• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 141
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, öğrencilere Özel Eğitim alanındaki temel kavramlar, tanı, hukuk, eğitim ihtiyaçları, değerlendirme ve hizmet sunumu hakkında kapsamlı bilgi sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Temel konseptler; özel eğitim ihtiyaçları olan bireyler; dil ve konuşma bozukluğu; fiziksel engel / kronik hastalık; çoklu yetersizlikler; duygu / davranış bozukluğu, sınıflandırma, yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenleri, tarama / tanı, ekip; eğitim ortamları; bilimsel tabanlı uygulamalar; aile kavramı ve özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklu ailelerin özellikleri; özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklara ve ailelerine yönelik tutumlar; aile hizmetleri, destek ve yasal haklar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Yazılı Sınav Doldurma 2.Çoktan Seçmeli Test 3.Boşluk Doldurma 4. Doğru-Yanlış 5.Sözlü Sınav 6.Portfolyo 7.Vaka Analizi 8.Akran Değerlendirmesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Tipik ve atipik insan gelişimini ve bireyler (engelli ve engelli olmayan) arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları araştırır ve belirler.
1,2,8,11 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Özel eğitim bilgi ve uygulamalarına ilişkin tarihi temelleri yasal dayanakları ve güncel konuları bilir.
8,9, 14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin özelliklerinin fonksiyonel ve  eğitimsel etkilerini ve tanımlar.
2,4,5,9,13 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin tanı ve sınıflandırılmasını bilir ve açıklar.
3,5,6,7,9,10,

12,13

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Engellilik kategorilerine özgü en iyi uygulamaları ve bilir ve raporlaştırır.
3,5,6,7,9,10,

12,13

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Öğrenme ortamlarında gerekli becerileri gereksinimlerini inceler ve çeşitli ortamlarda kişisel ve sosyal davranış için gerçekçi beklentiler belirler.
3,5,6,7,9,10,

12,13

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8
  1. Eğitimde aile sistemlerini etkileyebilecek çeşitli faktörleri ve eğitimle ilgili aileler, okullar ve topluluklar arasındaki ilişkileri etkileyen kültürel bakış açılarını belirler ve analiz eder.
1,2,3,5,6,7,8,9,10,11,12,14 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 1,2,3,4,5,6,7,8

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Özel eğitimin tanımı, amacı, ilkeleri ve özel eğitimin tarihçesi  
2 Özel eğitim hizmetlerinin planlanması/tanı ve değerlendirme  
3 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
4 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
5 Duygu-davranış bozukluğu olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
6 Otizm spektrum bozuklukları olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri

 

 
7 DEHB olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
8 Vize

 

 

 

9 Üstün zeka ve üstün yeteneklilerin özellikleri ve eğitimleri  
10 Görme yetersizliği olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
11 İşitme yetersizliği ve dil ve konuşma bozuklukları olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
12 Fiziksel yetersizliği ve sağlık yetersizliği olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
13 Çoklu yetersizlikleri olan bireylerin özellikleri ve eğitimleri  
14 BEP,BAHP, GP, Özel eğitimde aile eğitimi  

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Yulearn’de paylaşılacaktır
Diğer Kaynaklar  

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Heward, W. L., Alber-Morgan, S. R., & Konrad, M., (2019). Exceptional Children: An Introduction to Special Education (11th ed). Pearson Publishing.

Diken, İ.H (2021, 22.baskı).Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Pegem yayınevi

Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev   20
Ara Sınav   30
Final   50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri ve gelişmeleri tanımlar         x  
2 Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini sıralar         x  
3 Özel gereksinimli bireylere yönelik öğretim programlarıyla ilgili bilgiye sahip olur, bu bilgiyi hedef öğrenci grubunun bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleriyle ilişkilendirir         x  
4 Özel gereksinimli bireylerin bireysel, dilsel ve kültürel özelliklerini dikkate alan uygun değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.            
5 Özel gereksinimli bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini açıklar ve uygular.     x      
6 Özel gereksinimli bireylerin, bireysel özelliklerine göre öğretim sürecini planlar ve yürütür.     x      
7 Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapar.         x  
8 Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapar.     x      
9 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirme         x  

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödev 1 6 6
Ara Sınav 1      2 2
Final 1 2 2
       
Toplam İş Yükü     122
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,88
Dersin AKTS Kredisi     5