Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Bu ders sosyal ve kültürel faktörlerin dili, dil kullanımını, dil öğrenimi ve öğretimini nasıl etkilediğini araştırarak dili sosyokültürel bağlamı içinde incelemektedir. Temel amaç, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir. Dersin son haftaları, öğrencilerin kültürler arası farklılıklar konusunda bilinçlerini artırmaya yönelik materyal ve aktivite hazırlamak/değerlendirmek için toplumdilbilim verileri/bilgilerini kullanmanın pratik yönleriyle ilgilidir
Dersin İçeriği:
Dilin, konuşulduğu toplum bağlamında incelenmesi olarak tanımlandığı bu derste toplumdilbilimin inceleme alanları ve biçimleriyle ilgili bilgiler verilir; öğrencilere toplumda dilin değişik kullanımlarının olduğunu ve bunların bölgeye, toplumsal sınıflara ve etnik kökenlere göre nasıl değiştiği aktarılır; dersin sonunda öğrenciler bir toplumda dil kullanımının nasıl değiştiğini dil öğretimiyle toplumdilbilimin nasıl ilişkilendirildiğini kavrayabilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri tanıtmak.
|
7,8,11 | 1,2,3 | A,C,D |
Dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde açıklamak | 7,8,12 | 1,2,3 | C,D |
Dil ilişkisini ve sonuçlarını öğretmek: ikidillilik, çokdillilik, iki değişkenli dil, dil değiştirme, dil karıştırma, dil sürdürümü ve dil kaybı; diller arası çıkarım ve benzeşme.
|
11,12,15 | 2,3 | A,C,D |
Dil yıpranması, ödünç alma, creole konularında bilgi vermek | 12,15,17 | 1,5 | A,C,D |
Dil yayılmasını öğretmek: İngilizce’nin dünya çapındaki yayılımını ve bunun yabancı/ikinci dil öğretimi açısından etkileri.
|
12,15,19 | 1,2,3,5 | A,C,D |
Sosyal ve kültürel faktörlerin dil öğretimini ve öğrenme sonuçlarını nasıl etkilediğini açıklamak. | 11,15,19 | 1,2,3 | A,C,D |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Toplumdilbilimde temel konular | |
3 | Dil ilişkisi ve sonuçları | |
4 | Dilbilimsel çeşitlilikler ve çok dilli milletler | |
5 | Bölgesel ve sosyal lehçeler | |
6 | Cinsiyet ve yaş | |
7 | Ara sınav | |
8 | Biçem, bağlam ve kesit | |
9 | Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim | |
10 | Cinsiyet, nezaket ve stereotipler | |
11 | Dünya dili İngilizcesi | |
12 | Sociolinguistics and EFL education | |
13 | Araştırma projelerinin sunumları | |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar
Ders Notu | Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. |
Diğer Kaynaklar | Supplementary research articles |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 6 | 10 |
Ödev | 4 | 40 |
Toplam | 70 | |
Finalin Başarıya Oranı | 30 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk eğitim sisteminin yapı ve işleyişine, ve eğitim ile ilgili kavramlara hakim olmak. | x | |||||
2 | Eğitim bilimlerinin temel alanlarını bilme ve eğitimsel gelişimi sağlamada gelişim ve öğrenme psikolojisi yaklaşımlarından yararlanabilmek. | ||||||
3 | İngilizce eğitimi ve öğretimi alanındaki bilimsel yöntemleri değerlendirebilmek ve uygulayabilmek. | ||||||
4 | Hazır ders materyallerinin öğrencilerin seviye, yaş ve dil düzeyine, ve ilgi ve öğrenme özelliklerine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilmek ve kullanabilmek. | ||||||
5 | Bilgi ve İletişim Teknolojilerini İngilizce eğitim ve öğretiminde etkin bir biçimde kullanabilmek. | ||||||
6 | İngilizce kısa öykü, şiir, roman gibi edebi metinleri tanımak ve dil becerilerinin öğretiminde kullanabilmek. | ||||||
7 | İnsan dilinin özelliklerini ve yapısını anlamak ve dil öğretiminde kullanabilmek. | X | |||||
8 | Dil becerilerini geliştirmek amacıyla özgün materyaller geliştirebilmek. | X | |||||
9 |
Farklı yaş gruplarının dil öğrenme özelliklerinin farkında olmak ve dil öğretim yöntemlerini bu özellikler doğrultusunda kullanabilmek
|
||||||
10 | İngilizce’yi yabancı dil olarak öğretme konusunda temel kuramlar, ilkeler ve yöntemleri bilmek ve uygulamak. | ||||||
11 | İngilizce’yi bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilmek. | X | |||||
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavramak ve uygulamak. | X | |||||
13 | Öğrencilerinin gereksinimlerini, dil düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alarak uygun öğretim teknolojisi kullanarak ders planı hazırlamak. | ||||||
14 | Öğrencilerinin İngilizce’nin dilbilgisi ve söz dağarcığını etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilmek ve uygulamak. | ||||||
15 | Öğrencilerinin İngilizce okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilmek ve uygulayabilmek. | X | |||||
16 | İngilizce öğretimine ilişkin ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilmek. | ||||||
17 | Kendini akademik ve kişisel bağlamda geliştirebilmek için gerekli olan bilimsel araştırma yöntemlerini bilmek ve bunları okul ortamında uygulama becerisine sahip olmak. | X | |||||
18 | Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını bilmek, ve bu teorilerin ışığında dil öğretim metod ve yöntemlerini kullanmak. | ||||||
19 | İngilizce temel yazma, dinleme, okuma ve konuşma becerilerini geliştirmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 6 | .5 | 3 |
Ödev | 4 | 5 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4.1 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |