• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPED 351
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencilere, özel gereksinimli çocukların okuma-yazma becerilerini geliştirme amaçlı programları geliştirme, uygulama ve değerlendirmeye ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Okuma ve yazmanın tanımı ve yapısı; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde okuma-yazma özellikleri; okumaya hazırlık programlarıyla ilgili yaklaşımlar; okumaya hazırlığın değerlendirilmesi ve okumaya hazırlığın desteklenmesi; yazma mekaniğinin öğretimi; işlevsel okuma-yazmanın değerlendirilmesi ve işlevsel okuma-yazmanın öğretimi: ses temelli okuma-yazma öğretimi, cümle temelli okuma-yazma öğretimi, hece temelli okuma-yazma öğretimi, kelime temelli okuma-yazma öğretimi, kaynaştırma sınıfında okuma-yazma için yapılabilecek uyarlamalar; farklı özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazma öğretim teknikleri/stratejileri, okuma-yazma öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplara okuma-yazma öğretimini uyarlama süreci.

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Okuma Yazma öğretimine ilişkin temel kavramları açıklayabilir. 1,7,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin okuma yazma becerilerine ilişkin özelliklerini belirler. 1,7,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Okuma yazmaya hazırlık yaklaşımlarını değerlendirebilir. 7,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Okuma yazmaya hazırlık becerilerinin gelişimini destekleyen etkinlikler hazırlayabilir. 5,7,8,9,10,12 1,2,3,4,12 1,2
Okuma yazma yaklaşımlarını değerlendirebilir. 7,8,9,10 1,2,3,4,12 1,2
Okuma yazma öğretiminde kullanılan yöntem ve stratejileri açıklar ve karşılaştırır. 3,7,8,9,10,12 1,2,3,4,12 1,2

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Okuma ve yazmanın tanımı ve yapısı  
2 Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde okuma-yazma özellikleri  
3 Okumaya hazırlık programlarıyla ilgili yaklaşımlar  
4 Okumaya hazırlığın değerlendirilmesi ve okumaya hazırlığın desteklenmesi  
5 Yazma mekaniğinin öğretimi  
6 İşlevsel okuma-yazmanın değerlendirilmesi ve işlevsel okuma yazmanın öğretimi  
7 Ses temelli okuma-yazma öğretimi  
8 Hece temelli okuma-yazma öğretimi  
9 Kelime temelli okuma-yazma öğretimi  
10 Kaynaştırma sınıfında okuma-yazma için yapılabilecek uyarlamalar  
11 Farklı özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazma öğretim teknikleri/stratejileri  
12 Okuma-yazma öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar  
13 Özel eğitim ihtiyacı olan gruplara okuma-yazma öğretimini uyarlama süreci  
14 Özel eğitim ihtiyacı olan gruplara okuma-yazma öğretimini uyarlama süreci  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 1 25
Ara Ödev 1 25
Final Ödevi 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özel eğitim alanındaki engel gruplarına ilişkin bilgi sahibi ve engelin bireysel, eğitimsel ve toplumsal etkisi konusunda bilgi sahibi olur.         X  
2 Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin yasal hak ve ihtiyaçları konusunda toplumun bilinçlendirilmesi ve farklılık yaratılmasında aktif rol alır.            
3 İlk ve ortaöğretim programlarında matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi derslerde yer alan konular, uygun öğretim stratejileri ve yöntemleri bilir ve kullanır.         X  
4 Özel eğitim sürecinde öğrencilerin kazanımları en üst düzeyde edinmeleri amacıyla okul/ kurum personeli, uzmanlar, aileler ve toplumdaki bireylerle etkili işbirliği yapar.            
5 Özel eğitim yasaları çerçevesinde, bireylerin ihtiyaçları ve MEB öğretim programları göz önüne alınarak hazırlanan Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Programı (BAHP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ve Bireyselleştirilmiş Geçiş Planlarını  (BGP) geliştirir,  uygular ve gerekli uyarlamaları yapar.         X  
6 Bireylerin BEP hedefleri yönünde belirtilen kazanımları en üst düzeyde edinmeleri ve MEB öğretim programlarına ulaşılabilirliklerini sağlamak için bilimsel dayanaklı yaklaşım ve yöntemleri bilir ve etkili olarak uygular.         X  
7 Öğretim programı ve BEP hedeflerine uygun eğitimsel materyaller,  yardımcı güncel teknoloji ve diğer kaynakları bilir, geliştirir ve bireyin ihtiyaçlarına göre uyarlar.       X    
8 Çeşitli kaynaklardan edinilen değerlendirme verilerini organize etme, analiz ve yorumlama yolu ile bireylerin eğitimsel değerlendirmesini çeşitli teknik ve yöntemler kullanarak yapar ve rapor eder.         X  
9 Uygun değerlendirme araçları kullanarak bireylerin öğrenmesini değerlendirir ve eğitimsel kararları veriye dayalı olarak verir.     X      
10 Özel eğitim alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri izleyerek mesleki bilgilerini geliştirir ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunur.            
11 Türk eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeleri, amaçlarını, yapısını ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge, vb.) ve özel eğitimin tarihsel gelişimini bilir.            
12 Teknolojiyi öğrenme ortamları ve etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkili olarak kullanır.         X  
13 Saygı, güven, ilgi ve etik davranışı yansıtan, bireylerin yaşam deneyimleri ve gelişimsel özeliklerine değer veren, kültürel olarak bütünleştirici öğrenme ortamlarını yaratır, idare eder ve sürdürür.            

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödev 1 2 4
Ara Ödev 1       2 4
Final Ödevi 1 4 8
       
Toplam İş Yükü     106
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,2
Dersin AKTS Kredisi     4