“Halk Bilimi” terimi tanımı ve kapsamı; Halk Bilimi tarihçesi ve ilk çalışmalar; “Halk Edebiyatı” teriminin kapsamı ve inceleme alanları; Türk halk edebiyatının kaynağı olarak Divanü Lugati’t-Türk (şiir ve destan örnekleri); Türk halk edebiyatının kaynağı olarak Divanü Lugati’t-Türk (atasözleri ve deyimler); Türk halk edebiyatının kaynağı olarak Codex Cumanicus (bilmece ve şiir örnekleri); Destan, mitoloji, halk hikâyesi ve masal terimlerinin tanımı ve karşılaştırmalı anlatımından ibarettir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Halk edebiyatının Türk edebiyatı tarihi kapsamındaki ilk örnekleri ile çağdaş metinlerde ortak motiflerin tespit ettirilmesini sağlamak. | 1 | 1, 6 | |
2) Divanü Lugati’t-Türk’te mevcut halk edebiyatı örneklerinin, millî nazım ölçüsü kapsamında tanıklatılarak, biçim bilgisinin tespit ettirilmesini sağlamak. | 1 | 1, 6 | |
3) Destan türü altında sınıflandırılan eserlerin halk bilimi terminolojisi kapsamında değerlendirilme ölçütlerinin tespitini sağlamak. | 1 | 1, 6 | |
4) Ortaöğretim müfredatı kapsamında halk edebiyatı üst başlığı altında sınıflandırılan eserlerin içerik ve üslûp özellikleri bakımından sınıflandırma ölçütlerini tespit ettirmek. | 1 | 1, 6 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | “Halk Bilimi” terimi tanımı ve kapsamı. | |
2 | Halk Bilimi tarihçesi ve ilk çalışmalar. | İlgili okumalar |
3 | Halk bilimi çalışmalarının, Tanzimat sonrası dönemde dil ve edebiyat çalışmalarına etkisi. | İlgili okumalar |
4 | “Halk Edebiyatı” teriminin kapsamı ve inceleme alanları. | İlgili okumalar |
5 | Türk halk edebiyatının kaynağı olarak Divanü Lugati’t-Türk (şiir ve destan örnekleri). | İlgili okumalar |
6 | Türk halk edebiyatının kaynağı olarak Divanü Lugati’t-Türk (atasözleri ve deyimler). | İlgili okumalar |
7 | Destan, mitoloji, halk hikâyesi ve masal terimlerinin tanımı ve karşılaştırmalı anlatımı. | İlgili okumalar |
8 | Ara sınav. | İlgili okumalar |
9 | Destan, mitoloji, halk hikâyesi ve masal terimlerinin tanımı ve karşılaştırmalı anlatımı. | İlgili okumalar |
10 | Türk destan geleneği ve Oğuz-nâmeler. | İlgili okumalar |
11 | Oğuz Kağan Destanı. | İlgili okumalar |
12 | Türk destan geleneği ve Köroğlu Destanı. | İlgili okumalar |
13 | Türk destan geleneği ve Köroğlu Destanı. | İlgili okumalar |
14 | Genel Değerlendirme. | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Kaynaklar ve İleri Okumalar |
Arat, R. R. (1986). Eski Türk Şiiri, Ankara: TTK yay.
Arat, R. R. (1987). Oğuzname. Ankara, TKAE yay. Atalay, Besim (1986). Divanü Lugati’t-Türk (I-II-III-IV), Ankara: TDK yay. Çobanoğlu, Özkul (1999). Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara. Dankoff, Robert (1982-1984-1985) [with James Kelly] Mahmud al-Kashgari, Compendium of the Turkic Dialects (Diwan Lugat at-Turk), edited and translated with introduction and indices. Cambridge, Mass. [In: Sources of Oriental Languages and Literatures, ed. Sinasi Tekin.] Part I: 1982 (Pp. xi + 416). Part II: 1984 (Pp. iii + 381). Part III: 1985 (Pp. 337 + microfiche). Ergin, Muharrem (1997). Dede Korkut Kitabı I (Giriş-Metin-Faksimile), Ankara: TDK yay. Esin, Emel (2001). Türk Kozmolojisine Giriş, İstanbul: Kabalcı yay. Esin, Emel (2006). Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu, İstanbul: Kabalcı yay. İnan, Abdulkadir (1987). Makaleler ve İncelemeler I-II, Ankara: TTK yay. Togan, Z. V. (1982). Oğuz Destanı, İstanbul.
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Hoca tarafından ders öncesinde dağıtılan fotokopiler. |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
Vize | 1 | 40 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 | Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
4 | Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
5 | Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
6 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
7 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
8 | Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
9 | Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 6 | 90 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5.6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |