• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 479
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Amacı: 
Psikolojik danışman adaylarının şiddeti ve türlerini, ilişkili kavramları tanıma, okulda şiddet ve nedenleri hakkında düşünme, yaş gruplarına göre müdahale teknikleri ve önleyici rehberlik hizmetleri gibi konularda yeterliliklerini sağlamak.
Dersin İçeriği: 
Şiddet kavramı, şiddetin türleri ve temelleri, okulda şiddet, nedenleri ve ilişkili faktörler; okulda şiddet olgusunda psikolojik danışmanın rol ve sorumlulukları, müdahale teknikleri ve çocuk ve ergenlerle önleyici çalışmalar.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrenciler şiddet kavramının, okulda şiddetin nedenlerini ve ilgili temel kavramları açıklayabilir. 1,2,3,4,5,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3
2) Öğrenciler okulda şiddeti etkileyen kişisel, sosyal, çevresel değişkenleri değerlendirebilir. 1,2,3,4,5,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3
3) Öğrenciler okul içi şiddete müdahale tekniklerini, baş etme yöntemlerini bilir. 1,2,3,4,5,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3
4) Öğrenciler Şiddeti önleme ve koruma çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. 1,2,3,4,5,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3
5) Öğrenciler şiddetle baş edebilmek için eylem planı geliştirebilir, öğretmen, veli ve yöneticilerle iş birliği yapabilir, konuyla ilgili yasal yükümlüklerinin farkında olur. 1,2,3,4,5,6,7,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Şiddet ve ilgili temel kavramlar (saldırganlık, zorbalık, zorba, kurban..)  
2 Şiddet türleri ve okulda şiddet  
3 Okullarda şiddetin temel özellikleri  
4 Okullarda şiddetin nedenleri, etkili faktörler  
5 Avrupa, Amerika ve Türkiye’de okullarda şiddet ve bakış açıları  
6 Okulda gözlenen şiddetin türleri, gözlenen davranışlar  
7 Okullarda şiddet konusunda yapılmış çalışmaların tartışılması  
8 Ara sınav  
9 Şiddeti önlemede yöntem ve teknikler, öğretmen, veli ve okul yönetiminin rolü  
10 Okul psikolojik danışmanlarının okulda şiddeti önleme ve müdahalesindeki rol ve sorumlulukları  
11 Çocuk ve ergenlere yönelik koruyucu ve önleyici çalışmalar  
12 Vaka çalışması  
13 Vaka çalışması  
14 Final  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Rüçhan Uz, Okullarda Şiddet (2018). Sentez Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar Öğülmüş, S. (1995a). Okullarda (liselerde) şiddet ve saldırganlık. Yayınlanmamış Araştırma Raporu, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi

 

Avcı, R. ve Güçray, S. S. (2010). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, aile bireylerine ilişkin problemler, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 45-76.

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Sınıf içinde / Mail üzerinden paylaşılmaktadır.
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Vize 1 30
Ödev 1 20
Final 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak     X      
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek     X      
3 Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak     X      
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek       X    
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak       X    
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak       X    
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak       X    
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak X          
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak       X    
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek X          

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Vize 1 6 6
Ödev 1 4 4
Final 1 6 6
       
Toplam İş Yükü     121
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,84
Dersin AKTS Kredisi     5