini belirleme, probem davranışları azaltma

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ara sınav 2. Final

Dikey Sekmeler

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular  
1 UDA: Temel kavramlar, ilkeler

 

 
2 Hedef davranış belirleme ve davranışsal amaç yazımı

 

 
3 Davranış kayıt teknikleri

 

 
4 Verileri grafiğe dönüştürme ve yorumlama  
5 Uygun davranışları artırma  
6 Yeni davranış öğretimi  
7 Genelleme stratejileri  
8 Ara Sınav  
9 Kalıcılık stratejileri  
10 Problem davranışların işlevlerini belirleme  
11 Problem davranışların işlevlerini belirleme  
12 Öncüllere dayalı davranış azaltma yöntemleri  
13 Sonuçlara dayalı davranış azaltma yöntemleri  
14 UDA ve etik  

 

Kaynaklar

Alberto, P. A., ve Troutman, A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers (9. baskı). New Jersey: Pearson Education.

 

Diğer Kaynaklar Alberto, P. A., ve Troutman, A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers (9. baskı). New Jersey: Pearson Education.

Becraft, J. L., & Rolider, N. U. (2015). Reinforcer variation in a token economy. Behavioral Interventions, 30(2), 157-165.

Cooper, J. O., Heron, T. E., ve Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. baskı). Essex: Pearson Education.

Horner, R. H., Albin, R., Sprague, J., & Todd, A. (2000). Positive behavior support for students with severe disabilities. In M. E. Snell, & F. Brown (Eds.), Instruction of students with severe disabilities (5th Edition) (pp. 207-243). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Horner, R. H., & Carr, E. G. (1997). Behavioral support for students with severe disabilities: Functional assessment and comprehensive intervention. Journal of Special Education, 31(1), 84-104.

Ingram, K., Lewis-Palmer, T., & Sugai, G. (2005). Function-based intervention planning: com- paring the effectiveness of FBA: Function-based and non-function-based intervention plans. Journal of Positive Behavior Interventions, 7(4), 224-236.

O’Neill, R. E., Horner, R. H., Albin, R. W., Sprague, J. R., Storey, K., & Newton, J. S. (1997). Functional assessment and program development for problem behavior: A practical handbook (2nd Ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

White, O. ve O’Neill, R. E. (2011). Making sense of your data: Using graphic displays to analyse and interpret it. R. E. O’Neill, J. J. McDonnell, F. F. Billingsley ve W. R. Jenson (Editörler), Single-case research designs in educational and community settings (s, 39-65). Boston: Pearson Education.

 

 

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Final 1 60
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri ve gelişmeleri tanımlar   x      
2 Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini sıralar x        
3 Özel gereksinimli bireylere yönelik öğretim programlarıyla ilgili bilgiye sahip olur, bu bilgiyi hedef öğrenci grubunun bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleriyle ilişkilendirir   x      
4 Özel gereksinimli bireylerin bireysel, dilsel ve kültürel özelliklerini dikkate alan uygun değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.   x      
5 Özel gereksinimli bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini açıklar ve uygular.   x      
6 Özel gereksinimli bireylerin, bireysel özelliklerine göre öğretim sürecini planlar ve yürütür.     x   x  
7 Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapar.   x        
8 Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapar.     x      
9 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirme          X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     130
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,2
Dersin AKTS Kredisi     5