• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 353
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
• To be able to understand the content and purposes of evaluating the individual • To be able to choose expedient valid and reliable tests and non-test techniques and to be able to apply them • To be able to grade the tests and non-test techniques applied to students, to transform raw score to standard scores and interpret them • To be able to report the results of tests and non-tests applied to students
Dersin İçeriği: 

To make students acquire information about tests and non-tests techniques which are used to get to know the individual and his personal differences in psychology and education; To introduce non-test techniques used for getting to know the individual, tests of intelligence, personality, attitude and interest; To give nformation about their applications to the groups and individuals, To explain the reporting process of these tests.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Lecture, 2. Question-Answer, 3.Discussion, 4.Group Study 5.Problem Solving 6.Project 7. Drama-Role Playing 8.Observation 9.Simulation 10.Exhibitiıon 11.Experiment 12.Case Analysis
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Kompozisyon 2.Çok-Seçenekli Soru Sorma 3.Boşluk Doldurma 4.Doğru-Yanlış 5. Sözlü Sınav 6. Puanlama 7. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Learning Outcomes Program Learning Outcomes Teaching Methods Evaluation Techniques
1) Test sonuçlarını ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilme ve örnek test profillerine dayalı test raporu düzenleyebilme 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
2) Raporlama testi ve test dışı tekniklerin yazı biçimini kullanabilme 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
3) Uygun testleri ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme ve sonuçlarını yorumlayabilme 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
4) Psikolojik danışmada test ve test dışı tekniklerin uygulanmasının ve raporlanmasının önemini açıklayabilme 1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
5) Psikolojik ve test dışı tekniklere dayalı değerlendirme amacını ve sürecini etkileyen faktörleri anlatabilme 1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1. Bireyi değerlendirmenin (Test ve test dışı teknik uygulamanın) kapsamı

ve amaçları

 
2 Değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları  
3 Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,  
4 Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık  
5 Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme  
6 Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zekâ, Kişilik, Nöropsikolojik Değerleme  
7 Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü  
8. Gözlem, gözleme dayalı diğer teknikler, derecelendirme ölçekleri, görüşme tekniği örnek uygulamalar

 

 
9. Anket, Otobiyografi, Problem Tarama Listesi, Sosyometri, Kimdir Bu? ,,  
10 Bireyi Tanımada Kullanılan Diğer Teknikler: Olay İncelemesi, Ev Ziyaretleri, Bibliyoterapi, vs.  
11 Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma ve Kullanma, Gessel Gelişim Zekâ Testi Örnek Uygulama, Ham Puanları Standart Puanlara Çevirme ve Yorumlama,

 

 
12 Görsel-Motor Algı Testlerinin Tanıtımı ve Örnek Uygulamalar. Bender Gestalt Örnek Uygulama, Puanlaması, Yorumlaması  
13 Örnek Uygulamalar  
14 Örnek Uygulama Üzerinden Rapor Yazma ve Yorumlama  

 

Kaynaklar

Kuzgun, Yıldız. Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayınları.

Myrick, R. D. 1996. Developmental Guidance and Counseling: A Practical Approach.

Özyürek, Ragıp. 2012 Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları El Kitabı. Pegem Yayıncılık.

 

Değerlendirme Sistemi

   

 

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

 
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ödev 2 30
Vize 1 30
Final 1 40
Toplam 3 100
Finalin başarıya oranı   40
Vizenin başarıya oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA  KATKISI      Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak x        
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek   x      
3 Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak       X  
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek     X    
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak   X      
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak     X    
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak   X      
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak     X    
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini fark etmek ve kullanmak X        
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek X        

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık – Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön Çalışma) 12 3 24
Ödev 2 5 10
Vize 1 5 5
Final 1 4 4
Toplam iş Yükü     75
Toplam iş Yükü / 25 (s)     3
AKTS Kredisi     3