• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 114
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencilerin bireyi değerlendirmenin kapsam ve amaçlarını kavrayabilmesini, amaca uygun geçerli ve güvenilir test ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilmesini, uygulanan test ve test dışı teknikleri puanlayabilmelerini, yorumlayabilmelerini, rapor edebilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği: 

Bireysel farklılıklar ve bireyleri değerlendirmenin önemi; bireyi tanıma ve değerlendirme sürecindeki araç ve yöntemler, değerlendirme sonuçlarının etik prensipler doğrultusunda kullanımı; psikodrama, sosyodrama, takım çalışması, gözlem, görüşme, sosyometri, sosyal atom, vaka çalışması, otobiyografi, anket, envanter, problem tarama listesi teknikleri hakkında temel bilgiler.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Bireyi tanımanın önemini ve bireysel farklılıkları açıklayabilirler. 1,4,6,7,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
2) Psikolojik ve test dışı tekniklere bağlı değerlendirmenin amacını ve değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri söyleyebilirler. 1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
3) Amaca uygun test dışı teknikleri seçebilir ve uygulayabilir, sonuçlarını yorumlayabilir ve raporlayabilirler. 1,2,3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
4) Psikolojik test ve test dışı teknik rapor yazım formatını kullanabilirler. 1,2,3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4
5) Psikolojik danışma sürecinde bireyi tanımanın, test ve test dışı teknikleri uygulama ve raporlamanın önemini açıklayabilirler. 1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3,4

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bireyi tanıma, bireyi tanımada temel ilkeler, bireyi tanımanın amacı, önemi ve yöntemleri  
2 Değerlendirmenin amaçları; tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları  
3 Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği  
4 Bireyi tanıma tekniklerinin sınıflandırılması, testler ve test dışı tekniklerin ayrımı, amaca uygun teknikleri seçme ve uygulama prosedürü  
5 Eğitsel ortamlarda test dışı tekniklerin kullanımı  
6 Gözleme dayalı teknikler (Gözlem, gözlem listeleri, özellik kayıt çizelgeleri)  
7 Gözleme dayalı teknikler (Derecelendirme ölçekleri, örnek olay, vaka kaydı)  
8 Ara sınav  
9 Görüşme tekniği  
10 Kendini anlatmaya dayalı teknikler (anket, otobiyografi, problem tarama listesi)  
11 Kendini anlatmaya dayalı teknikler (arzu listesi, cümle tamamlama, anı defteri, zaman çizelgeleri)  
12 Psikodrama, sosyodrama, oyun, ev ziyaretleri, bibliyoterapi  
13 Örnek Uygulama Üzerinden Rapor Yazma ve Yorumlama  
14 Genel tekrar  

 

Kaynaklar

  • Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Erözkan, A. (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Test Dışı Teknikler. Ankara: Mentis Yayıncılık
  • Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler. Ankara: Nobel.

Materyal Paylaşımı

Sınıf içinde / Mail üzerinden paylaşılmaktadır.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Vize 1 30
Ödev 1 20
Final uygulama raporu 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak X          
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek   X        
3 Ulusal ve uluslar arası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak       X    
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek     X      
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak   X        
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak     X      
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak   X        
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak     X      
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak X          
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek   X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Vize 1 3 3
Ödev 3 2 6
Final raporu 1 4 4
       
Toplam İş Yükü     118
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,72
Dersin AKTS Kredisi     5