Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, öğrencilere Özel Eğitim alanındaki temel kavramlar, tanı, hukuk, eğitim ihtiyaçları, değerlendirme ve hizmet sunumu hakkında kapsamlı bilgi sağlamaktır.
Dersin İçeriği:
Temel konseptler; özel eğitim ihtiyaçları olan bireyler; dil ve konuşma bozukluğu; fiziksel engel / kronik hastalık; çoklu yetersizlikler; duygu / davranış bozukluğu, sınıflandırma, yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenleri, tarama / tanı, ekip; eğitim ortamları; bilimsel tabanlı uygulamalar; aile kavramı ve özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklu ailelerin özellikleri; özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklara ve ailelerine yönelik tutumlar; aile hizmetleri, destek ve yasal haklar.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tipik ve atipik insan gelişimini ve bireyler (engelli ve engelli olmayan) arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları araştırır ve belirler. | 1,2,8,11 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Özel eğitim bilgi ve uygulamalarına ilişkin tarihi temelleri yasal dayanakları ve güncel konuları bilir. | 8,9,14 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Ozel egitime gereksinim duyan bireylerin özelliklerinin eğitimsel etkilerini araştırır ve tanımlar. | 2,4,5,9,13 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin tanı ve sınıflandırılmasını bilir ve açıklar. | 3,5,6,7,9,10,12,13 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Engellilik kategorilerine özgü en iyi uygulamaları ve bilir ve raporlaştırır. | 3,5,6,7,9,10,12,13 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Öğrenme ortamlarında gerekli becerileri gereksinimlerini inceler ve çeşitli ortamlarda kişisel ve sosyal davranış için gerçekçi beklentiler belirler. |
3,5,6,7,9,10,
12,13 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Eğitimde aile sistemlerini etkileyebilecek çeşitli faktörleri ve eğitimle ilgili aileler, okullar ve topluluklar arasındaki ilişkileri etkileyen kültürel bakış açılarını belirler ve analiz eder. | 1,2,3,5,6,7,8,9,10,11,12,14 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Ders Programı-Ödevler ve Beklentilerin Gözden Geçirilmesi Özel Eğitimin Amacı | |
2 | Özel Eğitim Hizmetlerinin Planlanması ve Sağlanması-Yasal Hükümler | |
3 | Aile Eğitimi | |
4 | Kütüphane Kaynakları Eğitimi | |
5 | Zihinsel Engelliler | |
6 | Öğrenme Güçlükleri | |
7 |
Otizm spektrum bozuklukları
Erken Çocukluk Özel Eğitimi Bireysel Konferanslar |
|
8 | Duygusal Davranış Bozuklukları | |
9 | Dil ve Konuşma Bozuklukları diğer sağlık yetersizlikleri ve DEHB | |
10 | BEP hazırlama | |
11 | Üstün Yeteneklilik ve Yetenek | |
12 | Fiziksel Yetersizlikleri ve Sağlık Yetersizlikleri, Çoklu Yetersizlik | |
13 | Sağırlık ve İşitme Kaybı, Körlük ve Az Görme, Sağır-Körlük ve Travmatik Beyin Hasarı (TBI) | |
14 | Yetişkinliğe Geçiş ve İnceleme | |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Moodle da paylaşılacaktır |
Diğer Kaynaklar | Heward, W. L., Alber-Morgan, S. R., & Konrad, M., (2019). Exceptional Children: An Introduction to Special Education (11th ed). Pearson Publishing. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 1 | 25 |
Ara Ödev | 1 | 25 |
Final Ödevi | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim alanı/ engel gruplarına ilişkin temel kavramlar ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda okul ve toplumda bireylerin bilinçlendirilmesi ve farkındalık yaratılmasında liderlik rolü alır. | X | |||||
3 | İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır. | ||||||
4 | Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımlarını en üst düzeye edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar. | X | |||||
5 | Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB eğitim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını (BGP) geliştirir, uygular ve gerekli uyarlamaları yapar. | X | |||||
6 | Bireylerin BEP hedefleri yönünde gelişim ve kazanımlarını en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular. | X | |||||
7 | Öğretim programı ve bireyin BEP uygulanmasına uygun eğitimsel materyaller, yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyacına göre uyarlar. | X | |||||
8 | Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder. | X | |||||
9 | Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir. | X | |||||
10 | Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur. | ||||||
11 | Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir. | X | |||||
12 | Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır. | ||||||
13 | Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Ara Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final Ödevi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |