Eski Türkçe döneminin birinci evresini teşkil eden Köktürkçe’nin fonetik ve morfolojik özellikleri Orhun Yazıtları ekseninde incelenir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Köktürkçe’nin fonetik ve morfolojik yapısını Orhun Yazıtları üzerinden incelemek. | 1 | 1 | |
2) Köktürkçe’nin cümle yapısını tespit etmek. | 1 | 1 | |
3) Köktürkçe’nin çekim bilgisi hakkında metinler üzerinde uygulamak yaparak bilgi sahibi olmak. | 1 | 1 | |
4) Köktürkçe’nin yapım bilgisi hakkında metinler üzerinde uygulamak yaparak bilgi sahibi olmak. | 1 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Eski Türk dilinin aşamaları ve edebî çevreleri. | İlgili okumalar |
2 | Eski Türkçenin grameri : Ses bilgisi. | İlgili okumalar |
3 |
Eski Türkçenin grameri: Ses bilgisi
Eski Türkçenin grameri: Ses bilgisi |
İlgili okumalar |
4 |
Eski Türkçenin grameri: Çekim şekil bilgisi
Eski Türkçenin grameri: Çekim şekil bilgisi. |
İlgili okumalar |
5 |
Eski Türkçenin grameri: Yapım şekil bilgisi
Eski Türkçenin grameri: Yapım şekil bilgisi |
İlgili okumalar |
6 | Kök Türk yazıtlarından örnek metinler. | İlgili okumalar |
7 | Ara Sınav. | İlgili okumalar |
8 | Eski Uygur Türkçesi. | İlgili okumalar |
9 | Buddhist Türk çevresi metinlerinden örnekler. | İlgili okumalar |
10 | Maniheist Türk çevresi metinlerinden örnekler. | İlgili okumalar |
11 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri | İlgili okumalar |
12 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri. | İlgili okumalar |
13 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri. | İlgili okumalar |
14 | Genel Değerlendirme | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Kaynak Kitaplar Listesi |
Barutcu-Özönder, F. S. (2002). “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”, Türkler, Ankara: Yeni Türkiye yay. s. 481-501.
Clauson, G. (1972). A Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford: Clarendon Press. Divitçioğlu, S. (2005). Orta-Asya Türk İmparatorluğu VI.-VIII. Yüzyıllar, İstanbul: İmge yay. Ercilasun, A. (2005) Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ yay. Erdal, M. (1991). Old Turkic Word Formation I-II, Turkologica 7, Wiesbaden: Harrassowitz. Ergin, M. (1999) Orhun Âbideleri, İstanbul: Boğaziçi yayınları. Gabain, A. von (1974). Alttürkische Grammatik, 3. baskı, Wiesbaden: Harrassowitz. Tü.: A. von Gabain, (2000). Eski Türkçe’nin Grameri (çeviren: Mehmet Akalın), Ankara: TDK yayınları. Gumilyev, L. (2006). Eski Türkler (çeviren: Ahsen Batur), İstanbul: Selenge yayınları. Orkun, H.N. (1987). Eski Türk Yazıtları, Ankara: TDK yayınları. Ögel, B. (1984). İslâmiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Ankara: TTK yayınları. Taşağıl, A. (1995-1999). Göktürkler c: I-II, Ankara: TTK yayınları. Tekin, T. (1965). Orhon Yazıtları, 2. baskı, Ankara: TDK yayınları. Togan, Z. V. (1981). Umumî Türk Tarihine Giriş, İstanbul: Enderun yay.
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders öncesi dağıtılan fotokopiler |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
Vize | 1 | 40 | |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 | Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
4 | Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
5 | Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
6 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
7 | Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak. | X | |||||
8 | Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak. | X | |||||
9 | Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 7 | 105 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6.2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |