• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
EDEN 306
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı sosyal ve kültürel faktörlerin dili, dil kullanımını, dil öğrenimi ve öğretimini nasıl etkilediğini araştırarak dili sosyokültürel bağlamı içinde incelemektedir. Temel amaç, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir. Dersin son haftalarında öğrenciler farklı dil kullanım örneklerini inceleyecekleri aktiviteler hazırlayarak toplumdilbilim verileri/bilgilerini kullanma konusunda deneyim kazanacaklardır .
Dersin İçeriği: 

Bu ders, dili sosyokültürel bağlamında inceleyerek, sosyal ve kültürel faktörlerin dil, dil kullanımı ve dil öğrenimi ve öğretimi üzerindeki etkilerini araştırır. Dersin ana amacı, öğrencileri sosyodilbilimin temel konularıyla tanıştırmak ve bu konuların dil ve eğitim alanındaki uygulamalarını göstermektir. Dersin son haftaları, kültürler arası farklılıklara yönelik öğrenenlerin farkındalığını artırmaya yönelik materyal ve etkinlikler hazırlamak ve değerlendirmek için sosyodilbilimsel verilerin/bilgilerin pratik kullanımını ele alır.

Bu dersin amacı, dilin kullanıldığı sosyal bağlamı incelemek ve dilin toplumdaki farklı kullanımlarını, bölgelere, sosyal sınıflara ve etnik gruplara göre nasıl değiştiğini değerlendirmektir. Dersin odak noktası, dil öğretimi ile sosyodilbilim arasındaki ilişki olacaktır.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Tartışma, 3: Örnek Olay, 4: Gösteri, 5: Problem Çözme, 6: Grup Çalışması, 7: Drama-Rol Yapma, 8: Mikro Öğretim
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav, B: Çoktan seçmeli test, C: Boşluk doldurma, D: Doğru yanlış, E: Sözlü sınav, F: Portfolyo; G: Sunum; H: Proje

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Sosyal etkenlerin dil çeşitliliği üzerindeki etkisini değerlendirebilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H
Dil çeşitliliği ve bu çeşitliliği yaratan yaş, toplumsal cinsiyet gibi toplumsal etkenleri anlayabilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H
Farklı dillerin karşılaştığı ortamlarda ortaya çıkan ikidillilik, çokdillilik,  dil değiştirme, dil sürdürümü ve dil kaybı gibi süreçleri  tartışabilir. 1,2,5 1,2 A,B,C,D
İngilizce’nin dünya çapındaki yayılımını ve bunun İngilizce’nin yabancı/ikinci dil öğretimi açısından etkilerini irdeleyebilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H
Sosyal ve kültürel faktörlerin dil öğretimini ve öğrenme sonuçlarını nasıl etkilediğini açıklayabilir. 1,2,5 1,2,6 A,B,C,D,G,H

 

 

 

 

Dersin Akışı

 

Ders Konuları

Atanan Okumalar

Hafta 1:

30 Eylül - 1 Ekim

Ders Tanıtımı

GOOGLE CLASSROOM

SINIF ADI: EDEN306-FALL 2024

SINIF KODU: qepqie6

https://classroom.google.com/c/NzE4MDg2ODY5OTgx?cjc=qepqie6

Ders İçeriği

Hafta 2:

7-8 Ekim

Sosyodilbilime Giriş ve Temel Konular

Bölüm 1

Hafta 3:

14-15 Ekim

Dil Teması ve Sonuçları: Çokdilli Toplumlarda Dil Seçimi

Bölüm 2

Hafta 4:

21-22 Ekim

Dilin Korunması ve Kayması

Bölüm 3

Hafta 5:

28-29 Ekim

Cumhuriyet Bayramı

Ders Yok

Hafta 6:

4-5 Kasım

Dil Çeşitlilikleri ve Çok Dilli Uluslar

Bölüm 4

Hafta 7:

11-12 Kasım

Ulusal ve Resmi Diller; Standart Dil Geliştirme

Bölüm 5

Hafta 8:

18-19 Kasım

Vize Sınavına Hazırlık ve Sınav

 

Hafta 9:

25-26 Kasım

Dil Varyasyonu: Bölgesel ve Sosyal Lehçeler

Bölüm 6

Hafta 10:

2-3 Aralık

Dil Varyasyonu: Yaş ve Cinsiyet

Bölüm 7

Hafta 11:

9-10 Aralık

Dil Varyasyonu: Etnik Köken ve Sosyal Ağlar

Dilde Değişim

Bölüm 8

Hafta 12:

16-17 Aralık

Dil Varyasyonu: Tarz, Bağlam ve Kayıt

Bölüm 10

Hafta 13:

23-24 Aralık

Konuşma İşlevleri, Nezaket ve Kültürlerarası İletişim

Bölüm 11

Hafta 14:

30-31 Aralık

Sınıf İçi Görev ve Final Sınavı Hazırlığı

 
 

Final Sınavı (Sınıfta açıklanacak)

 

Kaynaklar

Ders Notu Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson.
Diğer Kaynaklar Destekleyici araştırma makaleleri

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Google Classroom
Ödevler Turnitin
Sınavlar Sınıf içi sınav

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Mini proje ve sunum 1 10
Katılım 14 10
Yansıtıcı ödevler 2 10
Toplam   60
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

 

DERS KATEGORİSİ  Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve İngilizce’nin yapısal özelliklerini bilmek ve bu bilgilerin ışığında dil öğretim metot ve yöntemlerini kullanmak         x  
2 İngilizce’nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretimi konusunda temel kuramlar, ilkeler ve yöntemleri bilip değerlendirerek uygun dil öğretim metot ve yöntemlerini kullanmak         x  
3 Öğrencilerinin gereksinimlerini, dil düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alarak uygun öğretim teknolojisi kullanarak ders planı hazırlamak.            
4 Hazır ders materyallerinin öğrencilerin seviye, yaş ve dil düzeyine ve ilgi ve öğrenme özelliklerine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilmek, kullanabilmek ve bu doğrultuda özgün materyaller geliştirmek            
5 İngilizce okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerini geliştirmek, bilgiye ulaşma, yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeyinde kullanabilmek         x  
6 Bilgi ve İletişim Teknolojilerini İngilizce eğitim ve öğretiminde etkin bir biçimde kullanabilmek            
7 İngilizce kısa öykü, şiir, roman gibi edebi metinleri tanımak ve dil becerilerinin öğretiminde kullanabilmek            
8 İngilizce öğretimine ilişkin ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilmek            
9 Kendini akademik ve kişisel bağlamda geliştirebilmek için gerekli olan bilimsel araştırma yöntemlerini bilmek ve bunları okul ortamında uygulama becerisine sahip olmak.       x    
10 Öğretmen adayının kazanmış olduğu alan ve pedagojik bilgi ve becerilerini okul ortamında deneyimlemek ve mesleğinin gerektirdiği kültürel ve ahlaki sorumlulukları kavrayarak uygulamak            

 

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS TANIMINA GÖRE ÖĞRENCİ İŞ YÜKÜNE DAYALI ECTS DAĞILIMI

Faaliyetler

Adet

Süre
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahil: x toplam ders saatleri)

15

3

45

Sınıf dışı çalışma saatleri (Ön çalışma, pratik)

15

1

15

Vize

1

6

6

Ödev

1

4

4

Final sınavı

1

6

6

       

Toplam İş Yükü

   

76

Toplam İş Yükü / 25 (saat)

   

3.04

Dersin ECTS Kredisi

   

3