• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PCG 481
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Psikolojik danışmada süpervizyon sürecinin etkili bir şekilde yürütülmesi için süpervizyon kuramları ve modelleri; müdahaleleri; yöntemleri ve teknikleri; süpervizyon süreci; süpervizyon ilişkisi; süpervizörün ve süpervizyon alan uygulayıcı ya da öğrencilerin rol ve sorumlulukları; süpervizyonda çok kültürlü unsurlar ile etik ve yasal konular; süpervizyonda ölçme ve değerlendirme; süpervizyon alanındaki süreç ve sonuç araştırmaları konularında gerekli olan bilgi ve beceriler konusunda öğrencileri kapsamlı şekilde bilgilendirmeyi amaçlayan bir derstir.
Dersin İçeriği: 

Süpervizyon Alanına Giriş; Süpervizyon Kuramları ve Modelleri; Süpervizyon Müdahaleleri-Formatları; Süpervizyon Yöntemleri ve Teknikleri; Süpervizyon Süreci; Süpervizyon İlişkisi; Süpervizörün Rol ve Sorumlulukları; Süpervizyon Alanların Rol ve Sorumlulukları; Süpervizyonda Çok kültürlü Unsurlar ile Etik ve Yasal Konular; Süpervizyonda Ölçme ve Değerlendirme; Süpervizyon Süreç ve Sonuç Araştırmaları.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru-Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Psikolojik danışmada süpervizyonun önemini ve işlevini kavrayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Süpervizyona ilişkin temel tanımları ve kavramları açıklayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Psikolojik danışma ve süpervizyonu ayırt edebilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Süpervizyon modellerini benzerlik ve farklılıkları açısından karşılaştırabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Süpervizyon müdahaleleri-formatlarını açıklayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Süpervizyon yöntemleri ve tekniklerini açıklayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Etkili bir süpervizyon sürecinde süpervizyon ilişkisini, süpervizör ile süpervizyon alanların rol ve sorumluluklarını kavrayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Süpervizyonda etik ilke ve yasaları açıklayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6
Süpervizyonda ölçme ve değerlendirme sürecini anlayabilme 1,2,3,5, 1,2,4 1,2,3,4,5,6

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
2 Süpervizyon Alanına Giriş: Psikolojik Danışmada Süpervizyonun Önemi; Süpervizyona İlişkin Temel Tanımlar ve Kavramlar
3 Süpervizyon Modelleri: Psikoterapi Modelleri
4 Süpervizyon Modelleri: Gelişimsel Modeller
5 Süpervizyon Modelleri: Sosyal Rol Modelleri
6 Süpervizyon Müdahaleleri-Formatları: Bireysel Süpervizyon
7 Süpervizyon Müdahaleleri-Formatları: Grup Süpervizyonu
8 Süpervizyon Müdahaleleri-Formatları: Üçlü Süpervizyon, Canlı Süpervizyon, Akran Süpervizyonu
9 Süpervizyon Yöntemleri ve Teknikleri: Kaset Kaydı, Video Kaydı, Deşifre, Olgu Notları, Olgu Sunumu vb.
10 Süpervizyon İlişkisi
11 Süpervizyon Sürecinin Planlanması; Süpervizörün ve Süpervizyon Alanların Rol ve Sorumlulukları
12 Çok kültürlü Süpervizyon ve Süpervizyon Sürecinde Özel Konular
13 Süpervizyonda Ölçme ve Değerlendirme
14 Süpervizyon Süreç ve Sonuç Araştırmaları
15 Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar
  • Bernard, J. M. ve Goodyear, R. K. (2004). Fundamentals of clinical supervision (3rd Ed.). Boston: Pearson Education Inc. 
  • Borders, L. D. ve Brown, L.L (2005). The new handbook of counseling supervision. New Jersey: Lahaska Pres. 
  • Bradley, L. J. ve Ladany, N. (2001). Counselor supervision: Principles, process, and practice (3rd Ed.).

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav - -
Ödev 2 20
Final 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Ülkemizin özellikle son günlerde fazlasıyla ihtiyacını duyduğu Psikolojik Danışma ve Rehberlik uzmanlarını yetiştirecek akademik elemanların yetiştirilmesi için uygun eğitim programlarını kullanır.         X  
2 Davranış bilimlerinde araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve betimler.         X  
3 Çocuk ve ergenlik psikolojisi hakkında uzman bireyler yetiştirilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri tanımlar, bu bilgi ve becerileri eleştirel bir tutumla değerlendirir.       X    
4 Rehberlik ve psikolojik danışma çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır.         X  
5 Terapötik iletişim ve danışma becerisinin kullanılması ve bu beceri ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar         X  
6 Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar.   X        
7 Bireysel ve Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun danışma oturumları planlar         X  
8 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecinde kullanır       X    
9 Sosyal yapı ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olarak yaşadığı çevreye ilişkin bireylerin psikolojik durumlarını iyileştirmeyi amaçlayan etkinlikler düzenler       X    
10 Öğrenci kişilik hizmetlerinin uygulanmasında yetkin hale gelmelerini sağlayarak okul psikolojik danışman adaylarının öğrencilerin sıkıntılarına yönelik çözümler üretebilme yetisini kazanır.         X  

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 2 4 8
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü               118
Toplam İş Yükü / 25 (s)         4,72
Dersin AKTS Kredisi     5