Osmanlın dönemini son yüzyıldakı(19.yüzyıl) yenileşme hareketlerinden başlanarak Tanzimat Fermanının ilanı incelenir. Fermanın temel fikirlerinin edebi esere yansımaları verilir. Bu bağlamda Tanzimat dönemi birinci kuşak şairlerini eselerinden örnekler seçilir, bunlarda daha çok düşünsel anlamda içerik incelenir, sonra ikinci kuşak şairlerinin şiirde yaptıkları biçimsel ve içerik yeniliklerine değinilir. Dönemin yazarlarının romanlarından seçilecek örnek okumalarla, tematik incelemeler
Yapılır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Tanzimatın getirdiği sosyal ve siyasi yenilikler hakkında bilgi sahibi olur. | 1,2 | 1 | |
2) Şiirde önemli şairlerin eserlerinden seçmelerle şiire yansıyan Tanzimatın yeni fikirlerinin nasıl işlendiğini öğrenir. | 1,2 | 1 | |
3) Tanzimatın getirdiği yeniliklerin romana nasıl yansıdığını tematik olarak inceler. | 1,2 | 1 | |
4) Şiir, hikaye ve romanda tür, teknik, biçim yeniliklerin neler olduğu hakkında bilgi sahibi olur. | 1,2 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Tanzimat Fermanı ve getirdikleri, Islahat Fermanı Tanzimat hareketinin ilk yenilikleri: ideolojileri.Yeniliğin ilk isimleri ilk çalışmalar eserler.
|
|
2 | Devlet daireleri:Tercüme Odası.Jön Türkler-Yeni Osmanlılar. Fikirleri | |
3 | Tanzimatın İlk yazarları : Şinasi, Gazeteciliği-Şiirleri-Tercümeleri | İlgili okumalar |
4 | Namık Kemal ve eserleri-Hürriyet Kasidesi’nden, Namık Kemal’in Tenkide dair eserlerinden | İlgili okumalar |
5 | Ziya Paşa ve eseleri- Terkib-i bend’ten seçmeler: Şiir ve İnşa makalesi-Harabat antolojisi | İlgili okumalar |
6 | Tanzimat şiiirinde şekil ve içerik yenilikleri: Recaizâde Mahmut Ekrem ve eserleri | İlgili okumalar |
7 | Abdülhak Hâmid Tarhan ve eserleri: Tanzimat şiirine getirdikleri- Makber’den seçmeler, Tiyatroları. | İlgili okumalar |
8 | Yazılı Ara Sınav | İlgili okumalar |
9 | Tanzimat Dönemi Hikâye ve Romanı: Genel temalar ve edebî eserlere yansıyan fikirler Tercüme eserler-İlk yerli hikâyeler, hikâyeciler, Emin Nihad ve diğerleri | İlgili okumalar |
10 |
Şemseddin Sâmi: Taaşşuk-ı Tal’at ve Fıtnat
Namık Kemal’in romancılığı- Tiyatroları - İntibah romanı - Celal Mukaddimesi |
İlgili okumalar |
11 | Ahmet Midhat Efendi ve eserleri: Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanı ve diğer eserlerinde ana meseleler. | İlgili okumalar |
12 | Recaizâde Mahmud Ekrem :Araba Sevdası. Sâmi Paşazâde Sezayi:Sergüzeşt | İlgili okumalar |
13 | Nâbizâde Nâzım : Zehra- Karabibik | İlgili okumalar |
14 | Genel değerlendirme | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Zorunlu Kaynaklar |
Modern Türk Edebiyatının Ana Hatları: Kenan Akyüz 19.Asır Türk Edebiyatı Tarihi: Ahmet Hamdi Tanpınar Şiir Tahlilleri I: Mehmet Kaplan Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I: Mehmet Kaplan Okunması gereken yukarıdaki yazarlara ait romanlar ve şiirlerden seçmeler
|
Tavsiye Edilen
Kaynaklar |
Nihat Sami Banarlı : Resimli Türk Edebiyatı
Şinasi Bütün Eserleri. İsmail Parlatır Hamid Bütün Şiirleri: Haz: İnci Enginün Tanzimat’tan Cumhuriyete Türk Edebiyatı: İnci Enginün
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | www.edebiyatogretmenligi.com |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
VİZE | 1 | 25 | |
Kısa Sınav | 1 | 15 | |
Sınıf içi katılım | 1 | 10 | |
Toplam | 100 | ||
Finalin Başarıya Oranı | 50 | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | ||
Toplam | 100 | ||
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk dili tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
2 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türkiye Türkçesi ve dilbilgisi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
3 |
Türkçenin tarihsel söz varlığı ve filolojik evrimi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
4 |
Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürlenme evrelerine, sözlü ve yazılı kaynaklarına vakıf olmak.
|
X | |||||
5 |
Türkçenin çağdaş lehçeleri ve bu lehçelerin edebiyat varlığı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
6 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan Türk edebiyatı tarihi konuları için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
7 |
Orta öğretim Türk dili ve edebiyatı derslerinde yer alan, Türk edebiyatının önemli figürleri (yazar, şair, eleştirmen ya da edebiyat tarihçisi) hakkındaki konular için gerekli bilgilere sahip olmak.
|
X | |||||
8 |
Türk edebiyatının modernleşme öncesi söz varlığına, ortaçağ ve erken modern dönem yazılı / sözlü temel kaynaklarına vakıf olmak.
|
X | |||||
9 |
Yeni Türk edebiyatının, Tanzimat’tan Cunhuriyet’e uzanan tarihsel bağlamı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
X | |||||
10 | Türk modernleşmesinin dinamikleri ile modern Türk edebiyatının gelişimine dair müfredat bilgilerini sentezleyebilmek, Türk edebiyatı tarihçiliğinin kurumsallaşma sürecine eleştirel yaklaşabilmek. | X | |||||
11 | Milli Eğitim Bakanlığı’nın orta öğretim öğrencileri için belirlediği “100 temel eser” için eleştirel okumalar yaptırabilmek. | X | |||||
12 | Başat edebî türler ve edebî biçimler ve edebiyat tarihi hakkındaki genelgeçer bilgileri, edebî türlerin ulus aşırı / sözel düzlemde yayılması ve edebiyatın modernleşme ile birlikte ulusal bir kurum olarak yazı ile organize edilmesine dair kuramsal bilgilerle sentezleyebilmek. | X | |||||
13 |
Alan eğitimi için özgün materyaller tasarlayabilmek, yeni projeler geliştirip alan eğitimine özel öğretim yöntemlerine uyarlayabilmek.
|
X | |||||
14 |
Beşeri bilimler alanında kullanılan paleografya bilgisini, araştırma yöntemlerini, sunum tekniklerini ve alıntılama sistemlerini kullanabilmek.
|
X | |||||
15 | Türk edebiyatının, dünya edebiyatları arasındaki yerine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | - | - | - |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5.08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |