• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PSY 462
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Davranış bozukluklarını tanıyabilme ve baş etme yollarını kavrayabilme
Dersin İçeriği: 

Davranış bozuklukları olarak değerlendirilen davranışların belirlenmesi, istenmeyen davranışları açıklayan yaklaşımlar, davranış bozukluklarını ortadan kaldırmak için uygulanabilecek işlevsel davranış analizlerini yapma, istenmeyen davranışları ortadan kaldırmak için planlar yapma. Farklı kuramlara göre davranış bozukluklarının tanımı ve nedenleri, klasik sınıflandırma ve güncel DSM tanı ölçütleri; DSM tanı ölçütlerine göre davranış bozuklukluları ve müdahale yöntemleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1.Ders Anlatma, 2. Soru-Cevap, 3.Tartışma, 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7. Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Kompozisyon 2.Çok-Seçenekli Soru Sorma 3.Boşluk Doldurma 4.Doğru-Yanlış 5. Sözlü Sınav 6. Puanlama 7. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğrenme Yöntemleri Değerlendirme Teknikleri
1) Davranış bozukluklarının neler olduğunu açıklar 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
2) İstenmeyen davranışı tanımlar 

 

3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
3) Davranış bozukluklarını açıklayan perspektifleri açıklar 

 

3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
4) Farklı perspektiflerin olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır

 

1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
5) İstenmeyen davranışları ortadan kaldırmak için davranışçı yaklaşımın benimsediği yöntemleri uygular  1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7

 

Dersin Akışı

*
Hafta Konular Ön Hazırlık
1. Davranış Bozukluklarına Giriş: Normal ve sağlıklı tanımları  
2 Tarih Boyunca Davranış Bozuklukları Kavramının Gelişmesi ve Değişimi  
3 Değerlendirme ölçütleri

 

 
4 Artıları ve eksileriyle sınıflandırma, adlandırma  
5 Davranış bozukluklarında genetik determinizmin yeri ve anlamı  
6 Duygudurum bozuklukları üzerinden sağlık ve hastalık kavramlarının anlaşılması  
7 Karakter, kişilik ve mizaç ilişkisi ve davranışa yansımaları  
8. Kişilik ve bozuklukları

 

 
9.  Kişilik ve bozuklukları

 

 
10 Davranış bozuklukları ve hastalıklarda damgalama, toplumsal boyutu  
11

Günlük yaşamda yas ve anlamı

 

 
12 Belirti üretme, bedenselleştirme  
13 Günlük yaşamda çözülme (dissosiasyon) ve psikopatolojik boyutu, hipnotik fenomenler  
14 Beden imgesi, yemek yeme alışkanlıkları ve patolojik uzantıları  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Bloomquist, M.L. (2006). Skills Training for children with behavior problems. New York: The Guilford Publications. Davaslıgil, Ü. Ders notları. İftar, G.K.,Erbaş, D. İftar, E.T. (2002) İşlevsel Değerlendirme Davranışsal Sorunlarla Başa Çıkma. Ankara:Kök Yayıncılık O?Neill, R.E, Horner, R.H., Albin, R.W., Sprague, J.R., Storey, K., Newton, S. (1997) Functional Assessment and Program Development for Problem Behavior, Brooks/Cole, USA.
Yardımcı Kaynaklar  

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Materyaller  
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
 
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ödev 2 30
Vize 1 30
Final 1 40
Toplam 3 100
Finalin başarıya oranı   40
Vizenin başarıya oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

   
      DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA  KATKISI      Katkı Düzeyi
        1 2 3 4 5  
    1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak x          
    2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek   x        
    3 Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak       X    
    4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek     X      
    5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak   X        
    6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak     X      
    7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak   X        
    8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak     X      
    9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini fark etmek ve kullanmak X          
    10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek X          

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık – Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön Çalışma) 15 2 30
Ödev 1 2 2
Vize 1 1 1
Final 1 2 2
       
Toplam iş Yükü     65
Toplam iş Yükü / 25 (s)     2.4
AKTS Kredisi     2